Pamant, apa si aer... Mercedes

Pamant, apa si aer... Mercedes

30 septembrie, 2006

comenteaza trimite unui prieten printeaza

Cladirea Mecedes-Benz din Stuttgard, Germania, este in acelasi timp o capodopera arhitectonica, dar si una … inginereasca. Facuta in totalitate din sticla si otel, constructia adaposteste peste 160 de masini expuse pe 178 000 metri patrati si pe mai multe etaje.
 
Cele trei lifturi pot duce vizitatorii atat la etajele superioare, cat si la subsol, unde sunt expuse masinile de colectie, vechi de 100-120 de ani.
 
Forma dominanta din interiorul cladirii este de dubla spirala la care se poate ajunge prin doua rampe care ocolesc la randul lor spatiul interior, pe lateralul cladirii rotunde. Cele doua spirale sunt iluminate de ferestrele panoramice.
 
Arhitectii cladirii au vrut initial sa adauge o a treia spiarala, pentru a da posibilitatea vizitatorilor sa treaca spre orice latura a cladirii doar pasind de pe o astfel de rampa pe alta. Pana la urma au fost facute doar cele doua, dar in asa fel, incat ele sa se intrepatrunda in mai multe locuri.
 
Desi constructia este foarte mare, ea a fost conceputa in asa fel incat orice vizitator sa poate ajunge de la un show-room la altul cat mai repede. Totusi, ca sa poti sa te plimbi prin toata cladirea si sa vezi toate exponatele, sunt necesare aproximativ sase ore.
 
Desi este inainte de toate un magazin urias, conceptul arhitectonic al cladirii este acela al unui muzeu.
 
Pentru constructie s-au folosit doua sisteme: peste 100 000 de tone de ciment pentru cele doua spirale din interior si peste 2000 de panouri uriase de sticla cu rame din otel, dar toate diferite intre ele, ca dimensiune sau forma. Ideea de baza de la care s-a pornit in proiect a fost ca nicaieri, in interior sau exterior, sa nu existe nici un colt, nici un unghi drept. Toate proiectele au fost facute, si refacute, intr-un program 3D. Toate firmele care au lucrat la ridicarea cladirii au folosit exact acealsi program de calculator, indiferent ca era vorba de ridicarea fundatiei, a scheletului, de amenajarea interiorului sau de montarea ferestrelor.
 
Desi cladirea apartine in mod clar unei anume companii, managementul firmei a considerat ca o sigla ar strica efectul arhitectonic al muzeului. Astfel incat, daca nu stii exact unde se afla cladirea, din exterior nimeni nu ar ghici ca ea este un show-room auto. Dar in interior, in subconstient, vederea celor doua spirale intercalate trimite cu gandul la sigla masinii de lux. Aceleasi spirale se continua, indirect, cu autostrada care porneste chiar din apropierea cladirii. Privit de la cativa metri, ai senzatia ca poti iesi cu masina de pe rampe, direct in autostrada.
 
Cladirea, care poate primi 10 000 de vizitatori pe zi, reprezinta de fapt, ceea ce reprezinta si brandul: libertate, spatiu, miscare, dinamica, declara la deschiderea oficiala, directorul companiei.

Adauga un comentariu


Comentarii

Nu exista comentarii.

Alte articole

Curtea Veche Curtea Veche
ROCAD –  Celebrarea Scolii de Arhitectura din Romania ROCAD – Celebrarea Scolii de Arhitectura din Romania
Vopseaua pentru creta Vopseaua pentru creta
Tour of life Tour of life
Cum sa imbini noul cu vechiul Cum sa imbini noul cu vechiul
Cabina telefonica Cabina telefonica

Vezi mai multe articole