Constructiile au urcat anul trecut cererea de mobila pe piata locala

05 aprilie, 2006

comenteaza trimite unui prieten printeaza

Cei mai castigati au fost importatorii
 
 Piata de retail de mobila va creste anul acesta cu numai 10%, de doua ori mai putin decat cresterea de anul trecut. Productia de mobila ar putea inregistra in aceste conditii o noua scadere in lei, asa cum s-a intamplat si anul trecut, deoarece cea mai mare parte a cresterii consumului va fi absorbita de importuri.
Productia de mobila s-a apropiat anul trecut de 1,2 miliarde de euro, in crestere fata de 1,1 miliarde de euro in 2004, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor de Mobila din Romania (APMR). Cresterea in euro a pietei este de fapt aparenta, spun jucatorii din piata, fiind datorata aprecierii cu 10% a leului fata de euro. In realitate, datele arata o diminuare a valorii productiei cu aproximativ 3%.
"Dupa mai multi ani in care productia de mobila a inregistrat rezultate remarcabile, rata medie de crestere fiind de peste 20%, anul 2005 s-a incheiat cu o scadere a productiei si a exportului, la rezultatele exprimate in lei", a declarat Aurel Rizea, presedintele executiv al Asociatiei Producatorilor de Mobila din Romania.
In acest context, exporturile au scazut anul trecut in lei cu aproape 4%, ca urmare a deprecierii euro si a cresterii pretului la utilitati, singurul indicator care a crescut fiind reprezentat de importuri, care au fost imediat absorbite de cresterea consumului pe piata locala.
Dan Sucu, presedintele Mobexpert, cel mai mare retailer autohton de mobila, considera ca principalul motor al cresterii consumului pe piata locala de mobila a fost reprezentat de orientarea constructorilor de locuinte catre segmentul de populatie cu venituri medii si mari, segment.
"Piata constructiilor este in continuare in crestere datorita unui mix de factori favorabili. Astfel, in timp ce necesarul de cladiri pentru birouri continua sa fie ridicat, evolueaza semnificativ si construirea de locuinte pentru populatie, stimulata in 2005 de cresterea veniturilor prin introducerea cotei unice pentru impozitare si de dezvoltarea instrumentelor de creditare", a declarat Dan Sucu, presedintele Mobexpert.
Anul trecut, piata interna de retail a avut, dupa parerea lui Sucu, un ritm de crestere de aproximativ 20%. Cresterea a venit in mare parte din introducerea cotei unice, care a lasat in buzunarul cumparatorilor mai multi bani, dar si din cresterea accentuata a constructiilor de locuinte.
Daca pana in 2002 nu se construia nimic sub 200.000 de euro, din acest an lucrurile s-au schimbat. Apartamentele, spune Sucu, au inceput sa cresca ca pret, iar tot mai multi antreprenori romani au inteles ca trebuie sa construiasca si pentru cei cu venituri medii.
"Vanzarile pe piata interna vor creste, ca urmare a cresterii consumului, generat de constructiile masive de locuinte, de cresterea veniturilor romanilor care lucreaza in strainatate, dar si a sistemelor de creditare tot mai atractive la care au acces romanii", este de parere si Viorel Catarama, proprietarul Elvila, cel mai mare producator autohton de mobila.
El considera insa ca trendul de scadere al productiei de mobila se va mentine si anul acesta. "Productia interna de mobila va scadea, prin inchiderea unor unitati de productie si prin cresterea importurilor", a declarat Viorel Catarma. "Pe termen lung exporturile vor continua sa scada, in timp ce importurile vor deveni din ce in ce mai competitive", a mai spus Catarama.
"Piata romaneasca a mobilei va creste in anul 2006, in tandem cu previziunile privind constructiile de locuinte si de spatii pentru birouri", a declarat si Ioan Marginean, directorul economic al producatorului de mobila Silvarom.
Acesta considera insa ca facturile la mobila vor prelua cresterile de pret la utilitati, care afecteaza costurile de fabricatie, insa vectorul de baza care va influenta substantial pretul mobilei va fi evolutia cursului de schim leu-euro sau leu-dolar. "Intarirea leului va favoriza importul de mobila si va inaspri concurenta pe piata interna, in timp ce o depreciere a leului va stimula exportul de mobila si revigorarea productiei", a completat Marginean.
Pe de alta parte, Dan Sucu estimeaza ca in acest an piata interna de retail va continua sa creasca, cu un ritm de aproximativ 10%, tendinta care se va mentine si in anii urmatori.
Volumul pietei a fost, conform datelor din piata, de aproximativ jumatate de miliard de euro.
"Ma astept ca in 2007 sa fim martorii unui boom pe segmentul cu venituri medii si mari. Pana anul trecut focusul in industria constructiilor pentru populatie a fost indreptat catre cei cu venituri foarte mari. Este o schimbare semnificativa care va influenta si piata de mobila", a adaugat Dan Sucu.
Acesta considera ca un cuvant greu de spus in evolutia pietei de mobila locale il va avea consumatorul roman.
"Exista un interes puternic, in ultimul timp, pentru mobilierul cu tente moderne si practice, in defavoarea celui masiv. Aceasta modificare a gusturilor, aliniata la tendintele europene, se datoreaza schimbarii radicale a stilului de viata: pe masura ce cariera castiga in importanta, timpul personal se diminueaza, iar intalnirile au loc mai degraba in spatii publice decat acasa. In consecinta, se modifica si functionalitatea mobilei, care inceteaza a mai fi un simbol al statutului social, devenind element definitoriu al unui spatiu intim, cald, neincarcat, destinat relaxarii", considera Sucu.
El apreciaza ca pe piata producatorilor de mobila, estimata anul trecut la peste 1,2 miliarde de euro, cele mai bune rezultate le vor inregistra jucatorii care se vor concentra asupra produsului si serviciilor oferite.
In conditiile in care exporturile romanesti se orienteaza in proportie covarsitoare catre tarile Uniunii Europene, toti producatorii romani au fost afectati de evolutia cursului de schimb. El este de parere ca evolutia financiara a producatorilor romani va fi determinata de doi factori: volumul mare de exporturi si necesitatea recuperarii deficitului de productivitate inregistrat in 2005 ca urmare a aprecierii cursului monedei nationale fata de euro. Pentru partea de mobilier de birou, Sucu estimeaza o crestere mai moderata comparativ cu cea care ar putea sa vina de pe partea de mobiler pentru casa.
Cererea interna de mobila, spune Marginean, va creste cu siguranta, dar va avea ca limita de crestere puterea de cumparare a solicitantilor cu venituri mijlocii si mici. Nici pretul la materiile prime nu vor avea un trend ascendent. "Preturile la materiile prime nu au scazut in nici un moment in ultimii ani si nu sunt motive previzibile sa scada in anul 2006. Daca se vor restrictiona exporturile de busteni si cherestea va fi posibila o stabilizare a preturilor la materiile prime, in a doua parte a anului 2006", a completat reprezentantul Silvarom.
El spune ca autoritatile pun la punct strategii cu privire la industrie, intre care se numara si mobila. "Daca aceasta strategie va fi urmata de o tactica coerenta de mentinere si dezvoltare a capacitatii producatorilor de mobila, Romania va juca un rol de luat in seama in productia si exportul de mobila, cel putin pe piata europeana, dar mai sunt piete potentiale care pot fi recucerite, dar si altele noi, in care mobilierul romanesc ar avea sanse de succes", a adaugat acesta.
Pe de alta parte, importurile ar putea inregistra o tendinta de crestere. "In viitor, se intrevede o patrundere spectaculoasa a producatorilor de mobila din afara tarii, care dispun de resursele financiare necesare dezvolatrii unor capacitati de productie importante, atat pentru piata interna, cat si pentru export", a concis Marginean.
 
Schimbari putine in topul de anul trecut al jucatorilor de pe piata de mobila
Pe o piata afectata anul trecut de un export cu probleme, topul principalilor jucatori din piata a inregistrat putine miscari notabile. Cel mai mare jucator local a ramas, la fel ca si in ultimii ani, grupul Mobexpert, care a realizat in 2005 o cifra de afaceri de aproximativ 150 de milioane de euro, in crestere cu 15% fata de 2004. Dan Sucu, presedintele grupului, estimeaza pentru acest an o majorare cu 15%, pana la 172 milioane de euro.
Mobexpert este prezent atat cu activitati de productie, cat si de import. Compania infiintata in 1993 detine 11 fabrici de mobila, 5 firme de import si de logistica si compania de imobiliare Domus Mex. Reteaua de retail Mobexpert numara trei hipermagazine in Bucuresti, un hipermagazin in Brasov, si 21 de magazine in tara. Potrivit propriilor estimari, Mobexpert detine o cota de piata de 18%, in timp ce Mobexpert Office are o cota de piata de 30%, evaluate in Bucuresti si in orasele mari.
Pe de alta parte, cel mai mare producator local este Elvila, detinut de omul de afaceri Viorel Catarama, care a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 115 milioane de dolari (aproape 93 de milioane de euro).
Ambele companii s-au confruntat cu deprecierea euro in raport cu moneda nationala, ceea ce a afectat puternic productivitatea. Cei doi manageri au optat pentru strategii similare de compensare a efectelor negative generate de evolutia leu-euro - concentrarea pe piata locala.
Elvila a anuntat ca isi va limita anul acesta exportul la 45% din totalul cifrei de afaceri si va dezvolta reteaua de magazine de pe piata interna pentru a compensa reducerile cauzate de exporturi.
Si Mobexpert se extinde puternic pe piata locala, mai ales prin magazine de mare suprafata, insa grupul detinut de Dan Sucu are si planuri de extindere regionala. Mobexpert a anuntat pentru acest an deschiderea primului magazin de mare surprafata in afara tarii, la Sofia, Bulgaria, alte magazine mai mici fiind deja prezente in Sofia si Belgrad. Pentru 2006, Mobexpert si-a bugetat investitii de 27 de milioane de euro, care se vor concretiza in lansarea unor noi linii de mobilier, finalizarea mall-ului din Baneasa, demararea constructiei pentru doua noi mall-uri de amenajari interioare la Ploiesti si Constanta si deschiderea hipermagazinului din Sofia.
Grupul Natuzzi, unul dintre cei mai mari producatori de canapele din lemn, a fost anul trecut al treilea mare jucator de pe piata locala a mobilei, cu afaceri de peste 64 de milioane de euro. Compania Italsofa Romania, parte a grupului Natuzzi, a anuntat ca incepe un proiect de extindere a capacitatilor de productie, dupa ce fabrica sa din Baia Mare nu a ajuns la capacitate maxima. Compania nu a construit o noua fabrica, ci a decis sa o extinda pe cea de la Baia Mare.
Grupul Parisot este un alt jucator important pe piata locala de mobila, detinand mai multe fabrici in provincie. Oficialii Parisot nu au dorit sa faca nici un comentariu vizavi de afacerile din Romania, insa la nivelul anului 2004 entitatile controlate de Parisot in Romania inregistrasera potrivit Ministerului Finantelor, o cifra de afaceri cumulata de peste 27 de milioane de euro.
Anul trecut Parisot a anuntat ca intentioneaza sa construiasca la Tarnaveni doua fabrici de mobila, in cadrul unui proiect pe trei ani in valoare de 40 de milioane de euro.
In topul producatorilor locali de mobila se mai afla Sortilemn Gherla, cu afaceri de 25 de milioane de euro, Alprom Pitesti, cu afaceri de aproape 22 de milioane de euro, si Silvarom Bucuresti, cu afaceri de 15,5 milioane de euro. Cu exceptia Alprom, ceilalti doi producatori locali au inregistrat anul trecut cresteri usoare ale cifrei de afaceri.
Swedwood Romania, compania care produce pentru gigantul suedez Ikea, a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 12,5 milioane de euro, in scadere fata de anul 2004.
O crestere importanta a realizat-o anul trecut Staer Galati, producatorul triplandu-si cifra de afaceri in conditiile in care si-a extins puternic numarul de magazine proprii. Practic, Staer avea la inceputul acestui an 40 de showroom-uri, de patru ori mai multe decat la inceputul anului trecut.
 
Sursa: Ziarul financiar

Adauga un comentariu


Comentarii

Nu exista comentarii.

Alte articole

Protectie pentru toamna - reduceri de 40% la portile de garaj Lindab Protectie pentru toamna - reduceri de 40% la portile de garaj Lindab
Casa "gri de criza" - casa fara finisaje Casa "gri de criza" - casa fara finisaje
DAIKIN lanseaza, in premiera, noua generatie de agenti frigorifici pentru reducerea consumului de energie electrica cu pana la 10% DAIKIN lanseaza, in premiera, noua generatie de agenti frigorifici pentru reducerea consumului de energie electrica cu pana la 10%
Instalarea panourilor solare, o afacere americana cooperatista Instalarea panourilor solare, o afacere americana cooperatista
Cursa spre perfectiune se castiga cu produse Ceresit! Cursa spre perfectiune se castiga cu produse Ceresit!
Un apartament de lux in Bucuresti, mai scump decat la Bruxelles sau Atena Un apartament de lux in Bucuresti, mai scump decat la Bruxelles sau Atena

Vezi mai multe articole