Pozarea copexului metalic prin pereti sandwich

Adună
X
 
  • Ora
  • Arată
Curăță tot
postări noi
  • mymothman69
    Incepator
    • 09.aug.2009
    • 8

    Pozarea copexului metalic prin pereti sandwich

    1. la o casa noua de lemn, toti peretii sunt din structura tip sandwich (respectiv- OSB la exterior, la mijloc structura de rezistenta din grinzi de 150x60..sau cam asa ceva.. apoi la interior iar osb si apoi rigips). Instalatia se executa in spatiul interior, unde se va introduce si vata minerala pentru izolatie. Copexul metalic trebuie sa treaca, pe trasele orizontale, prin acele grinzi, prin niste orificii (de ex. pentru copex de 16 gaura va fi de 18 sau 20). Intrebarea este- mai e nevoie de izolatie suplimentara intre copex si lemn, prin interiorul gaurilor?
    2. In urma discutiilor, s-a decis ca dozele de distributie sa fie ascunse in spatiul interior al peretilor, deoarece instalatia a fost conceputa astfel incat sa nu mai fie nevoie ulterior de modificari- respectiv, de tragerea altor cabluri etc. In acest caz, este obligatorie utilizarea dozelor metalice , sau se pot folosi doze greu combustibile, montate pe bucati de tabla, eventual preformate a.i. sa fie dispuse distantat fata de cei doi pereti de OSB?
    Multumesc anticipat pentru raspunsuri!
  • raducu_ilie
    Living Legend
    • 10.apr.2008
    • 1043

    #2
    La punctul 1 eu as spune ca nu este nevoie de o izolare suplimentara deoarece dpdv constructiv v-ar fi foarte greu sa o realizati atata timp cat trecerea se face prin niste gauri care sunt doar cu 2-3 mm mai mari fata de diametrul exterior al copexului respectiv. Daca instalatia dvs urmeaza sa "moara asa" atunci nu vad de ce sa nu folositi doze metalice. Partea proasta este ca o sa gasiti mai greu. Dar cine cauta....
    Oricum, incercati sa legati toate partile metalice la impamantare ( inclusiv dozele metalice), folositi protectii diferentiale si sigurante calibrate ptr circuitele pe care le aveti si nu o sa fie probleme.
    Sanatate maxima si efort minim!

    Comentariu

    • mymothman69
      Incepator
      • 09.aug.2009
      • 8

      #3
      Bineinteles, gaurile le-as putea face mai mari si insera ceva intre copex si tub, dar ajung sa modific rezistenta de ansamblu a peretelui - vor fi min 3 circuite-lumina, prize si TV+ UTP prin perete, deci trei gauri separate. Eram curios ce solutii au adoptat cei care au mai facut asa ceva- teoretic, daca pun sigurante bine calibrate, conductorii sunt bine dimensionati (de ex. am decis ca circuitul de prize de la etaj si parter sa fie de 4 mmp, iar din doze cobor spre prize cu 2,5mmp, astfel incat sa nu apara incalzirea acestora nici in cazul cel mai defavorabil) iar copexul este legat la circuitul echipotential de impamantare, nu pot apare probleme. Cat despre dozele metalice, intr-adevar nu am gasit. Cred ca voi ramane la solutia descrisa- niste suporti din tabla de 0,4 confectionati ad-hoc, astfel incat doza sa ramana distantata fata de cei doi pereti de OSB. Am luat in calcul si varianta cu circuite separate pe consumatori, dar propietarul nu dispune de fonduri suficiente, si nici doze clasice la vedere nu a vrut, din motive estetice.

      Comentariu

      • RaspoElectric
        Membru Marcant
        • 17.feb.2009
        • 707

        #4
        Citat din I7/2002
        5.1.113. Dozele de derivaţie instalate sub tencuială sau înglobate în beton, trebuie montate în aşa fel încât capacul lor să se găsească la nivelul suprafeţei finite a elementului de construcţie respectiv.
        Avand in vedere faptul ca materialul de constructie din situatia dvs e mai vulnerabil in fata unui iminent pericol(incalzire,incendiu,alte interventii ulterioare),trebuie sa gasiti o solutie fara a ascunde dozele in interiorul peretelui.Doza unica pe camera,montata intr-un loc unde vine mobila,coltar etc,chiar daca implica material putin mai mult ramane camera estetica dpdv a dozelor.Daca foloseste aparataj modular puteti folosi doza de aparat pe post de doza de derivatie daca nu sunt multe legaturi de facut in ea,sau daca va permite peretele in adancime,decupati fundul dozei,o prelungiti cu inca o doza si mariti locul dozei in perete,astfel avand loc de legaturi in spatele aparatajului.
        Si eu mai dau de cate un client care-mi cere ingroparea definitiva a dozelor de drivatie.Lucru pe care il refuz cu orice pret.
        Cu respect ... Ovi
        Un pret mic nu inseamna o afacere buna.Lucrul bun e scump! Lucrul prost te costa dublu, poate triplu, poate...viata !!!

        Comentariu

        • raducu_ilie
          Living Legend
          • 10.apr.2008
          • 1043

          #5
          Subscriu la cele spuse de dl. Ovidiu cu mentiunea ca eu nu am mai mentionat ca dozele sa ramana la vedere chiar daca sunt metalice si chiar daca sunt "ascunse" in spatele unui corp de mobilier pentru ca mi s-a parut ca s-a subinteles acest lucru. Stima tuturor!
          Sanatate maxima si efort minim!

          Comentariu

          • mymothman69
            Incepator
            • 09.aug.2009
            • 8

            #6
            De acord cu normativul, dar repet: circuitele se vor realiza in sistem bucla inchisa , atat la parter, cat si la etaj. Pe prize se foloseste conductor de 4mmp, iar pe lumina 2,5mmp, iar din doze se coboara catre prize , respectiv intrerupatoare si lampi cu conductori de 2,5mmp, respectiv 1,5mmp (consumurile sunt calculate, rezerva de putere depaseste oricum 40%). Pentru bucatarie- consumatori mari, centrala si bai vor fi circuite separate dimensionate corespunzator, cu diferentiale. In plus, legaturile in doze se vor cositori in sistem derivatie (adica nu tai conductorul de 4mmp, ca sa-l leg pe cel de 2,5 catre priza... dezizolez o portiune pe cel de 4, il infasor pe cel de 2,5 , il cositoresc si izolez, a.i. circuitul sa aiba continuitate de la un capat la altul cu sectiune constanta). Deoarece instalatia nu se va mai modifica, mi se pare superfluu sa scot capacele de la doze la exterior- ce sa fac cu ele? Practic, sunt excluse supraincalzirile, protectia la surtcircuite si scurgeri este realizata prin sigurante si diferentiale, plus conectarea copexului la impamantare. Dozele vor fi de tip etans, iar intrarile in ele se vor etansa cu mastic siliconic, a.i. sa elimin la maxim posibilitatea aparitiei condensului sau infiltrarea apei in caz de inundatie. Desigur, pare putin exagerat, dar in timp este mai sigur asa.

            Ca argument in plus, as lua instalatiile mai vechi de la case sau blocuri, unde dozele sunt acoperite de mult cu straturi de tencuiala si var- si merg bine mersi, daca conexiunile in doze s-au realizat corect. Soingurul neajuns ar fi in cazul necesitatii unor inlocuiri, sau deteriorari accidentale ale conductorilor in tuburi, pe timpul reparatiilor - dar in acest caz , n-ai ce face si racai dupa doza. In cazul prezentat, in caz extrem vor exista planurile de montaj, si se poate perfora rigipsul si osb-ul local pentru reparatii-desi, repet, datorita supradimensionarii sunt excluse defectiuni produse de supraincalziri sau contacte imperfecte.

            Comentariu

            • DanielF_67
              Membru marcant
              • 22.mar.2007
              • 336

              #7
              Postat în original de mymothman69
              De acord cu normativul, dar repet: circuitele se vor realiza in sistem bucla inchisa , atat la parter, cat si la etaj. Pe prize se foloseste conductor de 4mmp, iar pe lumina 2,5mmp, iar din doze se coboara catre prize , respectiv intrerupatoare si lampi cu conductori de 2,5mmp, respectiv 1,5mmp (consumurile sunt calculate, rezerva de putere depaseste oricum 40%). Pentru bucatarie- consumatori mari, centrala si bai vor fi circuite separate dimensionate corespunzator, cu diferentiale. In plus, legaturile in doze se vor cositori in sistem derivatie (adica nu tai conductorul de 4mmp, ca sa-l leg pe cel de 2,5 catre priza... dezizolez o portiune pe cel de 4, il infasor pe cel de 2,5 , il cositoresc si izolez, a.i. circuitul sa aiba continuitate de la un capat la altul cu sectiune constanta). Deoarece instalatia nu se va mai modifica, mi se pare superfluu sa scot capacele de la doze la exterior- ce sa fac cu ele? Practic, sunt excluse supraincalzirile, protectia la surtcircuite si scurgeri este realizata prin sigurante si diferentiale, plus conectarea copexului la impamantare. Dozele vor fi de tip etans, iar intrarile in ele se vor etansa cu mastic siliconic, a.i. sa elimin la maxim posibilitatea aparitiei condensului sau infiltrarea apei in caz de inundatie. Desigur, pare putin exagerat, dar in timp este mai sigur asa.

              Ca argument in plus, as lua instalatiile mai vechi de la case sau blocuri, unde dozele sunt acoperite de mult cu straturi de tencuiala si var- si merg bine mersi, daca conexiunile in doze s-au realizat corect. Soingurul neajuns ar fi in cazul necesitatii unor inlocuiri, sau deteriorari accidentale ale conductorilor in tuburi, pe timpul reparatiilor - dar in acest caz , n-ai ce face si racai dupa doza. In cazul prezentat, in caz extrem vor exista planurile de montaj, si se poate perfora rigipsul si osb-ul local pentru reparatii-desi, repet, datorita supradimensionarii sunt excluse defectiuni produse de supraincalziri sau contacte imperfecte.



              Dupa ce termini te rog pune o poza sa vedem si noi cum arata lucrarea ,eu unul nu am vazut asa ceva pana acum si sunt curios.Daca tai conductorul il matizezi cositoresi ,izolezi nu mai are continuitate vrei sa spui?Daca folosesti 2,5 la lampi si intrerupatoare ,1,5 unde mai folosesti?

              Comentariu

              • mymothman69
                Incepator
                • 09.aug.2009
                • 8

                #8
                Am sa incerc sa pun si poze. Poate n-am explicat prea bine:
                1. la circuitul de prize, fac o "bucla" cu conductori de 4, din care cobor din dozele de derivatie catre prize cu conductori de 2,5;
                2. la circuitul de iluminat, fac o "bucla" cu conductorI de 2,5, din care cobor catre intrerupatoare si corpurile de iluminat cu conductori de 1,5.

                In doze, bucla nu va mai fi intrerupta, ci va avea continuitate de la cap la coada- racordarea coborarilor catre dozele de aparat se va face prin dezizolare pe o portiune de cativa cm, rasucire, cositorire si apoi izolare. Desigur, este mai laborios, dar casa nu este foarte mare, asa ca manopera nu va fi exagerata.

                Ideea este de a face un circuit principal usor supradimensionat, la care se leaga in paralel receptoarele de energie - deoarece dozele raman ascunse in perete, este solutia pentru eliminarea posibilitatii supraincalzirii conductorilor in cazul folosirii unor consumatori neprevazuti mai mari. Am avut rabdare sa fac si o comparatie cu varianta plecarii din tablou cu circuite separate pe consumatori, si cheltuielile sunt mai mici. Evident, am prevazut circuite separate direct din tablou pentru: bucatarie, consumatori exteriori si bai- care trec prin diferentiale.

                Oricum, eram interesat daca a mai montat cineva instalatia electrica la case din lemn, prin astfel de pereti. Desi cineva lauda pe aici I7 ca fiind unul din cele mai bune din lume, parerea mea ca are multe lacune, una din ele fiind tratarea problemei instalatiilor din materiale usoare si inflamabile (de ex., desi de ani buni se foloseste copexul atat metalic cat si din diverse materiale plastice, in normativ nu se pomeneste nimic de acest tip de conducta).

                Comentariu

                Procesare...