O mangaiere pentru ochi si talpi: covorul traditional romanesc

02 noiembrie, 2007

comenteaza trimite unui prieten printeaza

Designul interior modernist a eliminat aproape din locuinte un lucru care da culoare si continuitate camerelor, dar si caldura, senzatie de intimitate: covorul. Desi inventat chiar inaintea obiectelor de mobilier, covoarele au cazut in dizgratie pentru o vreme, mai ales cele traditionale sau cele persane. Totusi, ultimele tendinte au reintrodus in schemele de design covoarele. Si mai ales cele lucrate manual au ajuns la mare cautare. Romania este unul dintre cei mai mari producatori din Europa, podele din Germania si America fiind decorate cu diverse covoare cu modele traditionale oltenesti sau moldovenesti.
Tesaturile romanesti, in special cele de lana - scoartele - s-au impus in intreaga lume prin originalitatea si varietatea modelelor si prin tonurile calde si luminoase ale culorilor. Acest mestesug s-a dezvoltat mai ales in secolele XVII - XVIII, stimulat de influenta turceasca. Se dezvolta numeroase ateliere de tesut, mai ales in manastiri, ramanand notabile pana azi Agapia, Hurez, Varatec. Scoartele romanesti au, in general, urzeala din fire (lana, canepa, bumbac) mai rare si mai groase, acoperite de fire din lana, subtiri. Din a doua jumatate a secolului XIX, a inceput sa fie folosita urzeala de bumbac. Scoartele confectionate din lana raman totusi mai frumoase si mai valoroase datorita proprietatilor acesteia - moliciune, elasticitate, luciu, mod special de a prinde culoarea si patina. Culoarea este obtinuta din coloranti naturali: rosu din radacina plantei dron, bleumarinul si albastrul din boabe de soc, galbenul din sofran, cafeniul din cojile exterioare ale nucilor coapte, cremul din radacina de matura, iar negrul, de obicei, din scoarta de arin.
Scoarta olteneasca se impune, in primul rand, prin motivul vegetal. De obicei, campul si chenarul scoartei oltenesti sunt acoperite cu buchete si ramuri cu frunze si flori (margaritare, lalele) dispuse orizontal, in randuri dese. Compozitia ornamentala este dezvoltata prin folosirea unor motive figurale (animale si oameni), integrate compozitiei vegetale. Motivele antropomorfe - figuri de femei adesea in miscare - prinse in hora, sau diverse personaje, apar, uneori, ca fiind componentele unor veritabile mici scene. Coloritul
scoartei oltenesti este nuantat si rafinat. Campurile, de obicei colorate in bleumarin, visiniu, azuriu, verde, cafeniu se remarca prin stralucirea lor inegalabila.
Scoarta munteneasca dezvolta mai ales un desen geometric, avand ca motiv principal rombul concentric cu margini dintate, crenelate sau in trepte, prelucrate in diferite variante. Bogata policromie a culorilor care acorda bleumarinul cu roz sau cu visiniu, negrul cu rosul, brunul cu galben indulceste severitatea motivului riguros geometric.
Scoarta moldoveneasca se remarca printr-o forma specifica (mai mult lunga decat lata, prin tesatura mai deasa si prin varietatea motivelor. Ea a dezvoltat atat decorul geometric, cat si decorul vegetal caracteristic, ce stilizeaza vechile motive simbolice ale pomului vietii si ale vasului cu flori. Dintre motivele figurale, cel mai frecvent folosit este pasarea, legata, de obicei, de pomul vietii. De o surprinzatoare modernitate, creata prin stilizarea unghiulara a motivelor, scoarta moldoveneasca se remarca si prin originalitatea culorilor (azuriu, galben, trandafiriu, brun si verde).
Scoarta maramureseana este de dimensiuni mai mici. Mai aspra, mai rustica, nu are nici finetea tesaturii sau a materialului, nici somptuozitatea  scoartei oltenesti sau moldovenesti, dar acorda perfect tehnica mai rudimentara cu forta compozitiei artistice. Motivul geometric, dezvoltat prin excelenta, capata o expresivitate deosebita prin ritmul in care alterneaza, ritm accentuat de coloritul caracteristic, in tonuri vegetale de brun, albastru inchis, verde, galben - la cele mai vechi evoluand spre o cromatica mai bogata si mai calda (visiniu, rosu, verde, galben, violet, caramiziu). Motivul figural apare in cateva realizari caracteristice: hora, calaretul, femeia care toarce mergand calare, cerbul, asociate in permanenta cu imaginea stilizata a bradului.
Scoarta banateana se caracterizeaza printr-o mai puternica influenta orientala, balcanica si turceasca asupra motivelor si formelor compozitionale. Predominamotivul geometric si vegetal. Singurul motiv figurativ este fluturele. Caracteristica scoartelor banatene este data de prezenta formelor ciudate si complicate, precum si de coloritul incandescent ce se bazeaza pe contrastul violent al culorilor (alaturarea verdelui cu rosu visiniu intens).
            Fiecare tip de covor se potriveste unui anumit tip de locuinta, dar va vom spune saptaman viitoare in ce zona sa va cautati cel mai potrivit model pentru locuinta amenajata modern, si care sunt detaliile de care trebuie sa tineti cont.

Adauga un comentariu


Comentarii

Nu exista comentarii.

Alte articole

Decorarea livingului Decorarea livingului
Decorati cu ajutorul luminii! Decorati cu ajutorul luminii!
5 motive in favoarea si defavoarea pomului de Craciun natural 5 motive in favoarea si defavoarea pomului de Craciun natural
Mobilierul care rezista si o suta de ani Mobilierul care rezista si o suta de ani
Decorarea casei de Paste Decorarea casei de Paste
Bradul - simbol al vietii Bradul - simbol al vietii

Vezi mai multe articole