on

Automatizari porti - Cum le alegem si cum le intretinem?

24 septembrie, 2018

comenteaza trimite unui prieten printeaza

Portile de acces reprezinta o parte importanta a constructiei de imprejmuire a unei proprietati, iar automatizarea acestora este necesara pentru o exploatare usoara, mai ales in cazul celor de dimensiuni mari.

O poarta automata actionata din telecomanda faciliteaza accesul cu autovehicule, nemaifiind nevoie sa ne dam jos pentru a descuia si deschide portile, uneori din cauza locatiei acest lucru presupunand chiar blocarea traficului pe strazile inguste sau trotuar.

Totusi odata cu montarea unor porti automate pot aparea si anumite probleme in exploatare, probleme ce pot fi evitate prin respectarea unor reguli in alegerea sistemelor de mecanizare si de constructie a portilor.

Pentru inceput vom face o clasificare dupa modul de deschidere a portilor automate utilizate in mod uzual. Avem urmatoarele situatii:

  • Porti culisante – poarta este actionata de un motor cu cremaliera si retrasa in paralel cu un gard al proprietatii, recomandat pe interior;
  • Porti batante – portile sunt actionate de motoare cu brate articulate, pistoane cu cremaliera sau motoare ingropate;

Solutia constructiva se alege in functie de spatiul de manevra disponibil, de existenta portilor sau de posibilitatea construirii acestora odata cu automatizarea. Kit-ul de automatizare trebuie ales in functie de marimea portilor si greutatea acestora. Este bine sa alegi un motor supradimensionat, care sa nu lucreze la limita si sa se chinuie cu o poarta masiva. Un motor subdimensionat care va functiona initial, se poate defecta prematur sau din cauza unor uzuri sau obstacole (zapada, gheata, mizerie pe sina, etc.) poarta se poate bloca frecvent la deschidere/inchidere necesitand interventia manuala.

Daca terenul tau este in panta, iar poarta culisanta se va monta inclinat, o parte din greutatea portii nu se va mai descarca in roti, rezultanta fiind preluata intr-unul din sensuri (deschidere/inchidere) de catre cremaliera si motor, in acest sens este necesar sa avem un motor care sa poata sustine aceasta incarcare in plus.

Pe piata exista o varietate mare de kit-uri de automatizari pentru porti, iar diferenta de pret consta in puterile de actionare, numarul de cicluri deschidere/inchidere pe zi (sau pe ora) pentru motoare cat si de calitatea materialelor din care sunt realizate accesoriile precum cremalierele, rolele de ghidaj sau sinele. Trebuie sa te gandesti ca aceste sisteme stau in mediul exterior atat vara cat si iarna, sunt supuse coroziunii, umiditatii si prafului.

Daca alegi sa montezi un astfel de sistem de porti, fie ca automatizati porti existente, fie ca va construiti porti noi, sfatul nostru este sa apelezi la o firma care se ocupa exclusiv de acest domeniu si care iti poate oferi solutia optima. Respectarea instructiunilor de instalare din manualul producatorului sistemului este necesara. Exista multe situatii in care diversi “meseriasi” au sudat si construit o poarta si au ales la intamplare un kit de automatizare care la prima zapada s-a dovedit nepotrivit pentru actionarea portii. Sau la montaj s-au facut greseli de montaj care au dus la uzura prematura a elementelor actionarii.

Trateaza intotdeauna sudurile si zonele supuse coroziunii cu Kelfer+ (convertor de rugina) si ulterior grunduiti si vopsiti. Coroziunea portii porneste spre exemplu din locurile unde s-au gaurit sau sudat prinderile cremalierelor dar nu s-au protejat anticoroziv zonele ulterior.

Deschiderea si inchiderea portilor poate fi comandata fie de la un buton cablat, cu o telecomanda a sistemului sau prin intermediul unui canal auxiliar al unui sistem de alarma. In general exista module electronice disponibile de la producatorul sistemului care se pot achizitiona separat si care faciliteaza interactiunea cu sistemele de alarma sau telecomanda.

Cablurile de alimentare a motoarelor trebuie de asemenea alese in functie de lungimea lor si de puterea motorului. Un motor puternic nu va putea livra tot cuplul declarat de constructor daca este alimentat necorespunzator. O cadere de tensiune datorata utilizarii unor cabluri foarte lungi sau prea subtiri va genera suprasolicitarea motorului, incalzirea acestuia si intr-un final arderea sau intrarea in protectie.

O atentie deosebita trebuie acordata dupa montaj si reglajului. Poarta nu trebuie sa se loveasca de capetele de cursa si trebuie sa fie capabila sa sesizeze un obstacol si sa limiteze deplasarea, iar ulterior retragerea portii in cazul lovirii accidentale a obstacolului pentru a nu provoca daune sau accidentari.

Sistemele de culisare trebuie instalate corect si prevazute chiar si cu sisteme de degivrare pentru fiabilitate in timpul iernii. Majoritatea portilor culisante care ruleaza pe sina au probleme cu zapada si gheata depusa pe sina. Sistemul de degivrare cu un cablu de incalzire integrat poate rezolva sau limita aceste probleme. Este indicat pe cat posibil sa se gandeasca chiar un sistem care sa permita extragerea cablului sau a sinei pentru inlocuirea cablului de degivrare care dupa niste ani poate necesita inlocuire.

O poarta automatizata necesita intretinere. O gresare corespunzatoare a cremalierei, rolelor de ghidaj, axelor rotilor si bratelor de actionare vor prelungi durata de exploatare si vor asigura o functionare corecta si sigura. Folositi periodic spray-uri cu ulei special uscat care nu permite aderenta prafului pentru cremaliere si articulatiile bratelor de actionare, iar pe carcasele de plastic aplicati o data la 3 luni un strat de solutie de protectie a plasticelor (in special pt. protectie UV). Acest produs este disponibil tot la spray. Gresati cu ulei fin de mecanisme si incercati periodic sistemele de deblocare pentru deschiderea manuala pentru a garanta functionalitatea lor in caz de urgenta (pana de curent).

Nu neglija sina de culisare si asigura-te ca nu exista obstacole pietricele, pamant etc care sa ingreuneze deschiderea portii.

Adauga un comentariu


Comentarii

Nu exista comentarii.

Alte articole

Cum sa incorporezi in casa o scara exterioara Cum sa incorporezi in casa o scara exterioara

Vezi mai multe articole