on

Review Sonos ONE – mod Stereo

20 mai, 2021

comenteaza trimite unui prieten printeaza

Despre Sonos ONE SL s-au scris multe si inainte de a redacta acest articol am ascultat saptamani in sir muzica si voi incerca sa fiu obiectiv, sa ofer cititorului o descriere reala a produsului si a experientei cu aceste sisteme. Sigur ca pretul de aproximativ 200 euro (la momentul redactarii articolului) pentru un Sonos ONE poate descuraja, mai ales daca se face o comparatie precum mi-a fost dat sa aud odata pe cineva spunand – “Cum sa dai atatia bani pe o boxa asa mica?”, fara ca macar sa fi citit vreo specificatie sau sa fi ascultat cateva acorduri redate. Pentru cei care sunt fascinati de boxele portabile cu maner si pe rotile, care au leduri albastre si player integrat pentru muzica pe stick, probabil ca nu vor fi niciodata clienti de SONOS One SL. Insa cei care cauta detaliile din programul audio si apreciaza muzica de inalta calitate de pe platformele online, micul sistem le va fi pe plac. Cred totusi ca si cei din prima categorie pot lectura acest articol si pot merge intr-un showroom pentru a observa diferenta de calitate. Pentru a ne putea da cu parerea este necesar, in primul rand, sa stim cum suna o melodie la adevarata ei valoare, redata pe un sistem performant sau ascultata live la un concert cu sonorizare buna. Fara aceste experiente nu vom putea aprecia si nici nu vom putea face comparatii intre sisteme audio si evident nu vom asculta muzica la adevarata ei valoare cum a fost gandita, compusa si inregistrata de artisti.

Ca sa ma credeti va spun ca in materie de sisteme audio de-a lungul timpului am ascultat sute de echipamente, am avut si am in continuare in casa in paralel 3-4 sisteme separate pentru auditie doar pentru partea de muzica, excluzand partea de AV/homecinema, mergeam frecvent la concerte la Sala Radio si la Ateneul Roman, cat si la concerte de la Sala Palatului la artistii romani si internationali pe care ii apreciez si cumpar frecvent muzica.

Revenind la review-ul nostru am acceptat sa scriu despre Sonos ONE cu conditia sa fie in varianta stereo, respectiv sa imperechez doua Sonos ONE.

Auditia stereofonica se refera la sunetul provenit din doua incinte (boxe) separate de o distanta si un ascultator plasat, preferabil, in centrul acestei distante - perpendicular pe axa dintre cele doua incinte si la aceeasi distanta fata de axa, exact cat este si distanta dintre boxe. Acesta este cazul ideal si baza amplasarii oricarui sistem audio raportat la pozitia uzuala de auditie. Explicatia pe scurt a acestui concept este ca reda fidel perceptia sunetului exact cum a fost emis, spre exemplu: de o orchestra pe o scena, respectiv un sistem de inalta fidelitate si o inregistrare de calitate ne face sa percepem pozitia instrumentelor si a solistilor exact cum au fost pozitionati la inregistrarea stereofonica facuta de inginerii de sunet si repartizata pe 2 canale audio distincte. Prin anii `70 se faceau primele astfel de inregistrari si in zilele noastre multe persoane nu mai cunosc semnificatia denumirii si evident accepta auditii mono chiar daca diferentele sunt semnificative in favoarea auditiei stereo.

Sonos ONE SL este o boxa fixa pentru ca necesita alimentare de la retea, nu are acumulator, insa se poate conecta la reteaua wi-fi sau poate fi conectata chiar si prin cablu la internet pentru streaming audio. Nu exista intrari analogice pentru sunet si inteleg si de ce – pentru ca muzica disponibila online poate fi redata la un nivel net superior fata de un sistem audio analogic disponibil la preturi comparabile. Da, sunt constient si detin sisteme analogice care ofera calitate similara sau superioara, insa preturile si dimensiunile echipamentelor sunt mult diferite in sensul ca sunt mai scumpe si mai mari.

Practic, Sonos ONE SL impreuna cu aplicatia SONOS disponibila gratuit ce poate integra posturi de radio online, platforme pentru muzica, precum: Deezer, Youtube, Apple AirPlay2 etc. este o solutie ce ofera o calitate incredibila raportata la dimensiunea sistemului pentru 70% din ce ascult eu uzual si probabil spre 100% pentru majoritatea utilizatorilor care asculta muzica ocazional sau pun muzica pentru un ambient placut.

De ce nu este 100%  pentru toata lumea? Iti explic imediat – uneori este nevoie de o putere mai mare, de un bass mai profund si daca dai o petrecere este nevoie sa acoperi cu muzica si alte sunete, dar nu pentru asta alegi Sonos ONE SL. Nu o sa spun ca poti simti fizic bass-ul produs de aceste incinte pentru ca as minti, insa calitatea redarii programului muzical la un nivel uzual de auditie este atat de buna incat nu simti nevoia de crestere a volumului. Acest detaliu nu este inteles de multe persoane pentru ca nu au avut ocazia sa se relaxeze si sa beneficieze de o auditie de calitate.

Alte aspecte importante pentru o auditie de calitate sunt amplasarea sistemului audio, incaperea de auditie, programul sonor si reglajul sistemului. Daca in cazul incaperii de multe ori nu putem face schimbari si evident nu toata lumea este dispusa sa aplice tratamente acustice pe pereti sau sa suspende de tavan corpuri speciale pentru absortie acustica, pozitionarea corecta a boxelor la distante egale si niveluri de inaltime egale fata de pozitia uzuala de auditie se poate face mai usor prin stative sau sisteme de fixare pe perete. Calitatea programului sonor depinde de calitatea track-ului inregistrat si aici iti recomand sa cumperi muzica, sa platesti pentru formate de calitate. Costurile nu sunt mari, dar diferentele fata de un mp3 de pe torent sau de cine stie unde sunt enorme – nu ma credeti – faceti o incercare. Multe platforme de streaming audio ofera perioade de gratuitate tocmai din aceste motive, pentru a convinge utilizatorul sa plateasca un abonament lunar de cativa euro pentru muzica de calitate.

Ce ne facem insa cu partea de reglaj daca nu suntem ingineri de sunet si daca nu avem sisteme care permit reglaje manuale? Sonos ONE are solutia  prin intermediul algoritmului Trueplay; astfel cu ajutorul unui iPhone putem regla Sonos ONE in functie de feedback-ul audio al incaperii in care se face auditia. Prin intermediul microfonului telefonului Sonos ONE analizeaza reactia incaperii in functie de sunete etalon produse de boxa sau boxele de reglat si optimizeaza automat sunetul intr-o operatiune ce dureaza aproximativ un minut. Este necesar doar sa plasezi telefonul in anumite zone ale camerei pentru a capta feedback-ul acustic in functie de recomandarile pe care le primesti detaliat in instructiunile care apar pe ecran dupa lansarea reglajului automat Trueplay. Dupa finalizarea reglajului iti ramane doar sa te bucuri de auditie.

De ce as alege acest sistem ca pasionat de auditii hi-fi:

• Este foarte usor de utilizat si aplicatia ofera control facil de la mai multe device-uri (PC, laptop, telefon, tableta) independent – practic pui muzica de la PC si ulterior poti modifica din telefon, sau pleci cu telefonul in buzunar si muzica este redata fara intrerupere chiar daca iesi din raza de acoperire wi-fi.
  • Poti da play/stop, next, back sau +/- la volum de la comenzile tactile capacitive plasate pe fiecare boxa; muzica va continua sa fie redata de unde a fost oprita initial;
  • Sunt incinte compacte care suna tonal foarte bine avand cate un amplificator dedicat pentru fiecare driver audio (midbass si tweeter);
  • Consum redus de energie electrica - standby sub 1W si aproximativ max 12W la pasajele cu frecvente joase la volum mare;