Urmareste-ne pe Facebook

Anunț

Adună
Nici un anunț încă.

Tabloul electric pentru locuinta

Adună
Acesta este un topic important.
X
X
  • Filtrează
  • Ora
  • Arată
Curăță tot
postări noi

  • #91
    Tablou electric

    RECTIFICARE [1 SIG DE 10 A PT LMINA]
    PERMANENT AM CEVA DE INVATAT.

    Comentariu


    • #92
      Postat în original de Iovidiu
      Legatura de la tabloul vechi la tabloul nou s-ar face cu cablu Cu de 2,5 mmp. Plecarea spre circuitul de lumina ar fi cu Cu de 1,5 mmp iar spre fiecare circuit de priza cu Cu de 2,5 mmp.
      cred ca ai vrut sa spui mm, nu mmp

      Comentariu


      • #93
        Este foarte corect ce a spus, 2,5 mmp. Adica 2,5 milimetri patrati sectiunea conductorului (suprafata sectiunii). Nu este chiar la indemana sa scrii cu exponent.
        A mai fost dezbatuta problema. Spor la citit.
        Bine ati venit in Romania! Potriviti-ca timpul cu 50 de ani in URMA!

        Comentariu


        • #94
          Postat în original de da_n
          Postat în original de Iovidiu
          Legatura de la tabloul vechi la tabloul nou s-ar face cu cablu Cu de 2,5 mmp. Plecarea spre circuitul de lumina ar fi cu Cu de 1,5 mmp iar spre fiecare circuit de priza cu Cu de 2,5 mmp.
          cred ca ai vrut sa spui mm, nu mmp
          2.5 mmp aria conductorului = pi (care e 3.14) * r (care e raza) * r (care e raza). De aici afli diametrul conductorului (1.78 mm diametru pt. 2.5 mmp sectiune).

          Comentariu


          • #95
            Tablou electric

            mai bine lamuriti omul an privinta tabloului. sant sigur ca cei de la raionul electrice vor sti ce conductor sa.i ofere.
            PERMANENT AM CEVA DE INVATAT.

            Comentariu


            • #96
              Re: Tablou electric

              Postat în original de bogd
              . sant sigur ca cei de la raionul electrice vor sti ce conductor sa.i ofere.
              Am mai vazut eu vanzatori cu sublerul in mana masurand diametre pe post de sectiune.....da tot nu-i rau ca supradimensiona circuitele...In tot raul e si un bine
              Cu respect ... Ovi
              Un pret mic nu inseamna o afacere buna.Lucrul bun e scump! Lucrul prost te costa dublu, poate triplu, poate...viata !!!

              Comentariu


              • #97
                Buna

                Multumesc de raspunsuri.

                Da, prin mmp am scris milimetri patrati.

                Sunt familiarizat cu circuitele electrice si deci oarecum si cu circuitele electrice pentru locuinte doar ca experienta mea practica privind instalatiile electrice pentru case s-a oprit la sigurantele fuzibile si cel mult la sigurantele acelea rotunde automate care inlocuiau patronul si capacul sigurantelor fuzibile. Cum aparausera la inceput cele rusesti parca. Adica m-am oprit cam acum 20 de ani

                Tabloul vechi l-as lasa tot asa cum e in felul asta nu am probleme cu legatura ce vine de la contor, pentru ca acolo va trebui un electrician autorizat ca sa refaca conexiunile. Va veni si vremea lui dar ceva mai incolo.
                In plus imi plac si sigurantele clasice care daca le-ai scos vezi clar ca circuitul e intrerupt. Am vazut destule relee si contactoare cu contacte lipite si chiar si unele intrerupatoare defecte au ramas cu contacte lipite.
                E drept intotdeauna si verific daca este sau nu tensiune. Dar ce e vizual e clar .... si nici nu exista riscul ca unul ce trece pe langa tablou sa-ti ridice parghia in sus in timp ce tu lucrezi cine stie pe unde. (asta daca ai ascuns bine sigurantele ce le-ai scos ca daca le vede la indemana poate sa gandeste sa faca un bine si le pune la loc.

                Ceva tot nu mi-e clar.

                a) Ar trebui cate doua module de sigurante pentru fiecare circuit? Unul pe faza si unul pe nul, nu?

                b) Nu contest calculul valorii de 10 amperi pentru siguranta de pe circuitul pentru iluminat. Sunt doar curios.
                La 3 x 180W ar fi o putere instalata totala de 540W. Asta ar insemna un curent cam de 2,5A . Teoretic m-as gandi ca e suficienta o siguranta de 6A.

                Amperajul la care e marcata siguranta asta automata se refera la valoare eficace sau la valoarea maxima a curentului din circuit? Adica la o valoare efectiva de sa zicem 5A am o valoare maxima de aprox 1,41 x 5A adica 7,05A. O siguranta de 6A ar putea fi declansata in acest caz?

                Oricum valoarea maxima in cazul meu nu atinge 6 A.

                Ma gandesc ca ar mai putea fi o posibilitate pentrui care e necesar de 10A. La rece curentul absorbit e mai mare si la pornire am un soc care ar putea declansa siguranta de 6A. Nu stiu ordinul de marime al curentului la pornire pentru un bec in comparatie cu functionarea in regim normal.

                Daca siguranta este cu curba C, aceasta nu asigura suficent intarzierea la pornire astfel incat sa nu fie declansata siguranta cand se aprind luminile?

                Desigur ma satisface si raspunsul dat de cei cu experienta ca e o valoare rezultata din practica sau chiar de genul "asa simt ca e bine" pentru ca experienta e experienta. Dar sunt curios.

                Am o intrebare celor ce au utilizat astfel de sigurante - toate care sunt pe piata au actionare si termica si si electromagnetica? La exterior mi se par cam la fel. Astea se numesc disjunctoare daca nu ma insel.

                Exista pe piata sigurante din astea care ar fi de evitat in practica dovedindu-se cu probleme? Acum desigur nu se poate face antireclama la marci. Dar cred ca toti stiu ca sunt si ferestraie chinezesti care se indoaie ca orice tabla de conserve ....

                Sau macar niste marci recomandabile bune atat calitativ dar si ca pret.

                Am citit cate ceva despre ele inainte de a scrie aici doar nu era sa vin si sa pun intrebari doar asa fara sa inteleg raspunsurile Dar chiar daca din ce scriu ar putea sa para in fapt nu am experienta cu noutatile de pe piata in domeniu.

                c) Scuze ultima mea propozitie de mai sus era o intrebare dar din greseala n-am pus semnul intrebarii, adica:

                Exista cofrete care se monteaza pe tencuiala dar legaturile se fac iesind in perete (din spatele cutiei), adica nu cu tubulatura aparenta?

                Deci cutii pe care le montez aparent dar la care intrarea se face din peretele din fund adica cel lipit pe perete. Ori iau una un pic mai mare si dau eu o gaura in ea? Doar nu e mare lucru Doar ca as fi curios sa stiu daca e sau nu. Oricum de multe ori nu prea le gaseti tot ce e si trebuie sa te adaptezi. As folosi o astfel de cutie pentru ca nu imi prea arde de spart perete acum. Si probabil cand va fi renovarea aia mai mare (care nu stiu cam cand va fi) se va mai muta. Doar ca acum am o doza la inaltime foarte potrivita si tubulatura legata numai buna pentru a face racordarile necesare.

                d) As mai avea o curiozitate poate cei cu experienta ar putea sa-mi spuna.
                Stiu ca norma de calcul pentru curent maxim admis printr-un conductor de Cu ar fi de 4A/mmp. Sper ca nu ma inseala memoria. Daca da nu ma deranjeaza nici o corectie.
                Deci pentru un conductor de 1,5 mmp ar fi maxim admis 6A.

                Prevede undeva un normativ sau instructiuni practice ca siguranta sa fie de o anumita valoare maxima? In cazul acesta de exemplu siguranta sa nu fie mai mare de 10A. Asta din cauza ca mai mica nu am decat de 6A care de fapt ar fi admis din punct de vedere al conductorului. E drept la limita,
                Cat de "problematica" ar fi pentru conductor o supraincarcare peste 6 A pana la 10A.
                Stiu, 6A e o valoare maxima de calcul si in mod normal se poate si mai mult. Dar daca cumva se stie din practica daca au aparut sau nu probleme si defectiuni.
                Desiur se presupune ca nu este inghesuiala de cabluri peste norma admisa in tubulatura. De fapt nu prea sunt sigur pe norma asta. E scris pe undeva? Adica cate cable/diametru de tub functie de curenti?
                Adica ma gandesc daca la stabilirea valorii sigurantei se tine cont si de protectia cablului nu numai a receptorului.
                Stiu cablul se dimensioneaza in functie de receptor, dar acesta se poate schimba din eroare sau defecta fara a depasi valoarea de actiune a sigurantei. De exemplu curentul creste la 9A, siguranta nu actioneaza dar prin cabu in mod normal nu ar trebui sa fie mai mult de 6A.
                In fine cred ca e clar ce vreau sa zic. Asta e mai mult asa o curiozitate.

                e) Tot cu titlu de curiozitate mai am o intrebare. Multe din dozele metalice vechi aveau doua gaurele in capac de diametrul unui creion. Acestea aveau cumva si rol de racire sau numai de ventilatie a unei eventuale umiditai aparute? Dozele de azi vad ca au capace foarte etanse.
                Macar par a fi si doze mai bune ca unele doze mai vechi din plastic se deformau la fixarea cu ghips si era un chin sa le mai fizxezi capacul.

                Cu respect.

                Comentariu


                • #98
                  Ar fi bine ca macar daca tot va apucati de-o treaba sa o faceti de la cap la coada. Schimbati si acel tablou general. Eliminati pe viitor alte batai de cap. Cat despre dorinta dvs de a va baza pe lucruri care dau incredere, eu inclin spre sigurantele automate in locul LF-urilor. Sunt mai usor de manevrat si chiar daca raman contactele lipite oricum dvs verificati inainte da interveni asupra instalatiei daca aveti sau nu tensiune. Ca si firme, personal incep cu ABB, Hager,Merlin si Legrand. Am fugit de Merlin vandute la un pret dubios de mic ptr ca in mod sigur sunt facaturi. Exista Merlin originale dar pretul este pe masura. Deci daca va intalniti cu o siguiranta automata de 3 lei si scrie Merlin pe ea e facatura. Teoretic toate sigurantele automate sunt pe termic. Diferentialele se deosebesc de celalte siguranta ptr ca detecteaza acea scurgere la masa. de aceia daca montai un diferential este bine sa aveti si impamantare. eu folosesc tablouri aplicate de la ABB la care partea din spate este fixa si partea din fata detasabila. Se lucreaza usor si au pe spate niste orificii pre-gaurite pe care le puteti decupa dupa cum doriti dvs. la faza cu iluminatul aveti dreptate dar se gasesc foarte greu sigurante de 6A. de aceia se merge pe 10A. Oricum conductorul suporta acea diferenta. Dozele nu ar trebui sa primeasca aer ca sa nu favorizeze oxidarea. Gaurile alea erau ptr a roti capacul. Sper ca v-am ajutat cat de cat. stima.

                  Comentariu


                  • #99
                    Ati pus multe probleme intr-o singura prezentare. Nu stiu daca voi reusi sa raspund la toate
                    a) Nu. nu trebuie doua. Sunt sigurante bipolare care inchid repsectiv deschid atat faza cat si nulul concomitent.
                    b) valoarea sigurantei este valoarea maxima la care nu declanseaza. daca se depaseste cu putin peste valoarea nominala(nu mai siu cat- exista o curba intre valaoarea tensiunii depasite si timp) intr-un timp scurt aceasta nu declanseaza. Asta este dat de curba (A,B,C,D) Curba C uzual folosita este o curba destul de lenta. Elementul prin care declanseaza in aceasta situatie este elementul termic
                    c) da exista. V-a prezentat si dl bassu un producator, insa exista si altii.
                    d)va atasez un document unde printre altele la pag 247 veti gasi raspuns la aceasta problema, inclusiv la sarcina maxima admisa pe o sectiune de 1,5
                    e) personal prefer sa montez doze la care capacele se prind cu suruburi (gen gewiss)
                    Fișiere atașate

                    Comentariu


                    • Tablou electric

                      parerea mea e sa eviti dozele metalice.eu unul am avut numai necazuri din cauza lor.se ancalzeau firele an timp si se atingeau de doza declansand scurt circuit.[e si inst. veche] PARERE PERSONALA NU GENERALA]
                      PERMANENT AM CEVA DE INVATAT.

                      Comentariu


                      • Multumesc de raspunsuri sunt de un real folos. Foarte utile le gasesc si tabelele din atasamentul postat de DM7.
                        Inca odata multumesc si tot respectul.

                        Comentariu


                        • Scuze inca o intrebare.

                          Tabloul asta electric cu disjunctoare si diferentiale poate fi montat afara, intr-o veranda acoperita? Nu e pericol de ploaie dar iarna temperaturile sunt practic cele de afara.

                          Cofretul (cutia) e tip VIKO (scrie ca merge intre -25 grade si + 60 grade) cablul e FY banuiesc ca de Bistrita iar restul e Merlin Gerin (Schneider).


                          Cu respect, Ovidiu.

                          Comentariu


                          • Completare la intrebarea de mai sus:

                            Diferentialul e cu maneta neagra iar restul sigurantelor cu maneta portocalie.

                            Comentariu


                            • Pot fi montate si afara. Exemplu BMP montate afara
                              Temperatura de lucru are o plaja destul de mare ( undeva intre -25 - si +40 C). Vor fi insa niste influente date de temperatura ambianta (pe partea termica). Insa as zice ca sunt nesesizabile. Mai ales daca nu stau in razele directe ale soarelui ca sa le supraincalzeasca

                              Comentariu


                              • O problema ar fi cu IP cutiei mai exact etanseitatea fata de umiditatea atmosferica si eventualele insecte care ar putea sa intre sa-si faca tot felul de cuiburi, caci BMP de care am pomenit mai devreme sunt etanse...cel putin asa se vrea...

                                Comentariu

                                Procesare...
                                X
                                sigla BRAT