on

Sondaj IKEA: Pandemia a imbunatatit egalitatea de acasa in 1 din 3 gospodarii din Romania

08 martie, 2021

comenteaza trimite unui prieten printeaza

IKEA celebreaza Ziua Internationala a Femeii si lanseaza campania „Egalitatea este mai buna pentru toata lumea”, care isi propune sa atraga atentia asupra impartirii inegale a sarcinilor casnice. Campania, care se desfasoara pentru al patrulea an consecutiv, scoate in evidenta date relevante despre impactul pandemiei asupra impartirii responsabilitatilor in gospodarie, printr-un sondaj realizat de Ipsos*. Rezultatele arata ca 2 din 3 persoane din Romania au experimentat lucrul de acasa in timpul pandemiei, ceea ce a condus si la o imbunatatire a egalitatii de gen pe plan local, astfel ca  1 din 3 cupluri sustin ca diviziunea responsabilitatilor casnice este acum mai egala decat inainte de pandemie.
 
La IKEA, credem ca egalitatea este un drept fundamental al omului, iar in Romania, timp de patru ani consecutiv, am desfasurat actiuni prin care am contribuit la egalitatea de gen la locul de munca, acasa si in societate. Anul trecut, pandemia a adus cu sine si mai multe responsabilitati acasa. Cercetarile au aratat ca lipsa egalitatii acasa are implicatii directe asupra pozitiei economice a femeilor si submineaza potentialul lor de cariera. Cu alte cuvinte, avansul femeilor la locul de munca poate fi franat, deoarece fac mai multa treaba acasa decat barbatii. Pe de alta parte, odata cu studiul pe care l-am efectuat, am aflat ca egalitatea de gen s-a imbunatatit in 1/3 din gospodariile de la noi, ceea ce ne arata ca suntem pe drumul cel bun, dar ca in continuare este nevoie sa incurajam astfel de discutii despre egalitatea de acasa.”, a spus Violeta Nenita, Market Manager IKEA Romania.
 
De asemenea, sondajul a aratat ca multe treburi casnice, precum spalatul si calcatul rufelor, curatenia si gatitul, sunt realizate fie exclusiv de femei, fie in mare masura de catre acestea. De exemplu, 78% dintre femei si doar 11% dintre barbati sustin ca se ocupa de calcatul hainelor in mod exclusiv sau mai des decat partenera/partenerul de cuplu. Egalitatea in ceea ce priveste impartirea treburilor casnice intre barbati si femei este invers proportionala cu varsta, astfel ca femeile mai tinere gatesc si calca mai putin decat cele mai in varsta.
 
Mai mult de jumatate dintre barbati si 27% dintre femei sustin ca partenera/partenerul lor face mai multe activitati casnice, deoarece el/ea este mai priceput/a, iar singura sarcina la care femeile si barbatii participa in mod egal se refera la cumparaturi.
 
Pe de alta parte, studiul a mai aratat ca barbatii se ocupa in mod exclusiv sau mult mai des decat partenerele lor de micile reparatii din casa, schimba becurile si platesc utilitatile sau alte facturi. Astfel, 78% dintre barbati si doar 15% dintre femei declara ca se ocupa de mici reparatii prin casa atunci cand este nevoie. In acelasi timp, barbatii mai tineri gatesc si fac curatenie mai des decat cei mai in varsta.
 
Un alt aspect interesant evidentiat de rezultatele sondajului se refera la implicarea copiilor in treburile casnice mai usoare. Potrivit studiului, un copil din 4 gateste acasa, in timp ce un copil din 2 sterge praful, ceea ce arata cat de important este exemplul personal in educatia acestora, pentru a reduce decalajul inegalitatii dintre barbati si femei si, astfel, pentru a construi o societate egala si incluziva. 
 
Pentru a sustine campania lansata de IKEA si pentru a inspira cat mai multi oameni cu putinta sa discute despre impartirea inca inegala a sarcinilor casnice, Raluca Anton, doctor in psihologie si psihoterapeut relational a transmis un mesaj inspirational despre importanta conversatiei pe tema egalitatii de gen in fiecare cuplu:
 
A vorbi despre modul in care vrem sa fie lucrurile in relatia noastra nu ar trebui sa fie o povara, ci o oportunitate de a ne imbunatati situatia actuala. De multe ori, se intampla sa uitam de asta si sa trecem pe un mod de pilot automat. Cu toate acestea, o cultura incluziva presupune, de asemenea, egalitatea de gen si, mai mult decat atat, o discutie deschisa despre ceea ce poate fi indreptat fara ca acest lucru sa aduca o incarcatura negativa intre parteneri. Putem evolua si putem construi o societate echilibrata, unde femeile si barbatii sa aiba drepturi egale si unde copii nostri sa se poata dezvolta armonios.”
 
Pentru a incuraja discutiile despre egalitatea acasa, IKEA a creat si un joc de carti digital, „FiftyFifty”, in colaborare cu expertul relational, Jennie Miller. Jocul este disponibil pe contul de Instagram IKEA, se joaca in cuplu, nu exista castigatori sau invinsi si are drept scop sa traga un semnal de alarma asupra inegalitatilor adesea trecute cu vederea in ceea ce priveste impartirea sarcinilor casnice.
 
IKEA face demersuri constante pentru a crea un loc de munca egal pentru femei si barbati, atat prin asigurarea unor salarii egale pentru aceeasi munca depusa, cat si prin oportunitati egale de angajare si promovare. Totodata, IKEA a introdus si alte beneficii pentru angajatii lor, precum o luna platita de concediu pentru tatici, pe care o pot petrece cu bebelusul de indata ce partenerele lor se intorc la munca sau „luna de tranzitie a parintilor”, care ii permite unuia dintre parinti sa lucreze cu jumatate de norma si sa fie platit cu norma intreaga in prima luna de intoarcere la slujba dupa concediul parental.
 
IKEA isi concentreaza eforturile pentru a crea un impact pozitiv asupra tuturor oamenilor si planetei in ansamblul ei, prin sprijinirea unei vieti mai sanatoase si mai sustenabile acasa, prin utilizarea energiei si resurselor intr-un mod cat mai sustenabil si prin asumarea responsabilitatii pentru oameni si comunitati. Acest lucru se poate observa si prin intermediul activitatilor variate, de la promovarea consumului sustenabil, explorarea modelelor de afaceri circulare si asigurarea faptului ca materialele obtinute sunt utilizate in cel mai eficient mod si pana la crearea unei culturi diverse si incluzive in care fiecare persoana este respectata si apreciata indiferent de gen, varsta sau orientare sexuala. Prin incercarea de a deveni lider in aceasta directie si colaborarea stransa cu alte entitati, IKEA isi propune sa faca o diferenta benefica in societatile in care opereaza si sa ofere un exemplu bun de urmat.
 

Ambitia si actiunile companiei dezvoltate in Romania urmeaza in mod firesc aceasta abordare globala. De exemplu, in magazinele proprii din Baneasa si Pallady, IKEA pune la dispozitia clientilor serviciul de buy-back pentru mobilier, prin care acestia pot vinde obiectele de mobilier IKEA uzate, pentru ca ele sa poata fi utilizate in continuare de alti doritori in loc sa fie aruncate. De asemenea, IKEA practica reciclarea selectiva pentru mai mult de 30 de fractiuni din deseurile din magazine, avand o rata de reciclare de aproximativ 90% pentru toate deseurile. Prin gama de produse IKEA realizate in mod sustenabil, compania doreste sa sprijine romanii sa duca o viata mai sanatoasa si mai sustenabila acasa. Totodata, compania asigura un echilibru de gen de 50/50% si continua sa asigure o cultura incluziva si diversa prin care toti indivizii sunt apreciati pentru unicitatea contributiei personale, indiferent de nivel sau pozitie, inclusiv atunci cand vine vorba de echipa de conducere IKEA Romania.

 
* Agentia Ipsos, Februarie 2021, Panel online, N = 600, 18 - 64

Adauga un comentariu


Comentarii

Nu exista comentarii.

Alte articole

City of Mara lanseaza Avenue: un nou concept de locuire, la Timisoara City of Mara lanseaza Avenue: un nou concept de locuire, la Timisoara
Casele de vacanta, ieftiniri de pana la 70% Casele de vacanta, ieftiniri de pana la 70%
Apartamente supraevaluate Apartamente supraevaluate
Mai putin de jumatate din locuintele promise au reusit sa fie livrate - 19 Martie 2009 Mai putin de jumatate din locuintele promise au reusit sa fie livrate - 19 Martie 2009
Tendinte in sustenabilitate pentru cladiri mai performante si o planeta mai sanatoasa Tendinte in sustenabilitate pentru cladiri mai performante si o planeta mai sanatoasa
Formula Formula "Prima casa" pe site, momeala agentilor imobiliari - 13 Iulie 2009

Vezi mai multe articole