PDA

Arată versiune întreagă : Amperaj motor electric



danzeletin
01.04.2008, 20:30
variaza consumul de curent (amperajul) al unui motor electric, la mersul in gol la fatza de cel in sarcina ?

alex virtual
01.04.2008, 21:30
variaza consumul de curent (amperajul) al unui motor electric, la mersul in gol la fatza de cel in sarcina ?
da!

robert_blak
01.04.2008, 21:37
tot aceiasi consim consum are numa depinde de cat de mult am fortezi si cat de mult merge

VYS
01.04.2008, 21:40
Mai ales la pornire.

alex virtual
01.04.2008, 21:41
tot aceiasi consim consum are numa depinde de cat de mult am fortezi si cat de mult merge
fals ! tu poate te referi la tensiune cu toate ca nici ea nu mai e aceeasi cand "fortezi" motorul

robert_blak
02.04.2008, 08:49
la noi in romania e totul posibil ca pe reteaua de curent la care ne alimentam sa scada si sa creasca nah

constantin57
02.04.2008, 10:15
P=√3*U*I*cosφ
Din experienta stiu ca un Ampermetru poate sa indice 50A (de exemplu)
si motorul sa consume 13,1Kw la cosφ 0,4.sau 26,2Kw la cosφ0,8.
In concluzie motorul poate sa ia din retea acelasi curent dar in primul caz consuma energie reactiva iar in al doilea caz unghiul de defazaj micsorindu-se creste consumul de energie activa.

ear1976
04.04.2008, 21:55
P=√3*U*I*cosφ
Din experienta stiu ca un Ampermetru poate sa indice 50A (de exemplu)
si motorul sa consume 13,1Kw la cosφ 0,4.sau 26,2Kw la cosφ0,8.
In concluzie motorul poate sa ia din retea acelasi curent dar in primul caz consuma energie reactiva iar in al doilea caz unghiul de defazaj micsorindu-se creste consumul de energie activa.

Complet gresit. Intensitatea curentului depinde de cuplul mecanic rezistiv aplicat la axul motorului.

constantin57
05.04.2008, 07:53
Nu am vazut ampermetru care sa-mi spuna ce fel de curent trece prin el.
Un ampermetru care este montat pe un circuit inductiv va indica o anumita valoare in functie de reactanta inductiva a circuitului respectiv (in cazul nostru motor electric fara sarcina ) .Asta nu inseamna ca acel circuit consuma energie activa.Un contor de energie activa va inregistra eventualele pierderi (in cupru,in fier,frecare etc). Cind motorul intra in sarcina unghiul de defazaj scade,proectia acelui curent pe tensiune creste deci si puterea activa. In concluzie un ampermetru montat pe circuitul unui motor electric poate sa indice aceiasi valoare atit la mersul in gol cit si la mersul la o anumita sarcina.
Cuvintul "gresit" nu ma convinge!
Va rog sa argumentati afirmatia pornind de la formula puterii.

ear1976
05.04.2008, 16:03
Nu am vazut ampermetru care sa-mi spuna ce fel de curent trece prin el.
Un ampermetru care este montat pe un circuit inductiv va indica o anumita valoare in functie de reactanta inductiva a circuitului respectiv (in cazul nostru motor electric fara sarcina ) .Asta nu inseamna ca acel circuit consuma energie activa.Un contor de energie activa va inregistra eventualele pierderi (in cupru,in fier,frecare etc). Cind motorul intra in sarcina unghiul de defazaj scade,proectia acelui curent pe tensiune creste deci si puterea activa. In concluzie un ampermetru montat pe circuitul unui motor electric poate sa indice aceiasi valoare atit la mersul in gol cit si la mersul la o anumita sarcina.
Cuvintul "gresit" nu ma convinge!
Va rog sa argumentati afirmatia pornind de la formula puterii.

Nu are nici o legatura factorul de putere cu sarcina motorului. Acesta depinde numai de parametrii constructivi ai acestuia (rezistenta si inductanta infasurarilor, intrefier etc).

Pornind de la formula puterii, tensiunea este constanta (nu luam in considerare variatiile de tensiune datorate unei retele slabe). Puterea consumata este direct proportionala cu cuplul mecanic rezistiv aplicat la axul motorului - deci in gol, puterea consumata va fi minima, datorata pierderilor in infasurari, intrefier etc.
Cu cat creste sarcina = cuplul mecanic rezistiv, cu atat creste puterea consumata, deci implicit curentul prin infasurari.

maximus
08.04.2008, 09:06
factorul de putere variaza cu sarcina

constantin57
08.04.2008, 18:40
In sfirsit cineva care nu a lipsit la cursul "Masini electrice"
Agenda electricianului 1979 pag.169
Motoare de curent alternativ,asincron trifazat.
"Cuplu si curenti de pornire mari. Turatie aproape constanta. Factor de putere scazut la mers in gol 0,3-0,5,iar la plina sarcina 0,8-0,9."

Skyworker
08.04.2008, 20:27
variaza consumul de curent (amperajul) al unui motor electric, la mersul in gol la fatza de cel in sarcina ?

Fara indoiala.

In sarcina curentul este mai mare, dar nu toate motoarele sant la fel.

Consumul de curent depinde de caracteristica motorului,( amperaj /cuplu), asa incat un motor poate avea caracteristica rigida, folosite pentru cupluri mari de scurta durata, ( drujba electrica de ex) sau caracteristica domoala la motoarele care lucreza la cupluri mici perioade indelungate (de ex pompele de termoficare).

La pompa de termoficare consumul in sarcina este foarte apropiat de cel in gol, dar diferenta exista.

liviu2004
14.04.2008, 21:45
Rar mi-a fost dat in viata sa vad raspunsuri ca in topicul asta. Ce este un motor electric? Un convertor de energie. Din energie electrica in energie mecanica. Sa-i spunem P1 si P2. Exista o balanta a puterilor in lumea asta: Puterea consumata = puterea livrata + pierderile. Consideram pierderile factor constant intr-un motor. Atat timp cat la axul motorului nu avem sarcina mecanica, nici sarcina electrica in retea nu va exista. Bunul simt ne spune ca nici putere activa nu va fi consumata (adica I).

Nu ma mai obosesc la ora asta cu formule. DOMNILOR: DE CE AVETI LA PORNITOARE RELEU TERMIC????

alex virtual
16.04.2008, 19:00
Rar mi-a fost dat in viata sa vad raspunsuri ca in topicul asta.

Nu ma mai obosesc la ora asta cu formule. DOMNILOR: DE CE AVETI LA PORNITOARE RELEU TERMIC????
cel care a deschis topicul nu a intrebat de formule . da tu un raspuns savant domnule "LucianDr." al electricitatii !

liviu2004
16.04.2008, 20:52
Nu a intrebat de formule, atunci raspunsul meu este da, curentul variaza in functie de sarcina. Modificarea cos(phi) este doar o consecinta a variatiei puterii.

alex virtual
16.04.2008, 22:46
Nu a intrebat de formule, atunci raspunsul meu este da, curentul variaza in functie de sarcina. Modificarea cos(phi) este doar o consecinta a variatiei puterii.asa mai merge ...
te salut !

Skyworker
30.04.2008, 22:26
Nu ma mai obosesc la ora asta cu formule. DOMNILOR: DE CE AVETI LA PORNITOARE RELEU TERMIC????

Nici n-ar avea rost, domnule Liviu 2004.

Dumneata ai introdus in discutie un termen nou de care nu era vorba in topicul asta:
- Curentul la pornire

Asta este de cateva ori mai mare decat curentul de sarcina ( de trei ori in mod obisnuit) iar releu termic chiar ca nu stiu de ce trebuie la "pornitoare".:D :

Probabil ca sa nu pocneasca :wink:

liviu2004
30.04.2008, 22:32
Nu ma mai obosesc la ora asta cu formule. DOMNILOR: DE CE AVETI LA PORNITOARE RELEU TERMIC????

Nici n-ar avea rost, domnule Liviu 2004.

Dumneata ai introdus in discutie un termen nou de care nu era vorba in topicul asta:
- Curentul la pornire

Asta este de cateva ori mai mare decat curentul de sarcina ( de trei ori in mod obisnuit) iar releu termic chiar ca nu stiu de ce trebuie la "pornitoare".:D :

Probabil ca sa nu pocneasca :wink:

In engleza un circuit de alimentare motor si comanda acestuia, se numeste Starter. Traducerea o faci tu cum vrei in romana.

Iar daca motorul tau ia de 3 ori curent la pornire banuiesc ca folosesti un softSTARTER. Dar cel mai probabil ca nu.

Whatever.

Skyworker
30.04.2008, 22:57
In engleza un circuit de alimentare motor si comanda acestuia, se numeste Starter. Traducerea o faci tu cum vrei in romana.

Iar daca motorul tau ia de 3 ori curent la pornire banuiesc ca folosesti un softSTARTER. Dar cel mai probabil ca nu.



Well, starter pe intelesul englezului este "ceva care ajuta la pornire", si poate include chiar si o placa electronica, iar la tuburile cu neon tot starter exista.

Releul termic are rol de protectie al motorului la suprasarcina nu numai la pornire, si se alege la proiectare.
Poate releu de pornire?
_____________________________________
Cu cat turatia de regim este mai mare cu atat curentul la pornire este mai mare, si poate ajunge si la de sase ori curentul de sarcina.

liviu2004
30.04.2008, 22:59
Releu termic nu are absolut nici o treaba la pornire cu protectia motorului. Sunt sigur ca ai inteles ce am vrut sa zic mai inainte.

Am luat-o eu in freza pe un forum de mobila cu jargoanele, asa ca nu e cazul sa continuam aici.

razvyyc
30.04.2008, 23:05
Consideram pierderile factor constant intr-un motor. Atat timp cat la axul motorului nu avem sarcina mecanica, nici sarcina electrica in retea nu va exista. Daca corectezi si aici putin este OK

Skyworker
01.05.2008, 12:49
Releu termic nu are absolut nici o treaba la pornire cu protectia motorului. Sunt sigur ca ai inteles ce am vrut sa zic mai inainte.



Sigur ca am inteles.
Nu stiu daca TU ai inteles cum functioneaza releul de pornire cu starter.
__________________________________________________ ________
Pe scurt:

Marele avantaj al curentului tri-fazic este acela ca poate crea camp magnetic invartitor.
Curentul mono-fazic nu creeaza camp magnetic invartitor de aceea motoarele monofazice trebuie "ajutate" la pornire, ( dupa care din cauza inertiei rotirea continua chiar si in campul magnetic creat de curentul monofazic).
Ajutorul il da bobina ajutatoare sau condensatorii care compenseaza efectul celei de-a treia faze.

Totusi exista motoare monofazice care NU trebuiesc ajutate in nici un fel mai ales daca pornesc in gol ( nu in sarcina) , de ex clasicele motoare de 2 Kw / 3000 n/min, arhicunoscute sau motoarele de masina de spalat ( care are infasurari pentru doua turatii) etc, etc.

La ora actuala exista o mare diversitate de motoare electrice atat trifazice cat si mono, construite anume sa corespunda scopului.
________________________________
In cazul motoarelor monfazice de frigider de ex ( incapsulate impreuna cu compresorul) situatia se schimba.
Aceste motoare pornesc in sarcina deci au nevoie de un cuplu foarte mare la pornire.
Aici se foloseste starterul, care seamana mult cu starterul de la neon ca functionare

Daca ai observat motorul de figider nu porneste imediat ce este conectat , are cam o secunda intarzaiere.
In secunda aia lamela bimetalica a starterului se incalzeste si inchide un circuit al bobinei ajutatoare.Apoi lamela se raceste si bobina e scoasa din circuit iar motorul merge inainte.

Daca pornirea se face la timp prea scurt dupa ce a fost oprit, ( sa zicem ca s-a luat curentul pentru cateva secunde) nici bobina de pornire nu mai poate ajuta la pornire (din cauza prezentei freonului lichid in compresor) si atunci intervine releul termic care decupleaza curentul pentru o perioada de aprox un minut, pentru a permite gazului lichefiat ( freon) sa se evapore.

__________________________________________________ _________
Deci nu se poate generaliza ca orice motor electric are nevoie de starter, situatia depinde de la caz la caz.
Iar releul termic protejeaza motorul atat in sarcina dar mai ales la pornire.

liviu2004
01.05.2008, 20:15
Vorbim de lucruri complet diferite. Plus ca tu vorbesti de releul termic de la frigider. Eu ma gandesc la altceva.

razvyyc
01.05.2008, 21:12
Consideram pierderile factor constant intr-un motor. Atat timp cat la axul motorului nu avem sarcina mecanica, nici sarcina electrica in retea nu va exista.
Cum ramane cu pierderile?

liviu2004
01.05.2008, 22:13
Care e intrebarea? Citatul e scos din context. Acea explicatie nu s-a vrut a fi una stiintifica ci una de logica.

Skyworker
02.05.2008, 10:58
Vorbim de lucruri complet diferite. Plus ca tu vorbesti de releul termic de la frigider. Eu ma gandesc la altceva.

Daca ne spui poate mai invatam si noi ceva.
:wink:

liviu2004
02.05.2008, 18:09
Pai am pierdut sirul, nu stiu la ce anume sa raspund.


Mai am si eu de invatat multe lucruri. :lol:


Legat de amperaj: se pune releu termic intr-un circuit tocmai in ideea in care un motor poate lua un curent mai mare decat cel nominal. Termicul va declansa circuitul de comanda al motorului.

La motoarele trifazate, la o pornire normala, fara probleme, releul termic nu are nici o functie. Motorul ia de 8 ori curentul nominal iar releul termic nu trebuie sa intrerupa. Se poate vedea usor curba de functionare a unui releu termic intr-un catalog.

Daca motorul este pornit cu rotorul blocat, cel mai probabil ca releul termic nu va apuca sa lucreze, se va arde siguranta de pe circuitul de forta. :lol: (de aceea zic ca sunt diferente intre motorul de frigider si un motor trifazat).

Daca mai sunt intrebari, va raspund cu placere.

Skyworker
03.05.2008, 08:32
Pai intrebarea era cum functioneaza motorul monofazic cu starter, ca stim ca cel trifazic n-are nevoie.

Stim si ca cele monofazice ( in afara de motorul de frigider ) in general nu au nevoie de ajutor la pornire.

Nu am mai vazut cam demult motoare elctrice cu sigurante fuzibile in tablou pe circuitul de forta, de aceea as zice ca astea sant de domeniul trecutului.

Motoarele trifazice moderne au intrerupator cu siguranta termica si diferential de faza + diferential de pierderi, dar asta nu cade la pornire pentru ca declanseaza cantitativ, nu la impuls, adica trebuie sa treaca o anumita cantitate de energie prin ele ca sa se incalzeasca si apoi declanseaza.
Termica trebuie aleasa corespunzator.
Evident ca daca axul este blocat, termica declaseaza dupa cateva secunde protejand motorul, dar impulsul de pornire dureaza mai putin de o secunda, iar curentul de pornire este de trei ori curentul nominal nu cred ca poate ajunge la opt.

Iar siguranta fuzibila este tot cantitativa ca si siguranta termica ( se arde dupa ce o anumita cantitate de curent a trecut prin ea.

Baboo
03.05.2008, 10:00
P=√3*U*I*cosφ
Din experienta stiu ca un Ampermetru poate sa indice 50A (de exemplu)
si motorul sa consume 13,1Kw la cosφ 0,4.sau 26,2Kw la cosφ0,8.
In concluzie motorul poate sa ia din retea acelasi curent dar in primul caz consuma energie reactiva iar in al doilea caz unghiul de defazaj micsorindu-se creste consumul de energie activa.
Suntetzi in eroare: datorita inductivitatzii, capacitatzii dintre spire si a rezistentzei ohmice a bobinajului motorului avem reactantza care este notata X si in ca este asimilata reistentzei ohmice din cc. Ea determina o defazare a curentului fatza de tensiune, proprie acelui consumator care are acel cos de fi de care vorbitzi in formula... El, in cadrul aceluiasi consumator nu variaza, dar variaza de la consumator la consumator datorita acelei reactantze de care am vorbit. Prin adaugarea de capacitatatzi la borne sau in statzia de alimentare(compensarea factorului de putere) compensam factorul de putere pe retzea, pentru limitarea circulatziei de putere REACTIVA pe retzea.

In general, curentul de mers in gol poate atinge valoarea de 40% din In, in functzie de randamentul motorului si masele pe care trebuie sa le antreneze fara cuplu nominal.

Sal'tare!

liviu2004
03.05.2008, 15:23
Pai intrebarea era cum functioneaza motorul monofazic cu starter, ca stim ca cel trifazic n-are nevoie.

Eu am vazut un radical din 3 pe aici prin topic. Dumneavoastra nu?



Stim si ca cele monofazice ( in afara de motorul de frigider ) in general nu au nevoie de ajutor la pornire.

Din cate stiu eu mai au si cate o bobina in plus care sa asigure o pornire. Poate ma insel. Dar sa zicem ca macar am citit pe wikipedia. Mai zice acolo ca s-ar putea pune si o spira suplimentara in scurtcircuit.
http://ro.wikipedia.org/wiki/Motor_electric



Nu am mai vazut cam demult motoare electrice cu sigurante fuzibile in tablou pe circuitul de forta, de aceea as zice ca astea sunt de domeniul trecutului.


Va inselati. Fuzibilele vor fi folosite mult timp de acum incolo. De ce? Pentru ca au capacitate de rupere a curentului de scurtcircuit foarte mare.



Motoarele trifazice moderne au intrerupator cu siguranta termica si diferential de faza + diferential de pierderi, dar asta nu cade la pornire pentru ca declanseaza cantitativ, nu la impuls, adica trebuie sa treaca o anumita cantitate de energie prin ele ca sa se incalzeasca si apoi declanseaza.
Termica trebuie aleasa corespunzator.

As vrea sa vad si eu o aplicatie cu diferential de faza plus pierderi. Cred ca totusi nu sunt foarte raspandite, poate doar la aplicatii speciale.



Evident ca daca axul este blocat, termica declaseaza dupa cateva secunde protejand motorul, dar impulsul de pornire dureaza mai putin de o secunda, iar curentul de pornire este de trei ori curentul nominal nu cred ca poate ajunge la opt.

Va inselati de 3 ori.

Exemplu de aici:
http://www.solartec.ro/documentatii/Microsoft_Word_-_Date_tehnice_PDC_WW_rom.pdf
Un motor: Imax=7A. Curent cu rotor blocat 46A. Eu as alege in circuit o siguranta de protectie cu valoarea de 16A si un termic cu valoarea setata de 7A. Conform catalogului de aici:
http://download.telemecanique.com/Repository/index.nsf/aa_getdocs?OpenAgent&L=EN&p=679&c=42~EN
La 46A termicul declanseaza in 3 secunde iar siguranta in 2 secunde. (referinta softul courbes a lui merlin gerin, siguranta diazed de 16A).

Iar cu pornirea: timpul poate sa fie sub o secunda, poate sa fie si mai mult, depinde de sarcina si de metoda de pornire.
Pun aici o poza cu, curentul la pornire calculat:
http://img152.imageshack.us/img152/2950/52787231ef4.th.jpg (http://img152.imageshack.us/my.php?image=52787231ef4.jpg)
De 3 ori curent la pornire aveti doar la vreun softstarter sau alte tipuri de motoare.

Iar pentru cei care inca nu cred ca in gol curentul absorbit e mai mic decat cel in sarcina am asta:

http://img370.imageshack.us/img370/2149/70525357jw2.th.jpg (http://img370.imageshack.us/my.php?image=70525357jw2.jpg)

O zi buna si voua.

Skyworker
05.05.2008, 12:59
Pai intrebarea era cum functioneaza motorul monofazic cu starter, ca stim ca cel trifazic n-are nevoie.

Eu am vazut un radical din 3 pe aici prin topic. Dumneavoastra nu?.

Sa inteleg ca motorul monofazic functioneaza cu ...radical din 3?

Ti-as fi recunoscator daca ai fi mai explicit, ambiguitatile nu folosesc nimanui, iar limba romana are infinite posibilitati pentru asta.




Stim si ca cele monofazice ( in afara de motorul de frigider ) in general nu au nevoie de ajutor la pornire.

Din cate stiu eu mai au si cate o bobina in plus care sa asigure o pornire. Poate ma insel. Dar sa zicem ca macar am citit pe wikipedia. Mai zice acolo ca s-ar putea pune si o spira suplimentara in scurtcircuit.
http://ro.wikipedia.org/wiki/Motor_electric.[/quote]

Exact.
Motoarele monofazice moderne sant proiectate in asa fel incat sa nu mai aiba nevoie de bobine, condensatori, startere, etc.

Motorul de frigider este o exceptie de la aceasta regula.



Nu am mai vazut cam demult motoare electrice cu sigurante fuzibile in tablou pe circuitul de forta, de aceea as zice ca astea sunt de domeniul trecutului.


Va inselati. Fuzibilele vor fi folosite mult timp de acum incolo. De ce? Pentru ca au capacitate de rupere a curentului de scurtcircuit foarte mare..[/quote]

Te inseli dumneata.
In UE nu mai exista sigurante fuzibile in instalatiile condominiale si cu atat mai putin in circuitul motoarelor trifazice sau mono.
Au fost inlocuite cu relee termice asa zis rapide, cuplate cu diferentiale.
Sigurantele fuzibile se mai folosesc in partea electronica ( ultrarapide se numesc) in circuitele de comanda (24 V)
Se mai folosesc la inalta si media tensiune tocmai din avantajele pe care le-ai amintit ( rapid si ieftin), dar la joasa tensiune ( 220 - 380V) totul este cu relee.

Iti spun asta pentru ca ma ocup si am zeci de motoare trifazate si mono care nu au nici macar o siguranta fuzibila in circuit.





Motoarele trifazice moderne au intrerupator cu siguranta termica si diferential de faza + diferential de pierderi, dar asta nu cade la pornire pentru ca declanseaza cantitativ, nu la impuls, adica trebuie sa treaca o anumita cantitate de energie prin ele ca sa se incalzeasca si apoi declanseaza.
Termica trebuie aleasa corespunzator.

As vrea sa vad si eu o aplicatie cu diferential de faza plus pierderi. Cred ca totusi nu sunt foarte raspandite, poate doar la aplicatii speciale..[/quote]

Ce zici ca sant asttea:
http://i12.ebayimg.com/02/i/000/ee/28/6965_1.JPG

http://i22.ebayimg.com/02/i/000/ee/29/1bca_1.JPG

__________________________________________________ __________

Eu inteleg ca cineva poate alege sigurantele fuzibile din cauza pretului ( un intrerupator cu diferential de faza si de pierderi costa pe la 100 euro)
dar fuzibile in ciruitul electrc al unui motor trifazic mi se pare cam ...primitiva.
De multe ori se poate arde numai o siguranta lasand motorul in doua faze pe cand diferentialul de faza intrerupe curentul imediat pe toate fazele.

Baboo
05.05.2008, 14:42
1. Explicatzi-ne si noua ce intzelegetzi Dvs. si cum functzioneaza UN STARTER pentru un motor monofazic.
2. Explicatzine, sa intzelegem si noi care este, in opinia Dvs., REGULA AIA, de la care se abate motorul de frigider, care orice ar fi, tot un motor electric monofazat trebuie sa fie.
3.M-ar interesa sa stiu CONSTRUCTZIA nu proiectarea acelor motoare monofazice moderne, de care amintea?i mai sus. Poate avetzi bunavointza sa ne luminatzi.
4. Dupa stiintza mea, tensiunea monofazata, nu produce CIMP MAGNETIC INVIRTITOR, asa cum produce curentul electric trifazat. Si de aceea, pentru a functziona, un motor electric monofazic are nevoie de o defazare intre cimpul statoric si cimpul rotoric, care trebuie sa dea o interactziune intre ele care sa produca rotatzia. S-a schimbat cumva teoria intre timp?
5. Un motor care este alimentat cu tensiunea de 220V, monofazat, se poate numi motor monofazic?
6. Aici s-a vorbit de fuzibile in domeniul alimentarii motoarelor si nu in condominiu. Dvs., atzi afirmat-o. Eu nu cred ca vestul nu mai foloseste fuzibile in alimentarea motoarelor. Sunt locuri unde in instala?iile mai vechi nu se poate inlocui, sau nu merita investitzia, iar acestea functzioneaza ,,brici". Sau credetzi ca totzi au bani de investitzii?

Cu stima,
Sal'tare!

liviu2004
05.05.2008, 16:50
@skyworker:

De la inceputul topicului s-a vorbit de motor trifazat. Nu inteleg de ce am trecut discutia la motoare monofazice. Iar cu radical din 3 stiti la fel de bine ca si mine unde se pune si unde nu.

In UE sigurantele fuzibile sunt obligatorii la instalatiile industriale (cu un motiv foarte bun, se poate face o separare vizibila a circuitelor, etc.), cu atat mai mult la motoarele trifazice (am primit confirmarea telefonica mai demult de la un institut italian). Nu zice nimeni ca nu sunt bune si sigurantele automate, dar ele sunt limitate la capacitatea de rupere a curentului de scurtcircuit. Va rog sa-mi explicati la un curent de scurtcircuit calculat pe barele de Cu, in valoare de 79000A, cum protejati dumneavoastra circuitul cu un C60N care tine numai 5000A. Multumesc, eu inchei subiectul.

In caz de se arde un fuzibil si ramane motorul in 2 faze, releul termic isi va face treaba cu brio.

razvyyc
05.05.2008, 17:05
Va rog sa-mi explicati la un curent de scurtcircuit calculat pe barele de Cu, in valoare de 79000A, cum protejati dumneavoastra circuitul cu un C60N care tine numai 5000A. Multumesc, eu inchei subiectul.

Aveti mare dreptate in ceea ce priveste separearea vizibila a instalatiilor, realizate prin sigurante fuzibile; nu uitati insa ca exista si sigurante automate la care partea centrala este debrosabila (Hager, ABB, producatori seriosi), deci se pot folosi si la separarea vizibila.

alex virtual
05.05.2008, 17:32
@.

In caz de se arde un fuzibil si ramane motorul in 2 faze, releul termic isi va face treaba cu brio.
teoretic fuzibili ramasi pe cele doua faze ar trebui sa isi faca datoria inaintea releului termic.

razvyyc
05.05.2008, 17:44
Va rog sa-mi explicati la un curent de scurtcircuit calculat pe barele de Cu, in valoare de 79000A, cum protejati dumneavoastra circuitul cu un C60N care tine numai 5000A. Multumesc, eu inchei subiectul.
In legatura cu cei 79000A, cer ca spuneti niste fantezii. Nu am intalnit putere de scurtcircuit asa mare pe barele de 0,4 kV. Ar exista si ceva intrerupatoare automate de J.T. cu capacitate de rupere incepand de la 40 kA, terminand cu 125 kA, fiind intrerupatoare foarte scumpe si pentru sistemul de distributie. De fapt cred ca dvs. ati copiat caracteristicile vreunui MCCB si acum faceti valuri in tribune cu asta.
Cred ca exista o singura posibilitate ca aceasta situatie sa se regaseasca si in "viata normala": sa aveti in curte un transformator de 400/220 kV, de 400 MVA, care sa aiva si o infasurate tertiara, ce ar alimenta un transformator de 250 sau 400 KVA. Sa-mi spuneti cum ati ajuns sa aveti o asa putere se scurcircuit.

razvyyc
05.05.2008, 17:50
Eu inteleg ca cineva poate alege sigurantele fuzibile din cauza pretului ( un intrerupator cu diferential de faza si de pierderi costa pe la 100 euro)
dar fuzibile in ciruitul electrc al unui motor trifazic mi se pare cam ...primitiva.
De multe ori se poate arde numai o siguranta lasand motorul in doua faze pe cand diferentialul de faza intrerupe curentul imediat pe toate fazele.
Aveti perfecta dreptate

liviu2004
05.05.2008, 20:23
Va rog sa-mi explicati la un curent de scurtcircuit calculat pe barele de Cu, in valoare de 79000A, cum protejati dumneavoastra circuitul cu un C60N care tine numai 5000A. Multumesc, eu inchei subiectul.
In legatura cu cei 79000A, cer ca spuneti niste fantezii. Nu am intalnit putere de scurtcircuit asa mare pe barele de 0,4 kV. Ar exista si ceva intrerupatoare automate de J.T. cu capacitate de rupere incepand de la 40 kA, terminand cu 125 kA, fiind intrerupatoare foarte scumpe si pentru sistemul de distributie. De fapt cred ca dvs. ati copiat caracteristicile vreunui MCCB si acum faceti valuri in tribune cu asta.
Cred ca exista o singura posibilitate ca aceasta situatie sa se regaseasca si in "viata normala": sa aveti in curte un transformator de 400/220 kV, de 400 MVA, care sa aiva si o infasurate tertiara, ce ar alimenta un transformator de 250 sau 400 KVA. Sa-mi spuneti cum ati ajuns sa aveti o asa putere se scurcircuit.

Domnu' meu, putin respect. Nu vorbesc din vise.
http://www.youtube.com/watch?v=7BPBt5zXSAg

Asta al meu e (proiectare).
Ti-as mai pune si poze cu sistemul de bare dublu din tablou, dar mai bine nu. Iti dau niste date si te ROG sa calculezi tu:

Pn=1880kW per bucata, 2 generatoare MAN, tensiune 440V, frecventa 60Hz. Paralel posibil. Cand crezi ca ai nevoie de niste date suplimentare, sa-mi zici ce iti trebuie. Sa vedem.

Chiar trebuie sa pun scrisoarea de aprobare de la DNV?

Si poate nu ai inteles ca era un exemplu de alegere echipament, din pacate pentru tine, REAL.

Totusi, pun niste poze de la fata tabloului, scuze de calitate, a fost facuta cu telefonul:

http://img244.imageshack.us/img244/1997/imag010ga8.th.jpg (http://img244.imageshack.us/my.php?image=imag010ga8.jpg)

Ai si Power Management system acolo, ascuns in mijloc. Aparatele de masura sunt gradate in MW iar ampermetrele in kA. Curent nominal!!!

Skyworker
05.05.2008, 21:37
1. Explicatzi-ne si noua ce intzelegetzi Dvs. si cum functzioneaza UN STARTER pentru un motor monofazic.


Se vede ca nu ati citit cu atentie topicul de la inceput, altfel ati fi inteles ca eu am cerut aceasta explicatie lui Liviu2004 care a afirmat ca exista motoare care au nevoie de starter sau soft-starter.
Eu am insistat dar raspuns tot n-am primit, ci doar manevre pentru devierea de la subiect.

Si eu as fi curios sa aflu.



2. Explicatzine, sa intzelegem si noi care este, in opinia Dvs., REGULA AIA, de la care se abate motorul de frigider, care orice ar fi, tot un motor electric monofazat trebuie sa fie.


Vreti sa cititi anterior ce am scris iar daca sant intrebari sa reveniti, ca n-are rost sa ma repet.
Motorul de frigider tot monofazat (ma rog monfazic) este.



3.M-ar interesa sa stiu CONSTRUCTZIA nu proiectarea acelor motoare monofazice moderne, de care amintea?i mai sus. Poate avetzi bunavointza sa ne luminatzi.

Am sa incerc sa ma documentez si va voi raspunde.



4. Dupa stiintza mea, tensiunea monofazata, nu produce CIMP MAGNETIC INVIRTITOR, asa cum produce curentul electric trifazat. Si de aceea, pentru a functziona, un motor electric monofazic are nevoie de o defazare intre cimpul statoric si cimpul rotoric, care trebuie sa dea o interactziune intre ele care sa produca rotatzia. S-a schimbat cumva teoria intre timp?

Tot postul meu anterior.



5. Un motor care este alimentat cu tensiunea de 220V, monofazat, se poate numi motor monofazic?

Cred ca ...da.
Pentru corectitudine ar trebui sa-l intrebam pe Pruteanu, dar a plecat dintre noi.


6. Aici s-a vorbit de fuzibile in domeniul alimentarii motoarelor si nu in condominiu. Dvs., atzi afirmat-o. Eu nu cred ca vestul nu mai foloseste fuzibile in alimentarea motoarelor. Sunt locuri unde in instala?iile mai vechi nu se poate inlocui, sau nu merita investitzia, iar acestea functzioneaza ,,brici". Sau credetzi ca totzi au bani de investitzii?

Aici s-a vorbit de amperajul motorului in sarcina si mers in gol, nespecificat daca mono sau trifazic.
Subiectul a deviat mult, dar pentru cine-l urmareste ar putea fi util.

Bineinteles ca la motoarele vechi care nu merita investitia se mentine de regula varianta fuzibililor.
Nu si absenta diferentialului insa, obligatoriu prin lege.


O seara placuta.

Skyworker
05.05.2008, 22:10
@skyworker:

Va rog sa-mi explicati la un curent de scurtcircuit calculat pe barele de Cu, in valoare de 79000A, cum protejati dumneavoastra circuitul cu un C60N care tine numai 5000A. Multumesc, eu inchei subiectul.



79 000 A ???
O putere de 5000 Kw? :shock:

Nici n-as sti ce sa fac cu ea.
Cred ca astea-s cazuri de exceptie nu motoare obisnuite.
Din curiozitate la ce sant folosite, laminoare? pompe pentru hidrocentrale?

Skyworker
05.05.2008, 22:27
Domnu' meu, putin respect. Nu vorbesc din vise.
http://www.youtube.com/watch?v=7BPBt5zXSAg



Mama mia, dumneata vii aicea cu submarine atomice, vapoare de mare tonaj ( actionate electric?? :shock: ) si noi vorbim de niste amarate de motoare pentru rasnita de macinat porumb.

liviu2004
05.05.2008, 22:40
Nu confundati curentul de scurtcircuit cu, curentul nominal(din care scoateti o putere nominala).

Am fost modest de data asta, respectiva putere e doar pentru niste macarale pe punte. :lol:

Daca vorbim de propulsie, trecem discutia la 6,6kV, 4 generatoare de 2800kW, pacat ca le face Siemens :cry: . Da mi-o veni si mie randul. :twisted:

razvyyc
05.05.2008, 22:46
Ti-as mai pune si poze cu sistemul de bare dublu din tablou, dar mai bine nu. Iti dau niste date si te ROG sa calculezi tu:
Pn=1880kW per bucata, 2 generatoare MAN, tensiune 440V, frecventa 60Hz. Paralel posibil. Cand crezi ca ai nevoie de niste date suplimentare, sa-mi zici ce iti trebuie. Sa vedem.
Ai si Power Management system acolo, ascuns in mijloc. Aparatele de masura sunt gradate in MW iar ampermetrele in kA. Curent nominal!!!
Nu prea se disting in mod clar celulele respective, deci numai intuitiv pot vorbi: sa inteleg ca este de fapt un sistem de bare sectionate printr-o cupla longitudinala? Ce reprezinta cele 2 celule-plecare?
Tipul celor 2 generatoare, sigur cele 2 generatoare debiteaza pe 0,44 kV...
A, si sa nu uit: functioneaza cu sau fara RAE, pentru a imi putea face o imagine asupra comportarii generatorului in regim de scc. supratranzitoriu, asta pentru ca in cazul prezentat scurtcircuitul trebue considerat "aproape" de generator. Daca are RAE, care este intarzierea cu care intervine?
Putem lua in considerare si puterea sistemului energetic, sau se functioneaza dor pe cele 2 generatoare?
Ce intelegeti prin "posibil sa functioneze in paralel"?
Dupa ce imi puteti furniza datele respective, voi sti si ce sa intreb in etala II.
Si care este nodul in care este racordat motorul respectiv, de 60A parca.

razvyyc
05.05.2008, 22:52
4 generatoare de 2800kW, pacat ca le face Siemens :cry: . Da mi-o veni si mie randul. :twisted:
Poti impune un anumit constructor inca din faza de proiectare? Ai voie? Nu-i discriminatoriu? Sau o sa cauti caracteristici echipamentului respectiv?

Skyworker
05.05.2008, 22:55
Am fost modest de data asta, respectiva putere e doar pentru niste macarale pe punte. :lol:

Daca vorbim de propulsie, trecem discutia la 6,6kV, 4 generatoare de 2800kW, pacat ca le face Siemens :cry: . Da mi-o veni si mie randul. :twisted:

Fa-le tata, fa-le!
Si sa ni le arati si noua cand is gata. :wink:

Numai sa nu afle Basescu ca ti le vinde cu tot cu punte. :D

liviu2004
05.05.2008, 23:33
4 generatoare de 2800kW, pacat ca le face Siemens :cry: . Da mi-o veni si mie randul. :twisted:
Poti impune un anumit constructor inca din faza de proiectare? Ai voie? Nu-i discriminatoriu? Sau o sa cauti caracteristici echipamentului respectiv?

MA refer la siemens ca, companie, nu aparataj. HV e un domeniu aparte care nu e accesibil chiar oricarei companii (trebuie sa ai oameni cu diplome pentru asa ceva).

Pot functiona in paralel atunci cand clientul decide sa apese pe touchscreen. Sigur sunt la 440V, ce naiba, am proiectat tot tabloul ala si toata schema. Daca as intra in detalii, as mai spune ca in sistemul respectiv mai intra si 2 trafuri de 6,6kV/440V 2750kVA fiecare dar numai pentru transfer de sarcina in maxim 30 secunde.

Deja iesim rau de tot din topic, eu chiar ma opresc aici. O seara buna!

@skyworker: cum zici tu.....

razvyyc
06.05.2008, 11:00
Pot functiona in paralel atunci cand clientul decide sa apese pe touchscreen. Sigur sunt la 440V, ce naiba, am proiectat tot tabloul ala si toata schema. Daca as intra in detalii, as mai spune ca in sistemul respectiv mai intra si 2 trafuri de 6,6kV/440V 2750kVA fiecare dar numai pentru transfer de sarcina in maxim 30 secunde.
La puterea respectiva, 1880 kVA generatorul credeam ca ar trebui sa injecteze puterea in sistem la o tensiune mai mare, 11 kV , 6,3 kV sau macar 3.3 kV, pentru a nu avea o constructie prea gigantica, tensiunea fiind readusa la parametrri optimi cu ajutorul transformatoarelor. Probabil ma insel, fotografia nefiind destul de clara. In legatura cu una din postarile mele anterioare, chiar nu am dorit sa aduc jigniri, spunand doar ca asemenea putere de scurtcircuit nu se regaseste in multe situatii, fapt dovedit si de dvs. De altfel, chiar numele site-ului "misiunea CASA" ne face sa gandim la instalatii ceva mai "domestice", ce am postat noi aici aduce mai mult a "misiunea Queen Mary 2" :) :)

Baboo
06.05.2008, 12:38
@.

In caz de se arde un fuzibil si ramane motorul in 2 faze, releul termic isi va face treaba cu brio.
teoretic fuzibili ramasi pe cele doua faze ar trebui sa isi faca datoria inaintea releului termic.

Nu , pentru ca fuzibilele sunt calibrate sa preia curentul de pornire iar releul termic 1,1 -1,2 Din Inominal.

Sal'tare!

Baboo
06.05.2008, 12:51
@.

In caz de se arde un fuzibil si ramane motorul in 2 faze, releul termic isi va face treaba cu brio.
teoretic fuzibili ramasi pe cele doua faze ar trebui sa isi faca datoria inaintea releului termic.

Nu , pentru ca fuzibilele sunt calibrate sa preia curentul de pornire iar releul termic 1,1 -1,2 Din Inominal.

Sal'tare!

alex virtual
06.05.2008, 16:08
@.

In caz de se arde un fuzibil si ramane motorul in 2 faze, releul termic isi va face treaba cu brio.
teoretic fuzibili ramasi pe cele doua faze ar trebui sa isi faca datoria inaintea releului termic.

Nu , pentru ca fuzibilele sunt calibrate sa preia curentul de pornire iar releul termic 1,1 -1,2 Din Inominal.

Sal'tare!intradevar asa e insa in cazul ca motorul ramane la pornire in doua faze atunci ip (in 2 faze) e mult mai mare decat ip (normal) si teoretic ar trebui ca sigurantele sa intrerupa inainte de releu !

liviu2004
06.05.2008, 16:40
La puterea respectiva, 1880 kVA generatorul ...... , ce am postat noi aici aduce mai mult a "misiunea Queen Mary 2" :) :)

1880kW nu kVA, dar asta mai putin conteaza acum. Daca vrei vorbim si de Queen Mary 2, are 3 turbine si 2 diesel-generatoare.

O fi Misiunea Casa, dar din punctul meu de vedere, curentul electric e acelasi, indiferent de putere, tensiune, frecventa.

@Baboo: la proiectul care lucrez acum, termicul se seteaza la 1xIn. Daca ai sa vezi un grafic de la Telemecanique, ai sa vezi ca nu declanseaza.

@alex_virtual: nu are rost sa mai discutam care si cum sare (depinde de marimea ampermetrica a aparatelor), bine ca sare ceva totusi. :D

Baboo
06.05.2008, 18:26
[quote="liviu2004
@Baboo: la proiectul care lucrez acum, termicul se seteaza la 1xIn. Daca ai sa vezi un grafic de la Telemecanique, ai sa vezi ca nu declanseaza.
[/quote]

Cind nu declanseaza? La pornire presupun ca te-ai gindit! E si normal! Motorul are sansa sa poate fi supra incarcat? Ca motorul asinron permite pe timp scurt o supraincarcare a cuplului nominal si de aceea reglajul se facea astfel. Depinde si de pornirea motorului: directa,indirecta,in sarcina, in gol...
Sal'tare!

Baboo
06.05.2008, 18:32
@.

In caz de se arde un fuzibil si ramane motorul in 2 faze, releul termic isi va face treaba cu brio.
teoretic fuzibili ramasi pe cele doua faze ar trebui sa isi faca datoria inaintea releului termic.

Nu , pentru ca fuzibilele sunt calibrate sa preia curentul de pornire iar releul termic 1,1 -1,2 Din Inominal.

Sal'tare!intradevar asa e insa in cazul ca motorul ramane la pornire in doua faze atunci ip (in 2 faze) e mult mai mare decat ip (normal) si teoretic ar trebui ca sigurantele sa intrerupa inainte de releu !

Un motor trifazic nu se poate porni in doua faze, deci nu poate fi vorba de Ip. Iar daca dispare o faza in timpul functzionarii acesta functzioneaza in continuare pina cind da termicul afara.Daca da. Daca nu, nu. Daca motorul e oprit inaite de a depasi temperatura critica, scapa.

Sal'tare!

liviu2004
06.05.2008, 19:08
@Baboo: la proiectul care lucrez acum, termicul se seteaza la 1xIn. Daca ai sa vezi un grafic de la Telemecanique, ai sa vezi ca nu declanseaza.



Cind nu declanseaza? La pornire presupun ca te-ai gindit! E si normal! Motorul are sansa sa poate fi supra incarcat? Ca motorul asinron permite pe timp scurt o supraincarcare a cuplului nominal si de aceea reglajul se facea astfel. Depinde si de pornirea motorului: directa,indirecta,in sarcina, in gol...
Sal'tare!

Conform regulilor de registru la nava respectiva, toate releele termice se regleaza la 1xIn si se va verifica corectitudinea la nava de catre inspectori.

In regim normal, de 1xIn, termicul nu va declansa. Supraincarcarea nu e acceptata, inseamna ca sunt alte probleme pe instalatie. De aceea si reglajul e dus asa jos, sa declanseze mai repede.

La alte societati de clasificare, este acceptata o supraincarcare de 10%. Dar la reglajul termicului e alta vrajeala, trebuie sa pui mai jos de 10%, ca sa declanseze la 10%. :lol:

Skyworker
06.05.2008, 22:03
O simpatica demonstratie practica a campului magnetic la motoare:

http://msdaif.googlepages.com/cagerotor

Skyworker
06.05.2008, 22:26
13.M-ar interesa sa stiu CONSTRUCTZIA nu proiectarea acelor motoare monofazice moderne, de care amintea?i mai sus. Poate avetzi bunavointza sa ne luminatzi.

Motorul de induc?ie monofazat
?n cazul ?n care sistemul trifazat de tensiuni nu este accesibil, cum este ?n aplica?iile casnice, se poate folosi un motor de induc?ie monofazat. Curentul electric monofazat nu poate produce c?mp magnetic ?nv?rtitor ci produce c?mp magnetic pulsatoriu (fix ?n spa?iu ?i variabil ?n timp). C?mpul magnetic pulsatoriu nu poate porni rotorul, ?ns? dac? acesta se rote?te ?ntr-un sens, atunci asupra lui va ac?iona un cuplu ?n sensul s?u de rota?ie. Problema principal? o constituie deci, ob?inerea unui c?mp magnetic ?nv?rtitor la pornirea motorului ?i aceasta se realizeaz? ?n mai multe moduri.

Prin ata?area pe statorul ma?inii la un unghi de 90? a unei faze auxiliare ?nseriat? cu un condensator se poate ob?ine un sistem bifazat de curen?i ce produce un c?mp magnetic ?nv?rtitor. Dup? pornirea motorului se deconecteaz? faza auxiliar? printr-un ?ntrerup?tor centrifugal. Sensul de rota?ie al motorului se poate schimba prin mutarea condensatorului din faza auxiliar? ?n faza principal?.

?n locul fazei auxiliare se poate folosi o spir? ?n scurtcircuit plasat? pe o parte din polul statoric pentru ob?inerea c?mpului ?nv?rtitor. Curentul electric indus ?n spir? se va opune schimb?rii fluxului magnetic din ?nf??urare, astfel ?nc?t amplitudinea c?mpului magnetic se deplaseaz? pe suprafa?a polului cre?nd c?mpul magnetic ?nv?rtitor.

Deci motorul electric monofazic, are o spira in scurt circuit pe rotor, adica ceea ce ne-a spus si Liviu 2004.

La puteri mici sub 0,5 Kw am vazut ca exista si condensatori.

Iar la frigidere sistemul de pornire chiar se numeste starter.

Spira in scurt circuit nu stiu cand a fost inventata, eu am numit-o varianta " moderna" dar sa tot aibe vreo 50 de ani dupa mine.

Mai caut.

Skyworker
06.05.2008, 22:27
...

Baboo
07.05.2008, 09:02
Spira in scurt circuit nu stiu cand a fost inventata, eu am numit-o varianta " moderna" dar sa tot aibe vreo 50 de ani dupa mine. Mai caut.

DECI:
1. Nu mai cautatzi. Ceeea ce consideratzi Dvs. o chestie moderna eu invatzam la scoala si erau la vremea respectiva, ,,chestii fumate", adica intrate in literatura de specialitate, nu noutatzi de ultima ora. Credeam ca intre timp a aparut ceva mai nou... si eu, in nemaginita mea nepasare profesionala, nu stiu..
2.Recunosc si faca Mea culpa ca nu am citit cu rabdare tot topicul Dvs, deh...viteza...Chestiile teoretice ramin, practica se mai schimba...in ton cu rentabilitatea.
3. Ceea ce nu atzi specificat, si nu a fost specificat, e ca aceste motoare monofazice sunt cu rotorul in scurt. Ele au nevoie de aceste sisteme de pornire. Cele care au rotorul bobinat, colector si perii colectoare, pornesc singure fara bobina sau condensator de pornire, sau contact centrifugal. Decalare cimpului magnetic statoric se face din constructzia bobinajului statoric.
4. Principiul spirei in scurt care inlantzuie un flux magnetic, ca obtzinere decalata a unui flux magnetic fatza de cel initzial este folosit si la releele electromagnetice in curent alternativ, pentru a elimina ,,piriitul" jugului sau armaturii mobile la trecerea prin zero a tensiunii.
Sal'tare!

Baboo
07.05.2008, 09:10
sub 0,5 Kw [/b]am vazut ca exista si condensatori.

Nu numai sub 0,5. Sunt motoare din productzia curenta a unor intreprinderi rominesti, care au 2,2 si 3 kw, turatzia e in jur de 2800 rpm, care au in constructzie o bobina auxiliara si condensator si care bobina nu e decuplata dupa pornire. In principiu e nevoie de 40 micro la fiecare kilowat al motorului.
Sal'tare!

Baboo
07.05.2008, 09:48
5. Un motor care este alimentat cu tensiunea de 220V, monofazat, se poate numi motor monofazic?

Cred ca ...da.
Pentru corectitudine ar trebui sa-l intrebam pe Pruteanu, dar a plecat dintre noi.[/quote]

Despre mortzi numai de bine. Nu trebuie amestecat filologul in discutzia tehnica. Nu are spor. Tehnicii i-au luxat pe filologi in Academie cind s-au votat regulile de scriere ale limbii romine. Impotriva acestor reguli aiurite a luptat Acest Domn Pruteanu, aducind argumente de netagaduit.Vezi modurile anormale de scriere a lui i din a sau din i. Mai vezi si instituirea pluralului la singularul tranzistor: tranzistori. Face la plural si tranzistoare. Folosirea pe scara larga in limba a unui cuvint ,,,neortodox" duce la impunerea lui in limba.

Sa revenim la oile...
Nu totdeauna un motor care e alimentat in 220V, mono, e si monofazic, de aceea v-am intrebat ca sa aflu opinna, ca se leaga multe.
Un motor construit TRIFAZIC, cu rotorul in scurtcircuit, poate sa functzioneze, in anumite condi?ii, alimentat monofazic. Cunoastetzi. Astfel, in acest caz, fara bobina sau condensator, ,,ca starter" poate fi folosita o sfoara, sau o curea de piele. Se infasoara pe ax, avind grija sa aiba sensul dorit, se trage de ea, axul se invirte prinzind o anumita viteza si apoi este pus sub tensiune. Iata un starter care e ieftin si functzioneaza, mai ales la casa omului sarac care si-a facut si el un polizor, acolo. Incotro ii dai ,,brinci", intra-acolo se invirte motorul.

Dl. Liviu 2004, ne-a explicat ce intzelege Domnia Sa printr-un starter, Dvs, nu, dar folositzi termenul.

Sal'tare!

constantin57
07.05.2008, 10:03
Spira in scurtcircuit este montata pe stator rotorul si asa este in scurtcircuit. Sensul nu mai poate fi inversat decit prin scoaterea rotorului si montarea la loc cu axa rotita la 180 grade(daca e posibil).
Reglajul releelor termice se face la Isarcina max. si nu la Inom.
Daca un motor are Inom.200A dar el in sarcina nu a luat mai mult de 150A,
releul termic se regleaza la 150A.
Reglajul releului termic se face in felul urmator(la fel si verificarea)
1. Se incalzeste releul termic la Isarcina max timp de 15 minute.
2. Se ridica curentul la 1,5xIsarcina max.
3. Timpul de actionare al releului 110-120 secunde.
Astfel reglat releul termic nu actioneaza la pornire dar sigur va actiona
la cea mai mica suprasarcina.(conform caracteristicei termice a releului).
Releul termic nu actioneaza si nu protejeaza la scurtcircuit.

Baboo
07.05.2008, 10:53
Reglajul releelor termice se face la Isarcina max. si nu la Inom.
Daca un motor are Inom.200A dar el in sarcina nu a luat mai mult de 150A,
releul termic se regleaza la 150A.
Reglajul releului termic se face in felul urmator(la fel si verificarea)
1. Se incalzeste releul termic la Isarcina max timp de 15 minute.
2. Se ridica curentul la 1,5xIsarcina max.
3. Timpul de actionare al releului 110-120 secunde.
Astfel reglat releul termic nu actioneaza la pornire dar sigur va actiona
la cea mai mica suprasarcina.(conform caracteristicei termice a releului).
Releul termic nu actioneaza si nu protejeaza la scurtcircuit.

De acord cu procedeul.
Dar cum se poate afla Isarc max. la o presa PELI 100, de ex?
Ea lucreaza in mod curent pe sarcini variabile pe care nu ai de unde sa le stii la PIF, decit in momentul prelucrarii piesei prin presare. E echipata cu motor ASI care, asa cum stitzi si DVS, suporta majorari ale cuplului cu revenirea in turatzie de pina la 10%. Ce facem : protejam motorul sau il limitam pe beneficiarul utilajului de a nu folosi utilajul la capacitatea maxima. Daca as fi la intetzinere situatia propusa de Dvs. mi-ar conveni de minune, dar daca as fi beneficiar, nu.

Sal'tare!

Baboo
07.05.2008, 11:15
Spira in scurtcircuit este montata pe stator rotorul si asa este in scurtcircuit. Sensul nu mai poate fi inversat decit prin scoaterea rotorului si montarea la loc cu axa rotita la 180 grade(daca e posibil).

Nu cred ca avetzi dreptate! Montarea inversa ar trebui sa se poate face cu tot cu scuturi(capace): cap arbore devine cap ventilator. Pe pozitia relativa fatza de stator, sau fatza de cutia de borne, daca vretzi. Functzional nu am modificat nimic: inclinatzia ancoselor rotorice in scurt, e aceeasi. Modificarea fizica a pozitziei spirei in scurt(daca ni se permite constructiv) fatza de infasurarea activa, modifica sensul de rotatzie al rotorului fatza de stator. Daca inainte se adunau cimpurile, acum se vor scade. Sau invers.
Fatza de un utilaj, intoarcem motorul CU TOTUL la 180 de grade. Si invirte invers.
Sal'tare!

constantin57
07.05.2008, 13:13
1. La PIF reglez releul la Inom.
In exploatare ajustez la Isarcina max.
2. Spira in scurtcicuit nu am vazut decit la motoare mici (motoare pentru
pik-up, magnetofoane,uscatoare par, masini de spalat)
3. Aveti dreptate intoarcerea se face cu tot cu scuturi (am mentionat "daca este posibil")
4. Daca intorc motorul cu totul nu-l mai pot alinia cu utilajul (dar nu se pune problema pentru ca aceste motoare au sarcina pe ax ,polizoare, ventilatoare, masini de spalat).

Baboo
07.05.2008, 14:23
1. La PIF reglez releul la Inom.
In exploatare ajustez la Isarcina max.
2. Spira in scurtcicuit nu am vazut decit la motoare mici (motoare pentru
pik-up, magnetofoane,uscatoare par, masini de spalat)
3. Aveti dreptate intoarcerea se face cu tot cu scuturi (am mentionat "daca este posibil")
4. Daca intorc motorul cu totul nu-l mai pot alinia cu utilajul (dar nu se pune problema pentru ca aceste motoare au sarcina pe ax ,polizoare, ventilatoare, masini de spalat).

P?i asta era si intrebrea mea, cum afla?i Isarcina max? Montatzi un maxigraf? Punetzi omu' si utilaju': sa masoare si sa noteze curentul?

Sal'tare!

constantin57
07.05.2008, 14:56
Tehnologul are tot interesul sa-si protejeze utilajul. Il rog frumos ca atunci cind foloseste presa la sarcina maxima sa ma cheme si pe mine .Daca nu are ampermetru utilajul respectiv,masor cu o trusa de putere curentul si puterea si am rezolvat problema. In exemplul meu 50A inseamna 25kw (aprox. 33CP)de ajuns sa faca praf un rulment (lagar) fara ca protectia la suprasarcina sa actioneze si sa compromiti motorul.
Asa ca merita efortul.

Skyworker
07.05.2008, 16:39
Dl. Liviu 2004, ne-a explicat ce intzelege Domnia Sa printr-un starter, Dvs, nu, dar folositzi termenul.

Sal'tare!

Aveti dreptate, Liviu a explicat ce intelege prin starter, eu am fost neatent si nu am observat. Imi cer scuze.
Pe mine m-a dus gandul la dispozitivul de pornire a motorului de frigider, care functinoneaza oarecum similar cu ...starterul de la neon.
Dar nu sant la curent nici cu terminologia engleza in domeniu.

2. Evident ca un motor trifazic poate functiona mono daca primeste impuls mecanic la pornire. Legat in stea, parca.
Dar acest procedeu se mai folseste undeva?

Si uitasem si de motorul cu perii ( care poate functiona si in curent continuu).
__________________________________________________ __
Constat ca aveti o buna pregatire in domeniu.

Toata stima.

Baboo
07.05.2008, 17:58
Tehnologul are tot interesul sa-si protejeze utilajul. Il rog frumos ca atunci cind foloseste presa la sarcina maxima sa ma cheme si pe mine .Daca nu are ampermetru utilajul respectiv,masor cu o trusa de putere curentul si puterea si am rezolvat problema. In exemplul meu 50A inseamna 25kw (aprox. 33CP)de ajuns sa faca praf un rulment (lagar) fara ca protectia la suprasarcina sa actioneze si sa compromiti motorul.
Asa ca merita efortul.

Nu atzi intzeles : tehnologul poate ca da, PATRONUL sigur ca NU. El stie ca POATE SA FACA AIA CU PRESA PE CARE O ARE. Adica sa o foloseasca la maxim.

Nu datzi o solutzie prin care sa raminetzi pe piatza. Vretzi sa facetzi munca voluntara, dupa PIF. E problema DVS. Eu nu as face.

Inca nu am inteles CUM determinatzi Imax de sarcina pe care poate sa il aiba un utilaj pe o perioada de timp determinata.

,,Daca nu are ampermetru utilajul respectiv,masor cu o trusa de putere curentul si puterea si am rezolvat problema."
Putetzi sa ne spunetzi si noua ce e TRUSA DE PUTERE? Ce face electricianul care nu are TRUSA DE PUTERE?
O sa statzi 24 din 24 linga utilaj?
Ma gindesc daca cumva Dl. danzeletin, care a initziat acest sait, are cumva acasa un motor care absoarbe 50A.
Propun sa fim realisti si sa dam solutzii reale.
Sal'tare!

Baboo
07.05.2008, 18:15
[quote="Skyworker
Aveti dreptate, Liviu a explicat ce intelege prin starter, eu am fost neatent si nu am observat. Imi cer scuze.
Pe mine m-a dus gandul la dispozitivul de pornire a motorului de frigider, care functinoneaza oarecum similar cu ...starterul de la neon.
Dar nu sant la curent nici cu terminologia engleza in domeniu.[/quote]

ERRARE HUMANUM EST. PERSEVERARE, DIABOLICUM! Fiecare e supus greselii. :lol: :lol:
Nici eu nu am fost si nici nu pot sa spun ca sunt la punct cu terminologia tehnica in diferite limbi. Dar nu imi este rusine sa intreb cind nu stiu ceva. :lol:
Sal'tare!

Baboo
07.05.2008, 18:23
@Skyworker: Pornirea motorului trifazic alimentat in monofazic a mai fost tratata pe acest forum. In exemplu dat de mine se poate folosi o bobina singura sau doua bobine legate in V. A treia ramine nelegata.
Se mai folosete pe la casa omului care se pricopseste cu un motor trifazic iar retzeaua lui e monofazica. :lol: