PDA

Arată versiune întreagă : Motor 380 la 220 ???



adi2010
25.06.2006, 09:53
Cum se leaga un motor de 380 la 220 ???? Eventual o schema, un desen , m-ar ajuta enorm.

bigjoe
25.06.2006, 13:39
Cu o bobina inseriata pe unul din fire obtii al treilea fir.

danhome_52
25.06.2006, 18:05
Salut!
Stiu ca trebuie legate altfel infasurarile statorului,deci lucrarea nu cred ca o poti face acasa!
Cel mai bine e sa apelezi la serviciile unui atelier de bobinaj.Trebuie sa iei in calcul si scaderea puterii motorului!
Bafta!

Codex
26.06.2006, 08:09
Daca motorul are tensiunea de lucru de 380V inseamna ca lucreaza pe un sistem trifazic de tensiuni, implicit tipul de infasurare este intr-un anumit fel realizat. Daca se doreste schimbarea lui pentru o tensiune de lucru monofazata de 220V atunci acest lucru implica si schimbarea infasurarii motorului. De aceea cel mai bun lucru ar fi sa incercati la un atelier de bobinare de motoare electrice.

maris
26.06.2006, 11:33
Problema se rezolva foarte usor folosind un variator de frecventa. Piata interna ofera astfel de aparate, din pacate la un pret de cca. 3 ori mai mare decat cel al motorului. Daca aplicatia solicita variatia vitezei motorului cu mentinerea momentului sau, atunci este singura metoda ce se poate aplica.

DM7
26.06.2006, 13:31
Eu cred ca omul a pus mana pe un motor trifazic si vrea sa il foloseasca in gospodaria proprie cu o investitie cat mai mica...
Imi amintesc caci cam acum 20 ani tata avea un circular electric cu un motor trifazic, nu mai tin minte, intre 2,2 - 3 KW si avea legat la el o cutie cu condesatori cu valoare totala de 50 microfarazi. Nu stiu ce formula a aplicat prietenul lui elctricianu' cand i-a spus: "Pune condesatori pana faci 50 microfarazi si o sa merga". Si a mers.Motorul il pornea in gol, ridicand-ul de pe curea, si reusea sa taie lemne destul de groase.
<<maris>> daca te referi la ceea ce cunosc eu sub denumirea de convertizoare de frecventa astea sunt foarte scumpe iar de realizat acasa nici vorba.

Consultant electrice
26.06.2006, 16:01
Eu zic asa ca exista doua posibilitati: exista doua metode cu randamente de 40% respectiv 70%. Prima ar fi folosirea condensatorului , a doua folosirea unui autotransformator ridicator 220/380 si un condensator pe a treia bobina.
Prima schema este cu un singur condensator intre a treia faza a infasurarii si una di fazele de alimentare (daca le schimbi se schimba si sensul de rotatie).
Motorul trifazic ar fi bine sa fie conectat in triunghi. Daca vrei stea trebuie sa faci abstractie de punctul comun(nul) si alimentezi cu 220 intre doua pct ale conexiunii iar al treilea cu un cond la un din cele doua .

briobit
27.06.2006, 00:34
eu am un polizor care are motorul la 380 si am bagat o baterie de condensatori si merge la 220 partea proasta e ca nu am gasit suficienti condensatori ca sa fac capacitatea necesara si trebuie sa ii dau start eu cu mana adica sa il invart un pic pana pleaca dupa aceea se mentine singur
, am sa postez un tabel cu valorile necesare in functie de puterea motorului factor de putere etc (trebuie sa caut in brambureala de hartii din casa)

movidium
27.06.2006, 07:43
diferenta intre curentul de 380 v si cel de 220 v este numarul de faze!de fapt 380 v este defapt o insumare de 3 faze 220v. asadar pt a lega un motor de 380 v la o alimentare de 220 v trebuie creata o a treia faza care se poate face prin legarea unui condensator de 20 -100 micro la o tensiune de 400v intre o faza de alimentare si borna ramasa libera a motorului.

DM7
27.06.2006, 09:19
Vreau sa incep a spune ca scopul care ma determina sa intru pe acest forum este de A INVATA de la altii, de A AJUTA pe altii in limita a cat stiu, si de A NU JIGNII pe nimeni, insa afirmatiile D-lui << MOVIDIUM>> nu sunt profesionale.Daca citeste cineva neinitiat in acest domeniu si le va insusi ca atare. Nu doresc sa despic afirmatiile...
Eu am ajuns la concluzia ca orice profesie are ramuri - specializari . Si sunt foarte putini aceea care cunosc foarte bine toate ramurile Referindu-ma la electricieni nu toti electricienii stiu lucrari de bobinaje, lucrari de medie tensiune, lucrari de inalta tensiune, automatizari si multe altele. Recunosc caci motoarele elctrice nu sunt punctul meu forte axandu-ma pe alta latura a electricitatii.Insa afirmatiile pe care le fac, le fac pe baza unei documentari.

DM7
27.06.2006, 11:20
Am gasit:
Cd [uF]= 4800 X I/U

Cp ~ 20% Cd

Cd- defazaj, Cp- pornire.
Condensatorul de pornire se monteza in paralel cu primul, in serie cu un intrerupator Dupa pornirea motorului, se deconecteaza.

Cd e condensatorul care se monteaza intre 2faze.
De ex., pt. un motor de 100VA Cd=4800X0.45/220=9.8uF
Sau mai am asta.

VictorMihai
29.06.2006, 14:15
Vad ca s-au incins spiritele aici iar cel care a deschis discutia nu mai intervine sa spuna ce vrea de fapt.
Nota: 380V este tensiunea dintre 2 faze in sistem trifazat 3x380V... iar 220V este tensiunea intre o faza si nulul de lucru (conductorul legat la "steaua" transformatorului sau generatorului electric).
PS: Solutia data de movidium este de fapt si solutia indicata de moderator (cea cu condensator) care va da rezultate (cum da rezultate si legarea unei singure faze a motorului pornirea facanduse prin tragerea de o sfoara infasurata pe fulia motorului)
Cred ca DM7 a "publicat" solutia optima performanta-pret.

adi2010
30.06.2006, 10:28
Exact cum a zis si DMZ este vb. de un motor care functioneaza la 380 v, adica 3 faze si un nul. motorul a functionat f. bine si este (sau mai bine zis era) folosit pe post de circular cu care tatal meu taia lemne . Ar de o luna in tabloul principal, cred ca s-a ars o siguranta pe una dintre faze si in loc de tri faze nu mai am decit 2. Cei de la Renel nu a catadicsit sa vina , iar eu nu am voie sa umblu acolo pt. ca usa de la panou este sigilata. Intre timp am aflat ( manualul de fizica de cls. IX- a) ca exista 2 metode de legare, adica triunghi sau stea. Valoarea condensatorului la varianta in triunghi se calculeaza cumva ( habar nu am cum) in functie de puterea motorului. Puterea motorului nu o stie nimeni pt. ca motorul nu mai are nici o tablita pe el. Asa ca am sa-l demontez, il duc la un atelier si poate isi bat cei de acolo capul cu el . Oricum va multumesc pt sfaturi si sa stiti ca apreciez dorinta de a ajuta.

DM7
30.06.2006, 11:28
Parea mea este ca in situatia data este mai ieftin sa iti rezolvi situatia cu trifazatul decat sa iti rebobineze motorul. Tinand cont ca repararea "deranjamentului" intra in atributiile lui Electrica care au obligatia a iti asigure tensiune pana la intrarea in firida, B.P.M. sau ce ai. Iar rebobinarea unui motor costa din cate stiu, milioane, in functie de puterea motorului, care implica cantitatea de cupru care este foarte scump.

VictorMihai
30.06.2006, 16:04
Acum este clar; rezolva problema cu cei de la Electrica - este intradevar datoria lor. Nu demonta motorul ca te costa si cei de la bobinaj nu au ce sa-i faca daca motorul este bun.
Sa stii ca motorul functioneaza foarte bine si in doua faze (daca pe una din faze s-a ars o siguranta) si tensiunea intre cele doua faze este tot 380V. 220V ai doar intre o faza (oricare din ele) si nul.
Problema este ca in sarcina ai ocazia sa arzi motorul (dar pentru a taia cateva lemne nu o sa ai probleme).

mx81
26.07.2006, 14:34
NU STIU DE CE TE COMPLICI CU MOTORUL TRIFAZAT . RANDAMENTUL ESTE ATIT DE PROST INCIT LA CITEVA SUTE DE ORE DE UTILIZARE CU BANI DATI DEGEABA LA ELECTRICA ITI IEI UN MOTOR MONOFAZAT NOU .

eugen.nicula
11.03.2007, 13:33
D-le VictorMihai cum poate functiona f bine un motor trifazat daca ii lipseste o faza?Ne dati o explicatie stintifica? :oops:

Seni
11.03.2007, 14:15
ar fi fost bine sa se spuna si pentru ce se doreste de la respectivul motor....

maiam
11.03.2007, 15:30
Pentru legarea in stea: CondFunctionare=2800 x In/U
CondPornire= 3 x CondFunct
Pentru legarea in triung CondFunctionare=4800 x In/U
CondPornire= 3 x CondFunct

Capacitatea se intelege in microfarazi, In reprezinta curentul nominal al motorului in Amperi, U reprezinta tensiunea monofazata de 220V.

Pentru cei grabitzi si pentru cei care nu au la indemana un calculator se poate folosi un condensator cam de 20 microfarazi per kilowat(pentru condensatorul de functionare) iar pentru cel de pornire se poate folosi un condensator de curent continuu de 100+100 de microfarazi, recuperat dintr-un televizor vechi.
Cum se leaga: motorul are trei borne - la doua dintre ele se leaga faza si nulul iar condensatorul de functionare se leaga intre cea de a treia borna si cea la care s-a legat faza(nulul pentru schimbarea sensului de rotatzie). Condensatorul de pornire se cupleaza pentru cateva secunde pe cel de functionare.
Daca avetzi intrebari, va raspund cu placere.

geny
12.03.2007, 09:33
Pentru legarea in stea: CondFunctionare=2800 x In/U
CondPornire= 3 x CondFunct
Pentru legarea in triung CondFunctionare=4800 x In/U
CondPornire= 3 x CondFunct

Capacitatea se intelege in microfarazi, In reprezinta curentul nominal al motorului in Amperi, U reprezinta tensiunea monofazata de 220V.

Pentru cei grabitzi si pentru cei care nu au la indemana un calculator se poate folosi un condensator cam de 20 microfarazi per kilowat(pentru condensatorul de functionare) iar pentru cel de pornire se poate folosi un condensator de curent continuu de 100+100 de microfarazi, recuperat dintr-un televizor vechi.
Cum se leaga: motorul are trei borne - la doua dintre ele se leaga faza si nulul iar condensatorul de functionare se leaga intre cea de a treia borna si cea la care s-a legat faza(nulul pentru schimbarea sensului de rotatzie). Condensatorul de pornire se cupleaza pentru cateva secunde pe cel de functionare.
Daca avetzi intrebari, va raspund cu placere.
motorul trifazat are 6 borne - trei intrare infasurari, trei iesire infasurari. Ai incercat tu schema de care spui sau spui din auzite?

leon
12.03.2007, 12:09
Ce parere aveti de schema de mai jos?

geny
12.03.2007, 12:54
Ce parere aveti de schema de mai jos?
Z si B reprezinta un punct de conexiune. Ce obtii daca legi ambele borne ale condensatorului in acelasi punct?

leon
12.03.2007, 13:10
Ce parere aveti de schema de mai jos?
Z si B reprezinta acelasi punct de conexiune. Ce obtii daca legi ambele borne ale condensatorului in acelasi punct?
Si care ar fi rezolvarea problemei?

geny
12.03.2007, 13:13
Ce parere aveti de schema de mai jos?
Z si B reprezinta acelasi punct de conexiune. Ce obtii daca legi ambele borne ale condensatorului in acelasi punct?
Si care ar fi rezolvarea problemei?

Conecteaza condensatorul intre C - X

leon
12.03.2007, 13:20
Ce se intampla atunci cu i. schimbator sens?

geny
12.03.2007, 13:24
Ce se intampla atunci cu i. schimbator sens?

Intreaba pe cei care au spus ca l-au schimbat.

leon
12.03.2007, 13:27
Ce se intampla atunci cu i. schimbator sens?

Intreaba pe cei care au spus ca l-au schimbat.
Imi pare rau dar nu va inteleg? :cry:

eugen.nicula
12.03.2007, 19:12
Ce parere aveti de schema de mai jos?

In primul rind notati corect bornele ca sa stabilim care este inceputul bobinei si sfirsitul ei(ex:Xcuxsau A cu a,sau X cu X')Ce putere avea motorul,daca in sistem trifazat avea pornire stea/triunghi.O mica teorie despre ce se intimpla intr-un motor gasiti aici:http://www.electrical-contractor.net/ubb/Forum15/HTML/000085.html

leon
12.03.2007, 19:43
Cu modificarile cerute de d-nii "geni" si "eugen.nicula":

Moldovan Vasile Dan
12.03.2007, 19:50
ca sa va mai inveselesc putin: daca ai un jeep iti permiti sa faci taximetrie cu el?

maiam
12.03.2007, 20:20
Pentru Geny: schema postata de Leon este si frumoasa si corecta si este pentru motorul cu conexiune in triunghi. Geny poate vedea cum sunt legate cele 6 borne(A-X, B-Y, C-Z).Pentru conexiunea in stea, pe placa de borne se leaga astfel: A-B-C intre ele iar X,Y si Z raman libere. Reteaua de 220 V se leaga la X si Y iar condensatorul la Y (sau X pentru schimbare sens) si Z.
Raspund in continuare cu placere la intrebari.

leon
12.03.2007, 22:06
Cu modificarile cerute de d-nii "geni" si "eugen.nicula":
Imi cer scuze ca in schema cu modificarile nu am conectat condensatorul cum a cerut d-nul "geny".
Am incercat sa modific insa nu a mers, va trebui sa mai postez o data.
Inca o data scuze ptr. neatentie :?

geny
13.03.2007, 06:54
Pentru Geny: schema postata de Leon este si frumoasa si corecta si este pentru motorul cu conexiune in triunghi. Geny poate vedea cum sunt legate cele 6 borne(A-X, B-Y, C-Z).Pentru conexiunea in stea, pe placa de borne se leaga astfel: A-B-C intre ele iar X,Y si Z raman libere. Reteaua de 220 V se leaga la X si Y iar condensatorul la Y (sau X pentru schimbare sens) si Z.
Raspund in continuare cu placere la intrebari.

Poate eu nu ma pricep, insa spune-mi si mie ce efect are condensatorul care are legate ambele borne in acelasi punct ( Z-B). Motorul in cazul de fata se leaga doar in conexiune triunghi pentru ca tensiunea de faza a motorului este egala cu cea de linie a retelei adica 220V ( motorul are tensiunile 220V / 380V). Daca vroiai sa il conectezi in stea atunci tensiunile motorului trebuiau sa fie ( 127 V / 220 V).
Modul delegare a condensatorului, asa cum ai spus ( Z-Y sau Y-X), se face in cazul in care motorul are doar trei borne accesibile. In aceasta situatie puterea activa este repartizata neuniform pe faze iar campul magnetic invartitor este eliptic. In aceasta situatie motorul are randament scazut fata de schema de baza ( asa cum i-am spus eu lui leon) situatie in care campul magnetic invartitor este circular iar puterea este repartizata uniform pe faze.
Sper ca nu am deranjat pe nimeni!

geny
13.03.2007, 06:56
Pentru Geny: schema postata de Leon este si frumoasa si corecta si este pentru motorul cu conexiune in triunghi. Geny poate vedea cum sunt legate cele 6 borne(A-X, B-Y, C-Z).Pentru conexiunea in stea, pe placa de borne se leaga astfel: A-B-C intre ele iar X,Y si Z raman libere. Reteaua de 220 V se leaga la X si Y iar condensatorul la Y (sau X pentru schimbare sens) si Z.
Raspund in continuare cu placere la intrebari.

Poate eu nu ma pricep, insa spune-mi si mie ce efect are condensatorul care are legate ambele borne in acelasi punct ( Z-B). Motorul in cazul de fata se leaga doar in conexiune triunghi pentru ca tensiunea de faza a motorului este egala cu cea de linie a retelei adica 220V ( motorul are tensiunile 220V / 380V). Daca vroiai sa il conectezi in stea atunci tensiunile motorului trebuiau sa fie ( 127 V / 220 V).
Modul delegare a condensatorului, asa cum ai spus ( Z-Y sau Y-X), se face in cazul in care motorul are doar trei borne accesibile. In aceasta situatie puterea activa este repartizata neuniform pe faze iar campul magnetic invartitor este eliptic; motorul are randament scazut fata de schema de baza ( asa cum i-am spus eu lui leon) situatie in care campul magnetic invartitor este circular iar puterea este repartizata uniform pe faze.
Sper ca nu am deranjat pe nimeni!

geny
13.03.2007, 07:37
Cu modificarile cerute de d-nii "geni" si "eugen.nicula":
Imi cer scuze ca in schema cu modificarile nu am conectat condensatorul cum a cerut d-nul "geny".
Am incercat sa modific insa nu a mers, va trebui sa mai postez o data.
Inca o data scuze ptr. neatentie :?

Din conexiunile facute observ ca ai unit inceputul si sfarsitul fiecarei infasurari. Pentru conexiunea triunghi se leaga inceputul unei infasurari cu sfarsitul urmatoarei infasurari sau sfarsitul uneia cu inceputul urmatoarei.

eugen.nicula
13.03.2007, 09:05
Cu modificarile cerute de d-nii "geni" si "eugen.nicula":
Eu am cerut niste lamuriri asupra motorului d-voastra (la care nu ati raspuns)pentru a lamuri unele lucruri,si anume:
-motoarele cu puteri peste 3kw pornesc f greu la 220v defazate cu condensator.
-e important de stiut ce scrie pe eticheta motorului(ex380/220)sau felul cum a fost bobinat.
-inainte de a face o schema de conexiuni trebuie sa stiti:
a)la conectarea stea tensiunea pe o faza este:Uf=Un/√3=380/√3=220v
b)la conectarea in triunghi tensiunea pe o faza:Uf=Un=380v
De aici puteti trage concluzia(daca stiti ce fel de infasurari aveti)in ce conexiune sa va legati.Condensatorul are rolul de a face un defazaj de 120 grd.Dar inainte de a calcula valoarea condensatorului trebuie sa calculati curentii prin infasurari altfel riscati sa distrugeti infasurarile.
Valoarea curentilor tine cont de:
I(380)=P/η*√3*U*cosφ
I(220)=aceiasi relatie
unde;p=putere;U=tensiune;η=randament
Pentru acelasi parametru(P) veti vedea ca curentii sint mult mai mari.
Acuma puteti calcula valoarea condesatorului de defazaj dupa relatia:4800*I/U
In paralel cu acest condensator (inseriat cu un comutator)se pune un condensator de demaraj a carui valoare este aprox.20% din valoarea condensatorului de defazaj

geny
13.03.2007, 09:43
Eu am cerut niste lamuriri asupra motorului d-voastra (la care nu ati raspuns)pentru a lamuri unele lucruri,si anume:
-motoarele cu puteri peste 3kw pornesc f greu la 220v defazate cu condensator.
-e important de stiut ce scrie pe eticheta motorului(ex380/220)sau felul cum a fost bobinat.
-inainte de a face o schema de conexiuni trebuie sa stiti:
a)la conectarea stea tensiunea pe o faza este:Uf=Un/√3=380/√3=220v
b)la conectarea in triunghi tensiunea pe o faza:Uf=Un=380v
De aici puteti trage concluzia(daca stiti ce fel de infasurari aveti)in ce conexiune sa va legati.Condensatorul are rolul de a face un defazaj de 120 grd.Dar inainte de a calcula valoarea condensatorului trebuie sa calculati curentii prin infasurari altfel riscati sa distrugeti infasurarile.
Valoarea curentilor tine cont de:
I(380)=P/η*√3*U*cosφ
I(220)=aceiasi relatie
unde;p=putere;U=tensiune;η=randament
Pentru acelasi parametru(P) veti vedea ca curentii sint mult mai mari.
Acuma puteti calcula valoarea condesatorului de defazaj dupa relatia:4800*I/U
In paralel cu acest condensator (inseriat cu un comutator)se pune un condensator de demaraj a carui valoare este aprox.20% din valoarea condensatorului de defazaj

1) Curentul nominal al motorului este trecut pe placuta motorului atat pentru conexiunea stea cat si pentru triunghi, prin urmare nu trebuie calculat.
2) Schema de conexiuni se face in functie de numarul bornelor disponibile.
3) La conex. stea =>Uf(motor) = U(linie) retea/radical(3)
La conexiunea triunghi => Uf(motor) = U(linie) retea
Daca tensiunea retelei este 220 V iar conexiunea o faci stea => Uf(motor) = 127V, prin urmare motorul se va conecta doar in triunghi.
4) Daca pe placuta motorului scrie 380 / 660 V si nu 220/380 V, nu are sens cele discutate pana acuma.
5) Eu am o formula pt. calculul condensatorului de lucru:
CL=K*(If(nom)/Uf(nom)) unde:
K= 2800; 4800; 2740; 1600, in functie de schema de conectare a infasurarilor si condensatorului.
If(nom) - in A
Uf(nom) - in V
CL - in ( micro F)
Pentru condensatorul de pornire am relatia:
Cp~(2.5 - 3)*CL
Astept sugestii!

eugen.nicula
13.03.2007, 10:03
Eu am cerut niste lamuriri asupra motorului d-voastra (la care nu ati raspuns)pentru a lamuri unele lucruri,si anume:
-motoarele cu puteri peste 3kw pornesc f greu la 220v defazate cu condensator.
-e important de stiut ce scrie pe eticheta motorului(ex380/220)sau felul cum a fost bobinat.
-inainte de a face o schema de conexiuni trebuie sa stiti:
a)la conectarea stea tensiunea pe o faza este:Uf=Un/√3=380/√3=220v
b)la conectarea in triunghi tensiunea pe o faza:Uf=Un=380v
De aici puteti trage concluzia(daca stiti ce fel de infasurari aveti)in ce conexiune sa va legati.Condensatorul are rolul de a face un defazaj de 120 grd.Dar inainte de a calcula valoarea condensatorului trebuie sa calculati curentii prin infasurari altfel riscati sa distrugeti infasurarile.
Valoarea curentilor tine cont de:
I(380)=P/η*√3*U*cosφ
I(220)=aceiasi relatie
unde;p=putere;U=tensiune;η=randament
Pentru acelasi parametru(P) veti vedea ca curentii sint mult mai mari.
Acuma puteti calcula valoarea condesatorului de defazaj dupa relatia:4800*I/U
In paralel cu acest condensator (inseriat cu un comutator)se pune un condensator de demaraj a carui valoare este aprox.20% din valoarea condensatorului de defazaj

1) Curentul nominal al motorului este trecut pe placuta motorului atat pentru conexiunea stea cat si pentru triunghi, prin urmare nu trebuie calculat.
2) Schema de conexiuni se face in functie de numarul bornelor disponibile.
3) La conex. stea =>Uf(motor) = U(linie) retea/radical(3)
La conexiunea triunghi => Uf(motor) = U(linie) retea
Daca tensiunea retelei este 220 V iar conexiunea o faci stea => Uf(motor) = 127V, prin urmare motorul se va conecta doar in triunghi.
4) Daca pe placuta motorului scrie 380 / 660 V si nu 220/380 V, nu are sens cele discutate pana acuma.
5) Eu am o formula pt. calculul condensatorului de lucru:
CL=K*(If(nom)/Uf(nom)) unde:
K= 2800; 4800; 2740; 1600, in functie de schema de conectare a infasurarilor si condensatorului.
If(nom) - in A
Uf(nom) - in V
CL - in ( micro F)
Pentru condensatorul de pornire am relatia:
Cp~(2.5 - 3)*CL
Astept sugestii!
Eu nu stiu ce scrie si ce nu scrie pe motorul respectiv;am sugerat niste pasi care ar trebui urmati si dupa aceea sa trecem la lucruri practice.Departe de mine gindul de a face aici teoria motoarelor asincron;scrieti aceleasi lucruri teoretice dar noi nu avem date primare despre ce vrem sa facem.Din cite imi aduc aminte sigurele date sint ca motorul a functionat bine mersi la 380v si din cauza lipsei unei faze(siguranta arsa)brusc vrem sa-l conectam la 220vsi ...........sa mai si mearga ca inainte.Ideaa a fost ca prin cele citeva relatii de calcul sa facem diferenta intre conexiunea trifazata si monofazata cu rezultatele care apar si nu de a face teoria motoarelor asincrone.cu stima

eugen.nicula
13.03.2007, 10:23
Eu am cerut niste lamuriri asupra motorului d-voastra (la care nu ati raspuns)pentru a lamuri unele lucruri,si anume:
-motoarele cu puteri peste 3kw pornesc f greu la 220v defazate cu condensator.
-e important de stiut ce scrie pe eticheta motorului(ex380/220)sau felul cum a fost bobinat.
-inainte de a face o schema de conexiuni trebuie sa stiti:
a)la conectarea stea tensiunea pe o faza este:Uf=Un/√3=380/√3=220v
b)la conectarea in triunghi tensiunea pe o faza:Uf=Un=380v
De aici puteti trage concluzia(daca stiti ce fel de infasurari aveti)in ce conexiune sa va legati.Condensatorul are rolul de a face un defazaj de 120 grd.Dar inainte de a calcula valoarea condensatorului trebuie sa calculati curentii prin infasurari altfel riscati sa distrugeti infasurarile.
Valoarea curentilor tine cont de:
I(380)=P/η*√3*U*cosφ
I(220)=aceiasi relatie
unde;p=putere;U=tensiune;η=randament
Pentru acelasi parametru(P) veti vedea ca curentii sint mult mai mari.
Acuma puteti calcula valoarea condesatorului de defazaj dupa relatia:4800*I/U
In paralel cu acest condensator (inseriat cu un comutator)se pune un condensator de demaraj a carui valoare este aprox.20% din valoarea condensatorului de defazaj

1) Curentul nominal al motorului este trecut pe placuta motorului atat pentru conexiunea stea cat si pentru triunghi, prin urmare nu trebuie calculat.
2) Schema de conexiuni se face in functie de numarul bornelor disponibile.
3) La conex. stea =>Uf(motor) = U(linie) retea/radical(3)
La conexiunea triunghi => Uf(motor) = U(linie) retea
Daca tensiunea retelei este 220 V iar conexiunea o faci stea => Uf(motor) = 127V, prin urmare motorul se va conecta doar in triunghi.
4) Daca pe placuta motorului scrie 380 / 660 V si nu 220/380 V, nu are sens cele discutate pana acuma.
5) Eu am o formula pt. calculul condensatorului de lucru:
CL=K*(If(nom)/Uf(nom)) unde:
K= 2800; 4800; 2740; 1600, in functie de schema de conectare a infasurarilor si condensatorului.
If(nom) - in A
Uf(nom) - in V
CL - in ( micro F)
Pentru condensatorul de pornire am relatia:
Cp~(2.5 - 3)*CL
Astept sugestii!
Tocmai m-am uitat prin paginile de inceput ale topicului si cel care a postat intrebarea:cum leg un motor de 380 la 220v spunea:
-motorul a functionat la o retea trifazata, 3faze si un nul(ce intelegeti de aici-ca a fost legat in stea,nu?)
-puterea nu o cunoaste nimeni pentru ca pe motor nu mai exista nici o placuta(cum ramine cu masurarea curentilor?)

geny
13.03.2007, 10:24
[quote="eugen.nicula
Asa este. Oricum nu are rost sa il modifice daca omul are acasa alimentare trifazata. Se complica fara rost.
Parerea mea este ca nu a functionat bine mersii in doua faze deoarece aceasta functionare este in regim de defect. Mai mult, cu alimentarea in doua faze nu are cuplu de pornire. Posibil sa ma insel, eu asta cred.

eugen.nicula
13.03.2007, 10:31
[quote="eugen.nicula
Asa este. Oricum nu are rost sa il modifice daca omul are acasa alimentare trifazata. Se complica fara rost.
Parerea mea este ca nu a functionat bine mersii in doua faze deoarece aceasta functionare este in regim de defect. Mai mult, cu alimentarea in doua faze nu are cuplu de pornire. Posibil sa ma insel, eu asta cred.
Da,el a observat ca motorul nu mai are cuplu si merge prost;banuia ca s-a ars o siguranta(putea sa fie si altceva,n-a verificat nimeni)In loc sa verificam prezenta fazelor(a conditiilor primare) mai bine hai sa facem modificari ca poate..........merge

leon
13.03.2007, 11:11
Dupa cum ati observat deja, stimate d-le „eugen.nicula”, nu sunt eu cel care doreste sa lege un motor de la 380V la 220V. Eu am fost doar curios cum se poate realiza acest lucru –(omul cat traieste tot invata).
In cele din urma mi-am dat seama ca schemele postate pana acum, la acest subiect, nu sunt tocmai corecte si il rog pe d-nul Moderator sa le scoata pentru a nu induce mai tarziu pe cineva in eroare.
Am urmat sfatul dat de d-nul „geny”- m-am informat si pot sa va spun ca legarea corecta –(chiar si schimbarea de sens)- se face ca in schemele de mai jos:
Va multumesc pentru ajutorul dat la rezolvarea acestei probleme.

eugen.nicula
13.03.2007, 12:06
Dupa cum ati observat deja, stimate d-le „eugen.nicula”, nu sunt eu cel care doreste sa lege un motor de la 380V la 220V. Eu am fost doar curios cum se poate realiza acest lucru –(omul cat traieste tot invata).
In cele din urma mi-am dat seama ca schemele postate pana acum, la acest subiect, nu sunt tocmai corecte si il rog pe d-nul Moderator sa le scoata pentru a nu induce mai tarziu pe cineva in eroare.
Am urmat sfatul dat de d-nul „geny”- m-am informat si pot sa va spun ca legarea corecta –(chiar si schimbarea de sens)- se face ca in schemele de mai jos:
Va multumesc pentru ajutorul dat la rezolvarea acestei probleme.
Domnule,toata stima pentru perseverenta d-voastra de a elucida misterul legarii stea/triunghi,e bine ca ati inteles singur unde ati gresit.Felicitari,ati mai invatat ceva.stiti cum se spune:"Mai bine sa gresesti facind ceva pentru ca sa nu faci nimic e cel mai greu....nu stii niciodata cind termini'
cu stima

maiam
13.03.2007, 20:40
Geny a scris: "Poate eu nu ma pricep, insa spune-mi si mie ce efect are condensatorul care are legate ambele borne in acelasi punct ( Z-B). "

Pe schema postata de Leon, legatura dintre Z si B reprezinta de fapt o bobina si nu un scurtcircuit.

Referitor la faptul ca motoarele trifazate peste 4 kw pornesc greu la 220 v:
este adevarat acest lucru dar, cu toate acestea, eu am folosit un motor de 7.5 kw. La pornire era legat in stea apoi era comutat in triunghi. Mai tot timpul l-am folosit in stea caci puterea era suficienta pentru a duce o panza de 30 cm diametru. Consumul este mic si variaza in functie de sarcina. Cand e legat in triunghi, consumul este mult mai mare si aproape constant, fie ca are sarcina fie ca nu.

geny
15.03.2007, 07:38
[quote="maiam"]Geny a scris: "Poate eu nu ma pricep, insa spune-mi si mie ce efect are condensatorul care are legate ambele borne in acelasi punct ( Z-B). "

Pe schema postata de Leon, legatura dintre Z si B reprezinta de fapt o bobina si nu un scurtcircuit.

quote]

Domnule maiam! Din ce spuneti ma face sa cred ca nu ati vazut niciodata o cutie de borne desfacuta, mai ales sa faceti si o conexiune. Pentru cultura dvs, Z-B reprezinta conexiunea sfarsitului infasurarii Y-B cu inceputul infasurarii Z-C ( deci un punct; o legatura galvanica) si nu o bobina. Bobinele sunt reprezentate de ( X-A; Y-B; Z-C). Daca studiati putin modul de reprezentare a unei infasurari poate va dati seama ce perle spuneti. Luati o carte de masini electrice si acolo sunt detaliate cele spuse de mine.
Astept sugestii!

eugen.nicula
15.03.2007, 12:50
[quote=maiam]Geny a scris: "Poate eu nu ma pricep, insa spune-mi si mie ce efect are condensatorul care are legate ambele borne in acelasi punct ( Z-B). "

Pe schema postata de Leon, legatura dintre Z si B reprezinta de fapt o bobina si nu un scurtcircuit.

quote]

Domnule maiam! Din ce spuneti ma face sa cred ca nu ati vazut niciodata o cutie de borne desfacuta, mai ales sa faceti si o conexiune. Pentru cultura dvs, Z-B reprezinta conexiunea sfarsitului infasurarii Y-B cu inceputul infasurarii Z-C ( deci un punct; o legatura galvanica) si nu o bobina. Bobinele sunt reprezentate de ( X-A; Y-B; Z-C). Daca studiati putin modul de reprezentare a unei infasurari poate va dati seama ce perle spuneti. Luati o carte de masini electrice si acolo sunt detaliate cele spuse de mine.
Astept sugestii!
:D :oops:

maiam
15.03.2007, 20:37
Sugestie: mai uite-te odata, cu atentie marita ! Repet, schema prezentata de Leon in pagina 2 este si frumoasa si corecta. Cand o sa desfaci motorul( nu e nevoie de carte) vei gasi o bobina legata intre Z si B. Sigur nu vei gasi nici o bobina legata la X si A sau la Y si B sau la Z si C. Imi plac glumele cu legaturi !

eugen.nicula
15.03.2007, 21:09
Sugestie: mai uite-te odata, cu atentie marita ! Repet, schema prezentata de Leon in pagina 2 este si frumoasa si corecta. Cand o sa desfaci motorul( nu e nevoie de carte) vei gasi o bobina legata intre Z si B. Sigur nu vei gasi nici o bobina legata la X si A sau la Y si B sau la Z si C. Imi plac glumele cu legaturi !
Ce ar fi sa va uitati cu "atentie marita" la mesajul d-nului Leon din data de 13.03.2007 ora 12:11 de la pagina 3??? :wink:

geny
16.03.2007, 06:55
Sugestie: mai uite-te odata, cu atentie marita ! Repet, schema prezentata de Leon in pagina 2 este si frumoasa si corecta. Cand o sa desfaci motorul( nu e nevoie de carte) vei gasi o bobina legata intre Z si B. Sigur nu vei gasi nici o bobina legata la X si A sau la Y si B sau la Z si C. Imi plac glumele cu legaturi !

Imi mentin cele spuse anterior. In plus, ori aveti o problema ori nu vreti sa intelegti. Probabil dvs nu aveti ani, cate motoare am legat eu, fara nici un fel de modestie sau sa ma laud. Asa ca intai studiati problema si apoi mai discutam.
In pag.2, triunghiul este facut corect, doar condensatorul nu este legat corect intre Z-B.
In iagina 3, legaturile din poza de jos nu sunt corecte.

maiam
16.03.2007, 17:39
[quote=maiam]Geny a scris: "Poate eu nu ma pricep, insa spune-mi si mie ce efect are condensatorul care are legate ambele borne in acelasi punct ( Z-B). "

Pe schema postata de Leon, legatura dintre Z si B reprezinta de fapt o bobina si nu un scurtcircuit.

quote]

Domnule maiam! Din ce spuneti ma face sa cred ca nu ati vazut niciodata o cutie de borne desfacuta, mai ales sa faceti si o conexiune. Pentru cultura dvs, Z-B reprezinta conexiunea sfarsitului infasurarii Y-B cu inceputul infasurarii Z-C ( deci un punct; o legatura galvanica) si nu o bobina. Bobinele sunt reprezentate de ( X-A; Y-B; Z-C). Daca studiati putin modul de reprezentare a unei infasurari poate va dati seama ce perle spuneti. Luati o carte de masini electrice si acolo sunt detaliate cele spuse de mine.
Astept sugestii!
:D :oops:

Daca bobonele ar fi reprezentate de ( X-A; Y-B; Z-C), cand montam puntile pentru triunghi, bobinele nu ar fi puse in scurt?

Sa fie paradigma sursa diferentelor de pareri? In schema lui Leon de la pag.2, in partea stanga, eu consider barele verticale ca fiind punti montate pentru efectuarea legaturii in triunghi iar in partea dreapta, acolo unde sunt notate bornele cu X,Y,Z, A, B, C, legaturile incrucisate le consider bobine. Daca ar fi asa, tot gresit este rationamentul meu?

eugen.nicula
16.03.2007, 18:16
[quote=maiam]Geny a scris: "Poate eu nu ma pricep, insa spune-mi si mie ce efect are condensatorul care are legate ambele borne in acelasi punct ( Z-B). "

Pe schema postata de Leon, legatura dintre Z si B reprezinta de fapt o bobina si nu un scurtcircuit.

quote]

Domnule maiam! Din ce spuneti ma face sa cred ca nu ati vazut niciodata o cutie de borne desfacuta, mai ales sa faceti si o conexiune. Pentru cultura dvs, Z-B reprezinta conexiunea sfarsitului infasurarii Y-B cu inceputul infasurarii Z-C ( deci un punct; o legatura galvanica) si nu o bobina. Bobinele sunt reprezentate de ( X-A; Y-B; Z-C). Daca studiati putin modul de reprezentare a unei infasurari poate va dati seama ce perle spuneti. Luati o carte de masini electrice si acolo sunt detaliate cele spuse de mine.
Astept sugestii!
:D :oops:

Daca bobonele ar fi reprezentate de ( X-A; Y-B; Z-C), cand montam puntile pentru triunghi, bobinele nu ar fi puse in scurt?

Sa fie paradigma sursa diferentelor de pareri? In schema lui Leon de la pag.2, in partea stanga, eu consider barele verticale ca fiind punti montate pentru efectuarea legaturii in triunghi iar in partea dreapta, acolo unde sunt notate bornele cu X,Y,Z, A, B, C, legaturile incrucisate le consider bobine. Daca ar fi asa, tot gresit este rationamentul meu?

Daca partea stinga sint puntile pentru conexiunea triunghi si partea dreapta e conexiunea bobinelor la borne( schema pag 2 ) atunci conexiunea triunghi e ok.La felul cum sint notate bobinele n-am prea inteles care e inceputul bobinei si care sfirsitul ei. :roll:

geny
19.03.2007, 07:42
Daca partea stinga sint puntile pentru conexiunea triunghi si partea dreapta e conexiunea bobinelor la borne( schema pag 2 ) atunci conexiunea triunghi e ok.La felul cum sint notate bobinele n-am prea inteles care e inceputul bobinei si care sfirsitul ei. :roll:[/quote]

Desenul din stanga eu inteleg ca reprezinta motorul iar acele "bare" reprezinta cele trei infasurari ale motorului. Desenul din dreapta inteleg ca reprezinta cutia de borne si este reprezentat modul de conectare in triunghi a infasurarilor.
Cercul este simbolul pentru masina electrica rotativa iar patratul pentru cutia de borne. Voi incerca sa postez un desen asa cum le vad eu si cu reprezentarea corecta.
P.S. Daca autorul desenului a considerat ca desenul din stanga reprezinta cutia de borne iar acele bare sunt cele de conexiune, atunci in baza celor spuse anterior a reprezentat incorect cutia de borne.

geny
19.03.2007, 08:31
[quote="geny"]

eugen.nicula
19.03.2007, 17:22
[quote=geny]

Sincer sa fiu,n-am priceput nimic;da,primul patrat(cutia de borne)este reprezentata corect cu placutele de legatura-in cazul de fata triunghi.
Ce ati vrut sa reprezentati in a doua figura cu expresia"reprezentarea conexiunile in cutia de borne",n-am inteles.Daca va referiti la bobinele motorului atunci e ok. :cry:
stima

geny
20.03.2007, 06:56
[quote=geny]

Sincer sa fiu,n-am priceput nimic;da,primul patrat(cutia de borne)este reprezentata corect cu placutele de legatura-in cazul de fata triunghi.
Ce ati vrut sa reprezentati in a doua figura cu expresia"reprezentarea conexiunile in cutia de borne",n-am inteles.Daca va referiti la bobinele motorului atunci e ok. :cry:
stima

"Reprezentarea conexiunilor in cutia de borne" inseamna pe intelesul tuturor "cine cu cine se leaga" pentru formarea triunghiului. Acele linii sunt "linii fictive" . Daca acest aspect este stabilit atunci vei sti si cum trebuie montate placutele de conexiune si astfel nu vei gresii. In realitate, in cutia de borne vei gasii desenul de sus cu placutele.
De exemplu linia fictiva intre Y-A din desenul de jos, in desenul de sus este materializata prin placuta de conexiune din mijloc intre Y-A.
Sper ca se intelege ce am vrut sa spun.

eugen.nicula
20.03.2007, 08:05
[quote=geny]

Sincer sa fiu,n-am priceput nimic;da,primul patrat(cutia de borne)este reprezentata corect cu placutele de legatura-in cazul de fata triunghi.
Ce ati vrut sa reprezentati in a doua figura cu expresia"reprezentarea conexiunile in cutia de borne",n-am inteles.Daca va referiti la bobinele motorului atunci e ok. :cry:
stima

"Reprezentarea conexiunilor in cutia de borne" inseamna pe intelesul tuturor "cine cu cine se leaga" pentru formarea triunghiului. Acele linii sunt "linii fictive" . Daca acest aspect este stabilit atunci vei sti si cum trebuie montate placutele de conexiune si astfel nu vei gresii. In realitate, in cutia de borne vei gasii desenul de sus cu placutele.
De exemplu linia fictiva intre Y-A din desenul de jos, in desenul de sus este materializata prin placuta de conexiune din mijloc intre Y-A.
Sper ca se intelege ce am vrut sa spun.
Toata "povestea"pleaca de la un desen care in stinga reprezinta pozitia placutelor de legatura in cutia de borne pentru a defini prin aceasta pozitie ca motorul este legat in triunghi.Tot autorul "desenului" mai plaseaza in dreapta un desen prin care ar vrea sa explice cum sint legate bobinele in cutia cu borne si vine cu intrebarea, ce parere aveti?da?.Dupa fel si fel de discutii se documenteaza si vine la pagina 3 cu o schema care defineste legarea in triunghi si condensator de defazare.Asta seamana a shema electrica si exemplifica subiectul discutiei.Cu tot respectul,d-voastra veniti cu un desen in care reprezentati:
-infasurarile motorului
-cutia de legaturi cu cele 3 placute de conexiune
-un desen cu niste legaturi("linii fictive")
Vreau sa va spun ca liniile fictive nu au ce cauta intr-o schema pe "intelesul tuturor"ci poate intr-o schema pe intelesul particular.O schema electrica cuprinde anumite simboluri ori eu pina acuma n-am intilnit nici o schema cu "linii fictive"-fiind vorba de o schema electrica,reprezentati clar prin simboluri specifice ceea ce vreti sa sustineti. :oops:

mx81
20.03.2007, 08:29
La timpul pierdut cu acest topic x salariul minim pe economie costa mai mult decit un motor monofazat din comert . Cu motorul trifazat modificat in monofazat este mai mare daraua decit ocaua . Nu e o solutie decit daca motorul trifazat e moca si o parte din curentul consumat este furat . Randamentul e la pamint . NU MERITA !

eugen.nicula
20.03.2007, 09:26
La timpul pierdut cu acest topic x salariul minim pe economie costa mai mult decit un motor monofazat din comert . Cu motorul trifazat modificat in monofazat este mai mare daraua decit ocaua . Nu e o solutie decit daca motorul trifazat e moca si o parte din curentul consumat este furat . Randamentul e la pamint . NU MERITA !
De acord.Se potriveste f.bine zicala:Hai la noi sa vorbim nimica ca la voi,n-avem ce! :wink:

geny
20.03.2007, 11:11
[Vreau sa va spun ca liniile fictive nu au ce cauta intr-o schema pe "intelesul tuturor"ci poate intr-o schema pe intelesul particular.O schema electrica cuprinde anumite simboluri ori eu pina acuma n-am intilnit nici o schema cu "linii fictive"-fiind vorba de o schema electrica,reprezentati clar prin simboluri specifice ceea ce vreti sa sustineti. :oops:[/quote]

Din pacate am crezut ca discut cu persoane care au rasfoit macar o carte de masini electrice si au ceva cunostinte in domeniu. Daca nu aveti idee ce reprezinta o schema de conexiune a unei masini electrice inseamna ca ma lupt cu morile de vant. Luati o carte de masini electrice, studiati masinile electrice rotative si apoi mai discutam daca nu sunteti lamurit.
Cu respect!

eugen.nicula
20.03.2007, 14:30
[Vreau sa va spun ca liniile fictive nu au ce cauta intr-o schema pe "intelesul tuturor"ci poate intr-o schema pe intelesul particular.O schema electrica cuprinde anumite simboluri ori eu pina acuma n-am intilnit nici o schema cu "linii fictive"-fiind vorba de o schema electrica,reprezentati clar prin simboluri specifice ceea ce vreti sa sustineti. :oops:

Din pacate am crezut ca discut cu persoane care au rasfoit macar o carte de masini electrice si au ceva cunostinte in domeniu. Daca nu aveti idee ce reprezinta o schema de conexiune a unei masini electrice inseamna ca ma lupt cu morile de vant. Luati o carte de masini electrice, studiati masinile electrice rotative si apoi mai discutam daca nu sunteti lamurit.
Cu respect![/quote]
Stimate domnule,
N-as vrea sa cred ca faceti parte din categoria acelora care nu suporta sa fie contrazisi.Vreau sa va spun ca aceste subiecte tin de domeniul stintelor exacte si ca atare se pot face demonstratii pertinente,bazate pe argumente stintifice care nu lasa loc de interpretari,etc.Faptul ca d-voastra va luati marea raspundere de a pune la indoiala cunostintele cuiva nu inseamna ca veti fi mai respectat si nici ca ati adus un argument stintific la o discutie.Am mai vazut replici din limbajul d-voastra academic in care apostrofati pe cineva ca nu are ani cite motoare ati legat d-voastra;asta nu scuza cu nimic faptul ca puteti si gresi.Nu stiu care sint frustrarile d-voastra
dar daca doriti o discutie civilizata bazata pe stiinta,bine,daca nu pe mine m-ati pierdut de musteriu.Eu n-am intrat pe acest forum ca sa ma cert cu nimeni,ci pentru ca unul din hobyurile mele sint amenajarile si noutati despre constructii,etc.Am intrat intr-o dicutie cu un domeniu pe care il stapinesc si mi-am spus parerea fara a ma interesa care este nivelul cunostintelor celor cu care am un dialog.Fiind un om al stiintelor exacte nu pot sa stau spectator la fel si fel de pareri care contrazic cele mai elementare norme.Daca am deschis sau nu o carte de masini electrice tine la urma urmei de constinta si mindria mea de a ma aventura pe un domeniu in care .....hai "sa-mi dau cu parerea" ca asta-i boala nationala.Inainte de a arata cu degetul spre unul sau altul,de ai pune la indoiala cunostintele,nu credeti ca ar fi mai frumos sa va uitati in propria ograda sa va faceti un mic proces de constinta?Lasati-o mai moale cu tonul asta de tatuc care le stie pe toate ca ne jigniti inteligenta,nu de alta dar altii........s-ar putea sa si stie ce vorbesc.M-ati umplut de respect :oops:

dmugurel
20.03.2007, 22:08
Domnule Eugen Nicula cu geny au discutat si alti pagini intregi (vezi si alte topicuri) si tot nu au reusit sa convinga cu toate argumentele, am patit si eu chiar nu are rost. Pricipalul ar fi sa inteleaga cel care a creat topicul sau a pus o intrebare.

geny
21.03.2007, 06:50
[Inainte de a arata cu degetul spre unul sau altul,de ai pune la indoiala cunostintele,nu credeti ca ar fi mai frumos sa va uitati in propria ograda sa va faceti un mic proces de constinta?Lasati-o mai moale cu tonul asta de tatuc care le stie pe toate ca ne jigniti inteligenta,nu de alta dar altii........s-ar putea sa si stie ce vorbesc.M-ati umplut de respect :oops:[/quote]

Cred ca am inteles aluzia! Spre deosebire de altii eu nu imi dau cu parerea acolo unde ma pricep si unde nu sunt stapan pe situatie. Nu contest cunostintele dvs in domeniul amenajarilor si nici nu mi-am dat cu parerea in acest domeniu care imi este strain, insa in domeniul electricitatii de putere putem dezbate ce subiect doriti. Nici nu accept sa mi se puna la indoiala "cunostintele" de persoane care nu se pricep dar sustin ca le stiu pe toate. Cat despre jigniri, daca asta s-a inteles sa stiti ca nu am avut nici cea mai mica intentie, doar am sugerat sa mai studiati putin domeniul masinilor electrice inainte sa combateti pe cineva care stapaneste acest domeniu.
Cu respect!

geny
21.03.2007, 08:53
Domnule Eugen Nicula cu geny au discutat si alti pagini intregi (vezi si alte topicuri) si tot nu au reusit sa convinga cu toate argumentele, am patit si eu chiar nu are rost. Pricipalul ar fi sa inteleaga cel care a creat topicul sau a pus o intrebare.

Asa este, cum ziceti, mi-am dat seama ca le stiti pe toate si nu acceptati sa fiti contrazis. Este plina lumea de atotstiutori si mi-am dat seama din ce categorie faceti parte . Parerea sau presupunerea nu sunt acceptate ca argumente. Argumentele trebuie probate teoretic si practic, altfel nu au nici o valoare. Eu consider ca le-am probat pe cele postate de mine si am combatut doar pe aceia care au dovedit ca au cunostinte mai putine decat mine.

eugen.nicula
21.03.2007, 09:26
[Inainte de a arata cu degetul spre unul sau altul,de ai pune la indoiala cunostintele,nu credeti ca ar fi mai frumos sa va uitati in propria ograda sa va faceti un mic proces de constinta?Lasati-o mai moale cu tonul asta de tatuc care le stie pe toate ca ne jigniti inteligenta,nu de alta dar altii........s-ar putea sa si stie ce vorbesc.M-ati umplut de respect :oops:

Cred ca am inteles aluzia! Spre deosebire de altii eu nu imi dau cu parerea acolo unde ma pricep si unde nu sunt stapan pe situatie. Nu contest cunostintele dvs in domeniul amenajarilor si nici nu mi-am dat cu parerea in acest domeniu care imi este strain, insa in domeniul electricitatii de putere putem dezbate ce subiect doriti. Nici nu accept sa mi se puna la indoiala "cunostintele" de persoane care nu se pricep dar sustin ca le stiu pe toate. Cat despre jigniri, daca asta s-a inteles sa stiti ca nu am avut nici cea mai mica intentie, doar am sugerat sa mai studiati putin domeniul masinilor electrice inainte sa combateti pe cineva care stapaneste acest domeniu.
Cu respect![/quote]
Domnule!
Vad ca iarasi le talmaciti pe intelesul d-voastra;am spus ca amenajarile si constructiile sint pentru mine un hobby.Dar ....hai sa trecem pe terenul d-voastra si sa ne "luminati"si pe noi cu niste probleme plecate de la tema topicului.Ca sa nu avem vorbarie goala o sa va cer sa ne lamuriti, prin argumente stintifice si nu prin pareri,asupra urmatoarelor chestiuni:
-Care sint caracteristicile de functionare a motorului asincron trifazat?
-Cum se face schimbarea sensului de rotatie?
-Care este caracteristica mecanica a motorului asincron monofazat(de unde se deduce)la un motor asincron monofazat simetric/motor cu faza auxiliara?Hai sa vedem....ne luminati? :wink:

geny
21.03.2007, 10:04
[/quote]
Domnule!
Vad ca iarasi le talmaciti pe intelesul d-voastra;am spus ca amenajarile si constructiile sint pentru mine un hobby.Dar ....hai sa trecem pe terenul d-voastra si sa ne "luminati"si pe noi cu niste probleme plecate de la tema topicului.Ca sa nu avem vorbarie goala o sa va cer sa ne lamuriti, prin argumente stintifice si nu prin pareri,asupra urmatoarelor chestiuni:
-Care sint caracteristicile de functionare a motorului asincron trifazat?
-Cum se face schimbarea sensului de rotatie?
-Care este caracteristica mecanica a motorului asincron monofazat(de unde se deduce)la un motor asincron monofazat simetric/motor cu faza auxiliara?Hai sa vedem....ne luminati? :wink:[/quote]

Incepeti sa depasiti limita acestui topic. Repet, luati o carte de masini lelctrice si va lamuriti, sau alte materiale in domeniu unde sunt explicate toate detaliile care va intereseaza. Altfel ma contactati in particular si tin cu dvs un curs de masini electrice, bineinteles, contra cost.
Cu respect!

eugen.nicula
21.03.2007, 10:43
Domnule!
Vad ca iarasi le talmaciti pe intelesul d-voastra;am spus ca amenajarile si constructiile sint pentru mine un hobby.Dar ....hai sa trecem pe terenul d-voastra si sa ne "luminati"si pe noi cu niste probleme plecate de la tema topicului.Ca sa nu avem vorbarie goala o sa va cer sa ne lamuriti, prin argumente stintifice si nu prin pareri,asupra urmatoarelor chestiuni:
-Care sint caracteristicile de functionare a motorului asincron trifazat?
-Cum se face schimbarea sensului de rotatie?
-Care este caracteristica mecanica a motorului asincron monofazat(de unde se deduce)la un motor asincron monofazat simetric/motor cu faza auxiliara?Hai sa vedem....ne luminati? :wink:[/quote]

Incepeti sa depasiti limita acestui topic. Repet, luati o carte de masini lelctrice si va lamuriti, sau alte materiale in domeniu unde sunt explicate toate detaliile care va intereseaza. Altfel ma contactati in particular si tin cu dvs un curs de masini electrice, bineinteles, contra cost.
Cu respect![/quote]

Daca ati fi dat raspunsuri simple si pertinente lamuream de ce merita sau nu sa modificam un motor asincron trifazat.Nu e suficient sa deschideti o carte de masini electrice,trebuie sa si intelegeti ce scrie pe acolo.Cit despre cursuri....eu am invatat la vremea mea asa ca..... nu am nevoie de ale d-voastra.Si ca sa va si raspund la intrebarile pe care le-am pus (din ceea ce imi aduc aminte de la "cursurile mele"),raspunsurile ar fi cam astea:
-Principalele caracteristici electromecanice ale motorului asincron sunt:
caracteristica mecanicã: n = n(M)
caracteristica randamentului: η = η(P2); η = P2 / P1;
caracteristica factorului de putere: cos ϕ1 = f(P2) ; cos ϕ1=P1/√3 UI
caracteristica curentului absorbit din reþea: I1 = I1(P2);
caracteristica alunecãrii sau a turaþiei: s = s(P2); n = n(P2)

-Schimbarea sensului de rotaþie al motorului asincron trifazat se realizeazã prin inversarea sensului cuplului electromagnetic, deci prin inversarea sensului câmpului învârtitor inductor, ceea ce este posibil prin schimbarea succesiunii fazelor reþelei trifazate de alimentare

-Caracteristica mecanicã a motorului asincron monofazat se deduce considerând câmpul magnetic alternativ produs de solenaþia unei înfãºurãri monofazate de curent alternativ, repartizatã în crestãturile unei armãturi cilindrice.
Expresia inducþiei acestui câmp magnetic, în care se considerã numai contribuþia fundamentalei se poate descompune în douã unde învârtitoare, una directã ºi cealaltã inversã, având turaþiile de sincronism n = f/ p =ω(2πp) , respectiv (− n)

Din punct de vedere funcþional, un comportament similar are ºi un motor trifazat cãruia, în mod accidental, i se întrerupe circuitul unei faze de
alimentare, fie ca urmare a unui defect al reþelei trifazate, fie o întrerupere a înfãºurãrii unei faze a maºinii (când înfãºurarea statoricã este conectatã în stea). :wink:

geny
21.03.2007, 10:56
Si ca sa va si raspund la intrebarile pe care le-am pus (din ceea ce imi aduc aminte de la "cursurile mele"),raspunsurile ar fi cam astea:
[/quote]

:D Vad ca va amintiti destul de bine, exact cum scrie in carte, nu s-a omis nici macar o virgula.
Cred ca este cazul sa lasati astfel de teorii, oricine poate sa copieze ce scrie in carte. Dupa cum ati spus, mai trebuie sa si intelegi ce scrie acolo.

eugen.nicula
21.03.2007, 11:25
Si ca sa va si raspund la intrebarile pe care le-am pus (din ceea ce imi aduc aminte de la "cursurile mele"),raspunsurile ar fi cam astea:


:D Vad ca va amintiti destul de bine, exact cum scrie in carte, nu s-a omis nici macar o virgula.
Cred ca este cazul sa lasati astfel de teorii, oricine poate sa copieze ce scrie in carte. Dupa cum ati spus, mai trebuie sa si intelegi ce scrie acolo.[/quote]
Da?Si in ce carte scrie ce am spus eu? :roll:

eugen.nicula
21.03.2007, 13:32
Daca teoria ti-a picat atit de greu atunci hai sa gasim un raspuns....mai pe intelesu lu'matale.La schemele publicate de d-nul leon,dumneata,mare cunoscator a masinilor electrice ar fi trebuit sa raspunzi simplu fara scheme fictive.Ca sa-ti aducem aminte de niste principii ar trebui sa-ti spunem ca exista niste teorii fundamentale care oricit nu-ti plac matale nu le poti ignora.Ca un rezumat al teoriilor mele ar trebui sa stii ca:
-Curentul electric monofazat nu poate produce cimp magnetic învirtitor ci produce cimp magnetic pulsatoriu (fix în spaþiu ºi variabil în timp). Cimpul magnetic pulsatoriu nu poate porni rotorul, insã dacã acesta se roteºte într-un sens, atunci asupra lui va acþiona un cuplu in sensul sau de rotaþie. Problema principalã o constituie deci, obtinerea unui cimp magnetic învirtitor la pornirea motorului ºi aceasta se realizeaza în mai multe moduri.
a)Prin atasarea pe statorul maºinii la un unghi de 90° a unei faze auxiliare înseriatã cu un condensator se poate obþine un sistem bifazat de curenþi ce produce un cimp magnetic învirtitor. Dupã pornirea motorului se deconecteazã faza auxiliarã printr-un întrerupator centrifugal.
(Din vasta matale experienta ai fi putut face comentarii cum poate fi utilizata una din infasurari ca faza auxiliara.)
b)In locul fazei auxiliare se poate folosi o spira în scurtcircuit plasata pe o parte din polul statoric pentru obþinerea cimpului invartitor. Curentul electric indus în spirã se va opune schimbarii fluxului magnetic din infasurare, astfel incit amplitudinea cimpului magnetic se deplaseazã pe suprafata polului creind cimpul magnetic invirtitor.
Sensul de rotaþie al motorului se poate schimba prin mutarea condensatorului din faza auxiliara in faza principala.
Pe vremea cind eram eu la scoala,la disciplina din care vi-am tinut teorii era si un capitol ceva cu:"Retele electrice trifazate"in care se studiau-Sisteme trifazate de tensiuni si curenti.Vezi poate prin cartile prin care te uiti matale mai gasesti vre-o schema fictiva,ceva...sa ne mai incinti :lol:

geny
21.03.2007, 14:20
Dupã pornirea motorului se deconecteazã faza auxiliarã printr-un întrerupator centrifugal.
[/quote]

Scuzama dar simt nevoia sa iti spun, ori esti prost ori copiezi din niste carti si nu intelegi nimic din ce spui. Cele spuse de tine le gasesti in orice carte de masini electrice, asa ca nu ma impresionezi cu stiinta ta.
Se deconecteaza condensatorul de pornire si nu faza auxiliara. Cat despre acele " legaturi fictive" mai studiaza schemele de conexiune si te vei lamurii ce reprezinta ele.
M-ai lamurit de cunostintele tale asa ca hai sa incheiem discutia.

eugen.nicula
21.03.2007, 15:35
Dupã pornirea motorului se deconecteazã faza auxiliarã printr-un întrerupator centrifugal.


Scuzama dar simt nevoia sa iti spun, ori esti prost ori copiezi din niste carti si nu intelegi nimic din ce spui. Cele spuse de tine le gasesti in orice carte de masini electrice, asa ca nu ma impresionezi cu stiinta ta.
Se deconecteaza condensatorul de pornire si nu faza auxiliara. Cat despre acele " legaturi fictive" mai studiaza schemele de conexiune si te vei lamurii ce reprezinta ele.
M-ai lamurit de cunostintele tale asa ca hai sa incheiem discutia.[/quote]


Da,esti modelul tipic,cind nu mai poti, incepi sa jignesti.Da sint prost ca mi-am pus mintea cu tine si nu am ascultat sfatul unor oameni seriosi de a nu purta discutii care nu duc nicaieri.Probabil ca te simti bine cind murdaresti totul in jurul tau si cind mai si gasesti pe cite unul care sa se dueleze cu ineptiile tale.Vezi ca mizeria pe care o inprosti in jur a ajuns sa te murdareasca si prin interior.Ai pretentia sa fii respectat si te comporti ca intr-o cresa de adulti retardati.Te ascunzi in spatele unei comunicari
virtuale si de acolo jignesti etalind tot felul de ineptii cu mindria aferenta prostiei.Nu esti suficient de matur,de copt,esti sclavul propiilor frustari,labil in fata oricarei provocari.Esti un dezertor fata de menirea ta ca om si apoi ca....."intelectual" (care pretinzi ca esti).Mai fa-ti niste conexiuni poate iti revii.Chiar ai reusit sa ma superi1 :oops:

maiam
21.03.2007, 18:20
Evreul are o vorba: "La ce foloseste?"

dmugurel
21.03.2007, 20:31
Domnule Eugen Nicula cu geny au discutat si alti pagini intregi (vezi si alte topicuri) si tot nu au reusit sa convinga cu toate argumentele, am patit si eu chiar nu are rost. Pricipalul ar fi sa inteleaga cel care a creat topicul sau a pus o intrebare.

Asa este, cum ziceti, mi-am dat seama ca le stiti pe toate si nu acceptati sa fiti contrazis. Este plina lumea de atotstiutori si mi-am dat seama din ce categorie faceti parte . Parerea sau presupunerea nu sunt acceptate ca argumente. Argumentele trebuie probate teoretic si practic, altfel nu au nici o valoare. Eu consider ca le-am probat pe cele postate de mine si am combatut doar pe aceia care au dovedit ca au cunostinte mai putine decat mine.
geny. cu tine am discutat in contradictoriu nu probleme tehnice ci o intrebare clara, in care iti sutineai punctul de vedere fara nici un argument (legislativ) persistai in a sutine o solutie fara nici o acoperire in fapt si in drept.

geny
22.03.2007, 06:51
geny. cu tine am discutat in contradictoriu nu probleme tehnice ci o intrebare clara, in care iti sutineai punctul de vedere fara nici un argument (legislativ) persistai in a sutine o solutie fara nici o acoperire in fapt si in drept.[/quote]

Asta este parerea ta. Daca citeai mai bine problema pusa nu mai spuneai aberatii. Daca autorul se ia dupa tine as fi curios la ce rezultat a ajuns. Mai citeste odata acel topic ininte sa spui prostii. In ce priveste argumentul legislativ, scrie pe intelesul tuturor in acel ordin. Daca acele paragrafe sunt peste puterea ta de intelegere iti sugerez sa nu mai dai indicatii celor care cred ca tu le sti pe toate.

geny
22.03.2007, 07:34
Mai fa-ti niste conexiuni poate iti revii.Chiar ai reusit sa ma superi1 :oops:[/quote]

Esti un dragut! Am intilnit destui ca tine pana acuma. Iti sugerez sa mai studiezi inainte sa dai indicatii sau sa contrazici pe altii care cunosc, nu neaparat pe mine. Cum ti-am mai spus, nu m-ai impresionat cu acele paragrafe postate din carte, oricum s-a observat ca nu cunosti tot ce ai scris. Oricine se poate declara stapan pe situatie cu cartea in fata, asa ca nu are rost sa discutam. Cat despre conexiuni, ai demonstrat ca nu sti ce este o schema de conexiune. Ia citeste despre ele si apoi posteaza pe forum cunostintele tale, sa vada toti cum le sti tu pe toate. Sun sigur ca destule persoane inteleg ce spun.

eugen.nicula
22.03.2007, 07:56
Mai fa-ti niste conexiuni poate iti revii.Chiar ai reusit sa ma superi1 :oops:

Esti un dragut! Am intilnit destui ca tine pana acuma. Iti sugerez sa mai studiezi inainte sa dai indicatii sau sa contrazici pe altii care cunosc, nu neaparat pe mine. Cum ti-am mai spus, nu m-ai impresionat cu acele paragrafe postate din carte, oricum s-a observat ca nu cunosti tot ce ai scris. Oricine se poate declara stapan pe situatie cu cartea in fata, asa ca nu are rost sa discutam. Cat despre conexiuni, ai demonstrat ca nu sti ce este o schema de conexiune. Ia citeste despre ele si apoi posteaza pe forum cunostintele tale, sa vada toti cum le sti tu pe toate. Sun sigur ca destule persoane inteleg ce spun.[/quote]


FICTÍV, -Ã, fictivi, -e, adj. Care nu existã în realitate, care nu aparþine realitãþii, care este plãsmuit sau existã doar în mod convenþional; imaginar; fals.

FICTÍV, -Ã adj. Nereal, inexistent; plãsmuit, imaginar. ♦ Aparent; fals.

geny
22.03.2007, 08:17
[FICTÍV, -Ã, fictivi, -e, adj. Care nu existã în realitate, care nu aparþine realitãþii, care este plãsmuit sau existã doar în mod convenþional; imaginar; fals.

FICTÍV, -Ã adj. Nereal, inexistent; plãsmuit, imaginar. ♦ Aparent; fals.[/quote]

K, vad ca ai prins ideea. Aici sunt de acord cu tine. Cand ti-am spus ca nu te descutci fara sa ai cartea in fata ai zis ca am eu o problema. Am spus si in paginile anterioare acele linii "fictive" reprezinta modul de legare a infasurarilor, pe intelesul tau cine cu cine se leaga. In cazul din acest topic este doar o reprezentare, nu este o situatie reala. Vei intilnii aceasta situatie in cazul formarii triunghiului in panoul de comanda situatie in care nu ai cum sa montezi placutele de conexiune in cutia de borne, insa in cazul de fata nu se aplica. Daca nu ai idee ce inseamna o schema de conexiune nu mai ma bate la cap si fa bine sa studiezi inainte sa sustii ceva.

eugen.nicula
23.03.2007, 22:33
''Intelepciunea vine pe calea deziluziei.'' :wink:

viorelcoman
25.03.2007, 09:14
am si eu un astfel de motor dar cind l-am dus la bobinat am spus ce vreau si s-a rezolvat.motorul era trifazic dar modificind conexiunile *stea,tringhi) il pot folosi si monofazat.Problema e ca nu are aceeasi turatie.

DanielF_67
27.03.2007, 11:43
am si eu un astfel de motor dar cind l-am dus la bobinat am spus ce vreau si s-a rezolvat.motorul era trifazic dar modificind conexiunile *stea,tringhi) il pot folosi si monofazat.Problema e ca nu are ace

easi turatie.



si nici aceeasi putere .

paulsadress
17.05.2008, 22:39
am citit tot postul dar nu am gasit nici un link valabil de unde pot descarca o schema privind legarea condensatorului la conexiunea in triunghi a motorului
Ma intereseaza in mod special cum se poate face schimbarea sensului de rotatie

Adamescu Ion
31.10.2008, 20:14
Un motor trifazic de mica putere poate fi conectat pe reteaua monofazata in felul urmator: se leaga motorul in triunghi, pe doua noduri ale triunghiului se leaga alimentarea de 220V (F-N), pe al treilea nod se leaga borna unui condensator iar cealalta borna se leaga la F pentru un sens si la N pentru celalalt sens. Valoarea condensatorului se determina experimental deoarece este posibil, cu valoarea calculata, ca motorul sa nu porneasca sau sa se incalzeasca excesiv. La pornire se poate suplimenta capacitatea cu alt condensator conectat printr-un intrerupator. Se pastreaza rezistentele de descarcare pentru condensatorii care nu vor fi legati permanent la bobinele motorului. Aceasta modificare este valabila pentru acele motoare care au specificat pe placa cu caracteristicile 220/380 nu pentru 380/... (500). Nu intru in amanunte. Valoare condensatorului este de zeci de microfarazi.