PDA

Arată versiune întreagă : Motor de 380V la 220V



marisis1975
18.04.2010, 18:35
Am (de fapt maica'mea are) o masina de cusut electrica luata sh dintr-o fabrica! motorul e de 380 v fabricat de atzec cred(o fabrica de motoare din tg. secuiesc) legat de un fel de ambreiaj. din cate imi amintesc pe motor scrie ceva de genul 380 v /220 v si 0.8 A??. Masina de cusut a functionat o vreme la 220 v... apoi s-a oprit! M-am uitat la ea cu un "specialist" care mi-a zis ca s-au ars condensatorii (care erau un manunchi : 2 cu invelis metalic si 2 cu invelis de plastic legati intre ei ). cum nu se mai vedea valoarea de pe ei am estimat ca impreuna fac vreo 40 "micro" (zic bine?)! am cumparat un condensator de 400 v 40 micro si l-am legat de firele ce ieseau din cutia de borne a motorului in locul manunchiului de 4 condensatori si motorul a pornit!!!!!!!!..... dar "mergea cu un zgomot ciudat". dupa 2 luni, iar sta! (adica bazaie, se invarte f incet in gol si in sarcina se opreste). condensatorul de 40 micro l-am probat pe alt motor mai mic de masina de spalat si functioneaza? ce sa fac? cutia cu borne a motorului se prezinta astfel: trei borne sus si trei jos legate astfel: prima de sus cu prima de jos. a doua de sus cu a doua de jos etc? ce tre' sa fac? am ars motorul? n-am pus 2 condensatori (unul de pornire si unul de lucru)? lamuritzi-ma, va rog! multumesc!!!!!!! [/code]

da_n
18.04.2010, 21:10
ar trebui sa schimbi acel motor cu altul de 220 V, am vazut asa ceva, tre sa se gaseasca si in Ro

un motor trifazic legat monofazic pierde cam jumatate din putere

condensatorul nu se pune la ochi, ci dupa un calcul specific, nu am formula, dar cred ca ar da 60 - 70 uF/kw

in cazul ca motorul porneste greu tre sa mai pui un condensator legat in paralel cu primul condensator, cu intreruptor pentru al conecta doar la pornire, acest condensator tre sa aibe o valoare de 120-160uF/kW

ce scriu aici este pur orientativ, este teorie si trebuie luat ca atare, ar trebui sa iei legatura cu un specialist pentru a obtine un rezultat satisfacator

marisis1975
19.04.2010, 13:19
multumesc! problema e ca motorul face corp comun cu ambreiajul! voi fotografia placuta de identficare si bornele motorului! voi cauta un specialist sau un motor de 220 v, care s-ar potrivi! merci inca o data!

Consultant electrice
19.04.2010, 17:56
Motoarele 380V care functioneaza la 220V se cam ard la un moment dat, deci ceva trebuie schimbat acolo ori motorul, ori bransamentul!

leon
19.04.2010, 20:19
Poate va ajuta: :arrow:

Adamescu Ion
19.04.2010, 20:47
marisis1975
din cate imi amintesc pe motor scrie ceva de genul 380 v /220 v si 0.8 A

stea/triunghi - 380V/220V. Alta treaba este legarea unui motor trifazat la monofazat. Masinile de cusut cu motor pe 220V au motoare cu rotor bobinat, colector si carbuni si nu sint din categoria industriale, de obicei.
Cind se leaga un motor trifazat la monofazat, folosind condensatori, se incearca valoarea condensatorilor pina cind motorul functioneaza corect si fara zgomot.
Ambreaj sau sistem de blocare comandat electric?

Adamescu Ion
19.04.2010, 20:54
Vedti si aici: http://www.misiuneacasa.ro/forum/viewtopic.php?t=19677 :wink:

marisis1975
20.04.2010, 11:07
Ambreaj sau sistem de blocare comandat electric? e ambreiaj (adica o cutie cu o fulie la un capat, pe care e o curea ce antreneaza fulia masinii de cusut). in cutia asta, care face corp comun cu motorul, intra axul motorului, care merge in gol, pana cand se apasa o pedala, moment in care se cuplaza si fulia!

Adamescu Ion
21.04.2010, 20:25
marisis1975
cutia cu borne a motorului se prezinta astfel: trei borne sus si trei jos legate astfel: prima de sus cu prima de jos. a doua de sus cu a doua de jos etc
Motorul este trifazat si a fost legat in triunghi cu alimentare la 220V - trifazat (Trebuie verificat!).
Cind s-au folosit condensatori, pentru a alimenta motorul la 220V mono, capacitatea a fost bine aleasa. Cind au fost inlocuiti condensatorii, nu s-a pus capacitatea optima. Este posibil sa fi compromis motorul... Trebuie desfacut si verificat sau masurat cum trebuie.

marisis1975
26.04.2010, 06:44
atashez 2 fotogafii( placutza de identicare motor si cutie borne)! poate ma ajutatzi sa calculez valorile condensatorilor (va rog!). fara sa desfac motorul pot afla daca e ars (am un aparat de masura)! Multumes

Adamescu Ion
26.04.2010, 20:38
Din ce am vazut este asa cum am zis: motor trifazat, stea/triunghi - 380/220 V si a fost conectat la monofazat 220 V. Capacitatea ar trebui sa fie maxim 20uF. In cazul conectarii unui motor trifazat la monofazat, puterea scade pina la aprox 60 - 70% din P. La scurtatura pusa de mine a disparut tabelul cu calculul capacitati, regret ca nu am pus o copie a tabelului.
Pentru a masura motorul aveti nevoie de un Mohm la 500V. Mirosul nu va mai poate ajuta deoarece acum miroase a condensatori impuscati. Deci, demontati motorul de pe masina, incercati sa-l desfaceti si cu aceasta ocazie, ii faceti si revizia. Daca motorul este bun, puneti o capacitate la care motorul nu uruie si are putere suficienta.

marisis1975
28.04.2010, 09:03
Multumesc mult! Dar.....tot nelamurit sunt! cred ca imi scapa ceva! daca urmez link-ul http://www.emil.matei.ro/motor1.php scrie acolo ca la un motor de 250 W (cum e al meu) imi trebuie un condensator de lucru de 25 micrifarazi si unul de start de 75 micrifarazi. va rog, inca o data, sa-mi spunetzi ce-mi scapa! mai atshez placutza motorului la o rezolutzie mai mare!

da_n
28.04.2010, 09:29
conform cu tabelul de mai jos, poti sa incerci cu valori mai mici la condensatori

http://i41.tinypic.com/2vl4bkh.gif

Codex
28.04.2010, 09:32
Multumesc mult! Dar.....tot nelamurit sunt! cred ca imi scapa ceva! ...

Stimate domn,

chiar va scapa ceva! alimentarea acestui motor va fi INTOTDEAUNA trifazata.

Pe placuta de identificare a motorului scrie "3 ~ M" ceea ce reprezinta:
3 - Alimentare TRIFAZATA si nu de la reteaua de 220 V care furnizeaza alimentare monofazata
~ - alimentare in curent alternativ, sinusoidal
M - functioneaza in regim de MOTOR, respectiv nu poate sa fie folosit in regim de generator

Daca ne uitam pe eticheta mai departe este inscris: "Y/D 380V/220V" ceea ce reprezinta ca functionarea acestui motor va fi astfel: pornirea in conexiune STEA a infasurarilor, iar cand motorul ajunge la turatia de regim asincron (cred ca este un motor asincron) de 2700 rot/min, va fi alimnetat in conexiune TRIUNGHI a infasurarilor. pentru alimentarea stea-triunghi se da tensiunea de alimentare de 380V/220V cu rolul de a limita cat mai mult curentul la pornirea motorului.

Avand in vedere aceste aspecte rezulta ca dvs. ati fortat motorul sa functioneze in alimentare monofazata, respectiv alimentat pe o singura faza, sau o singura faza defazata pe infasurari, ceea ce ati intcercat sa realizati prin introducerea acelui condensator si l-ati fortat sa functioneze dezechilibrat, respectiv in 2 faze.

Recomandarea mea pentru functionarea corecta a acelui motor este sa il alimentati TRIFAZAT, cu un panou de comanda stea-triunghi. Alimentat MONOFAZAT puteti risca arderea lui.

Cu stima!

marisis1975
28.04.2010, 10:42
Multumesc inca o data! Nu va suparati pe mine! Intreb si eu ca sa fiu sigur! Daca pot sa si inteleg, e si mai bine (avand in vedere ca sunt economist). merci mult! Voi lua in considerare valorile din tabelul atashat de Dumneavoastra! (ca trifazic nu "imi bag" pentru o masina de cusut folosita mai mult in scop caritabil -mici servicii gratis pentru vecini-)

leon
28.04.2010, 11:30
Din cate imi amintesc, pornirea Y/D se realizeaza motoarelor mai mari de 5,5Kw…
Condensator de pornire se foloseste la motoarele ce antreneaza anumite agregate, un compresor de exemplu…

@marisis
In cazul dvs condesatorul trebuie sa fie undeva intre pragul de 16- 20 mF- (vezi si tabelul postat de @da-n la rubrica 0,25Kw -Handelsüblicher, empfohlener Betriebskondensator)
Se poate verifica motorul incepand cu demontarea puntilor si apoi cu masurarea bobinelor motorului atat intre ele cat si fata de PE: :arrow:
Va recomand sa contactati un meserias sau un atelier de specialitate

jhonyy
28.04.2010, 21:03
In toate satele prin care am fost oamenii au pompe de irigat si "abricuri" cu motoare trifazate alimentate la 220V cu condensator si pornire la sfoara . Merg asa de ani de zile si nu s-au ars.

marisis1975
02.05.2010, 19:38
am masurat infasurarile( dupa demontarea puntilor)! u1-u2:zero si ceva, v1-v2 si w1-w2: aproximativ egale: aproxitiv 33,5 ohmi! deci am ars motorul!!!! cam cat costa rebobinarea? imi va rebobina doar infasurarea afectata sau pe toate? se poate bobina motorul astfel incat sa poata fi alimentat direct monofazat (fara condensatori)- intreb si eu!!(daca e o intrebare prosteasca imi cer scuze!). multumesc tuturor celor ce au postat si vor posta in continuare!

Codex
03.05.2010, 07:18
la un atelier de bobinare motoare se poate intreba daca acel motor poate fi bobinat pentru alimentare monofazata sau nu. Bobinarea depinde in mod exclusiv de numarul de poli ai motorului si de numarul de crestaturi.

Cu stima

marisis1975
04.05.2010, 10:42
L-am dus la rebobinat! 100 lei (fara acte)!E mult?

Adamescu Ion
04.05.2010, 21:20
Contactati producatorul si vedeti daca nu gasiti un motor original dar, facut pentru 220V. Pretul s-ar putea sa fie cam cit rebobinatul.

marisis1975
09.05.2010, 17:27
Dupa cum am spus l-am rebobinat (tot trifazic, ca i-a fost frica meseriasului ca daca-l "face de 220 din bobine" s-ar putea incalzi). L-am legat in triunghi cu un condensator de lucru de 15 microfarazi si unul de start de 40 (pe care-l declupez imediat dupa ce atinge turatia necesara) si vad ca merge! Sper sa nu se arda iar ca in vreo trei ore de mers in gol nu s-a incalzit deloc. Daca mai avetzi sfaturi le astept cu interes ! Merci!

da_n
09.05.2010, 20:28
Asta este solutia de compromis 380/220.

Bine ca l-ai rezolvat. Acuma sa n-ai probleme cu pierderea de putere, tinand cont ca pierde cel putin jumatate din putere la schimbarea alimentarii, la o functionare prelungita, dar daca se incalzeste, pauzele lungi si dese ...

marisis1975
16.05.2010, 13:53
Apropo de scaderea puterii... Motorul (sau ma rog ambreiajul) are doua fulii alaturate (una mica si una mare - cu diametrul dublu). Am ales sa "pun" cureaua de transmisie, ce face legatura cu fulia masinii de cusut, pe fulia mica! Ma gandesc ca am ales bine, pentru ca daca exista si fulia mare motorul e conceput sa faca fatza si unui cuplu mai mare. Daca gresesc, corectati-ma!
Alta problema! Mai am un motor trifazic, care are cutia de borne cu 6 suruburi, dar din care ies doar 3 fire. Cred ca cineva a facut conexiunile in motor! Pot afla din masurarea cu ohmetrul cum e legat (in stea sau in triunghi)? Daca leg 2 fire la retea si pe cel liber cu unul din cele doua legate la retea cu un condendsator, fie ca e conexiunea facuta in stea sau tringhi, nu prea am cum sa-l ard? Sau nu? Voi atasa fotografii cand ajung pe langa motor. Multumesc!

Adamescu Ion
19.05.2010, 22:25
...Am ales sa "pun" cureaua de transmisie, ce face legatura cu fulia masinii de cusut, pe fulia mica!...

...Mai am un motor trifazic, care are cutia de borne cu 6 suruburi, dar din care ies doar 3 fire. Cred ca cineva a facut conexiunile in motor! Pot afla din masurarea cu ohmetrul cum e legat (in stea sau in triunghi)? Daca leg 2 fire la retea si pe cel liber cu unul din cele doua legate la retea cu un condendsator, fie ca e conexiunea facuta in stea sau tringhi, nu prea am cum sa-l ard? Sau nu? Voi atasa fotografii cand ajung pe langa motor. ...

Fulia mica va duce la solicitarea mai redusa a motorului si ajuta un croitor incepator. :wink:

Ies trei fire din motor sau din cutia de borne? Pe placuta cu caracteristici ce scrie? Nu-l conectati, pe moment sub tensiune! Nu va puteti da seama cum este legat motorul, masurindu-l. Motorul este posibil sa fi fost rebobinat.
Pozele ar fi bune.

marisis1975
20.05.2010, 09:24
Atashez fotografiile!

marisis1975
20.05.2010, 09:25
Si a doua fotografie!

Adamescu Ion
20.05.2010, 12:00
Este un junghi rebobinat cu configurarea facuta intern de bobinator. Puteti sa va jucati cu el, legindu-l doar asa cum se poate. Bobinatorii leaga astfel de motoare in stea, de cele mai multe ori. Nu veti scoate mare lucru din el.

marisis1975
24.05.2010, 13:45
L-am "rezolvat"! L-am demontat sa vad cum e legat si cred ca am scos statorul stramb cu care ocazie am rupt vreo trei fire dintr-o bobina!

Adamescu Ion
24.05.2010, 18:59
Cred ca au fost rupte cu ceva timp in urma... :wink:

dnbejays
26.07.2013, 12:32
Din ce am vazut este asa cum am zis: motor trifazat, stea/triunghi - 380/220 V si a fost conectat la monofazat 220 V. Capacitatea ar trebui sa fie maxim 20uF. In cazul conectarii unui motor trifazat la monofazat, puterea scade pina la aprox 60 - 70% din P. La scurtatura pusa de mine a disparut tabelul cu calculul capacitati, regret ca nu am pus o copie a tabelului.
Pentru a masura motorul aveti nevoie de un Mohm la 500V. Mirosul nu va mai poate ajuta deoarece acum miroase a condensatori impuscati. Deci, demontati motorul de pe masina, incercati sa-l desfaceti si cu aceasta ocazie, ii faceti si revizia. Daca motorul este bun, puneti o capacitate la care motorul nu uruie si are putere suficienta.

Salutare!
Am o problema cu unul din ventilatoarele unui aparat de aer conditionat model Tempstar PGS 120L250A (2 ventilatoare montate deasupra pe carcasa unitatii exterioare...). In fine, unul din acestea la pornire pleaca un pic si apoi se blocheaza si nici fortat cu mana nu il pot roti. Motorul este HC39GE468 si am atasat schema de conectare a ambelor ventilatoare. 76680


In schema ambele ventilatoare sunt notate OFM. Sunt legate ambele printr-un dublu condensator comun model 27L180 . Am inversat firele maro intre ele pe condensator (pt ca negru si galben este comun pt amindoua) si la fel ventilatorul nr 1 se invirte...2 aceeasi problema sta blocat si face zgomot.....deci nu ar fi problema in condensator. Acuma daca ma ajuta cineva:

1) cum as putea sa verific ce problema are acest motor ...uneori la pornirea aparatului a pornit pana la urma dar dupa un moment dat iar se opreste si ramane blocat;
2)daca infasurarile sunt in triunghi , cum as putea sa il conectez la 220 (pt ca l-am dat jos...) in stea...;

2)am o nelamurire...ce fel de pornire are acest motor...e cumva stea-triungi?
Multumesc!76681

am uitat sa zic...motorul la iesire are 3 fire...

Consultant electrice
26.07.2013, 20:08
Afirmi ca nici fortat cu mana nu il poti roti, dar daca nu e alimentat se roteste sau e blocat mecanic? Si apropo motorul nu are iesire...ce sa scoata un motor? Fum poate :)

Din a doua poza exact ce trebuie nu se vede.

uceniculgica
26.07.2013, 23:15
2)daca infasurarile sunt in triunghi , cum as putea sa il conectez la 220 (pt ca l-am dat jos...) in stea...;

2)am o nelamurire...ce fel de pornire are acest motor...e cumva stea-triungi?
dupa schema motoarele nu sunt trifazice

dnbejays
28.07.2013, 20:18
cand nu este alimentat se misca liber fara nici o problema...el a mai pornit odata dupa ce am observat defectul doar ca s-a oprit dupa 1-2 minute...si ramanea in faza de blocare...abia de il puteam misca...Ma refeream ca are 3 fire la intrare in motor, nu la iesire...: negrul este permanent alimentat faza R, galben alimenteaza borna C a condensatorului (cea din mijloc), adica faza S si presupun ca este doar pt pornire apoi este deconectata din OFC(vezi schema 1)...si cablul maro este alimentat de pe borna F (FAN) sau H( HERM) al condensatorului.
76741
Dupa schema e un motor monofazat doar ca pornirea e la 380...Acuma as putea sa incerc si la 220 sa il testez? o sa reusesc pornirea acestuia tot cu un condensator de 10mf sau mai mare daca e nevoie, deoarece l-am demontat de pe aparat? si as vrea schema de conectare cu 3 fire...Si a 2 chestie...ce ar putea avea motorul? daca in miscare libera nealimentat se roteste in amble sensuri fara problema. Ar putea fi condensatorul cu toate ca am schimbat firele maro intre ele...si aceasi chestie ventilatorul1 se invirte, celalt sta?!
Merci!

uceniculgica
29.07.2013, 00:16
Am inversat firele maro intre ele pe condensator (pt ca negru si galben este comun pt amindoua)negrul si galben este comun pana la un anumit punct, verifica daca nu este intrerupt negrul intre OFC si motor si galben intre condensator si motor, daca nu interpretez eu gresit schema galben alimenteaza atat condensatorul cat si motoarele


cand nu este alimentat se misca liber fara nici o problema...el a mai pornit odata dupa ce am observat defectul doar ca s-a oprit dupa 1-2 minute...si ramanea in faza de blocare...abia de il puteam misca...parca-i lipseste-o faza


Ma refeream ca are 3 fire la intrare in motor, nu la iesire...: negrul este permanent alimentat faza R, galben alimenteaza borna C a condensatorului (cea din mijloc), adica faza S si presupun ca este doar pt pornire apoi este deconectata din OFC(vezi schema 1)...si cablul maro este alimentat de pe borna F (FAN) sau H( HERM) al condensatorului.partea asta nu o inteleg prea bine, nu-mi dau seama cum este deconectata faza galbena, cei 2 contactori fiind la fel pe schema, ma refer la faza negru


Dupa schema e un motor monofazat doar ca pornirea e la 380...Acuma as putea sa incerc si la 220 sa il testez? o sa reusesc pornirea acestuia tot cu un condensator de 10mf sau mai mare daca e nevoie, deoarece l-am demontat de pe aparat? si as vrea schema de conectare cu 3 fire...Si a 2 chestie...ce ar putea avea motorul? daca in miscare libera nealimentat se roteste in amble sensuri fara problema. Ar putea fi condensatorul cu toate ca am schimbat firele maro intre ele...si aceasi chestie ventilatorul1 se invirte, celalt sta? dupa schema motorul functioneaza cu 2 faze venite de la transformator, TRAN pe schema, nu cred ca-l poti incerca la 220 daca nu-i facut sa lucreze la aceasta tensiune, dupa simptome motorului ii lipseste o faza, condensatorul este in regula

daca ai verificat prezenta tensiunii pe faze, atunci defectul este in motor

dnbejays
01.08.2013, 10:32
negrul si galben este comun pana la un anumit punct, verifica daca nu este intrerupt negrul intre OFC si motor si galben intre condensator si motor, daca nu interpretez eu gresit schema galben alimenteaza atat condensatorul cat si motoarele

parca-i lipseste-o faza

partea asta nu o inteleg prea bine, nu-mi dau seama cum este deconectata faza galbena, cei 2 contactori fiind la fel pe schema, ma refer la faza negru

dupa schema motorul functioneaza cu 2 faze venite de la transformator, TRAN pe schema, nu cred ca-l poti incerca la 220 daca nu-i facut sa lucreze la aceasta tensiune, dupa simptome motorului ii lipseste o faza, condensatorul este in regula

daca ai verificat prezenta tensiunii pe faze, atunci defectul este in motor


Salutare! Dupa ce am dat jos ventilatorul...l-am desfacut , nu parea ca e defect, doar ca se misca un pic mai greoi decat celalat..Apoi l-am montat pe aparat sa mai masor odata prezenta tensiunei si culmea ca a inceput sa functioneze...Intre negru si galben am 380V, intre galben si maro am 320 V si intre maro si negru 272V (la fel ca primul ventilator care functioneaza perfect, deocamdata :). A functionat o zi dupa care a inceput sa apara niste sunete ciudate, zici ca scirtzie si se aud destul de tare...ca le aud si in hala unde raceste. L-am dat jos iar si am incercat sa-l invirt cu mana si are o miscare ceva mai greoaie si se aude ceva in interior. Ceva nu e inregula cu el...ma gandesc sa fie d ela rulmenti?!
Merci!

uceniculgica
01.08.2013, 21:38
L-am dat jos iar si am incercat sa-l invirt cu mana si are o miscare ceva mai greoaie si se aude ceva in interior. Ceva nu e inregula cu el...ma gandesc sa fie d ela rulmenti?!
probabil, demonteaza-l sa vezi si schimba rulmentii daca-i cazul